Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Uhu-tunnel Südportal
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Uhu-tunnel Südportal  (gelezen 44037 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Gepost op: 28 Januari 2017, 17:48:38 »

Dit keer ga ik weer eens iets bestaands bouwen en dat kwam als volgd tot stand:

M'n ouders wonen in een senioren complex en ik wil een landschappelijk diorama bouwen voor in 1 van de gemeenschappelijke zalen. Daarvoor had ik het idee een spoorbrug te bouwen die gelijk over gaat in een tunnel. Ik had een bepaalde situatie voor ogen die ik ken van foto's. Na wat zoeken bleek dat niet tussen Silbach en Siedlinghausen te zijn( spoorlijn Bestwig-Winterberg) maar in de Hönnetalbahn( Fröndenberg-Menden-Neuenrade). Daar liggen 2 tunnels en meerdere bruggen vlak achter elkaar tussen Binolen en Lendringen. De zuidelijke is de Binoler tunnel en de noordelijke de Uhu tunnel. De brug die ik wil bouwen blijkt tegen het zuidelijke portaal van de Uhu tunnel te liggen dus vandaar de naam. Voor voorbeeld foto's zie hier, hier, hier, hier en hier.

Nu ben ik gister en eergisteren aan het zoeken geweest naar voorbeeld foto's en een geschikte natuur stenen brug. Nou zijn die er van verschillende merken in de maten te groot en te klein. Dus na 2 keer uitgebreid zoeken besloten dat het dan maar zelfbouw moet worden. Vervolgens was dit 1 van de 3 dingen waardoor ik vannacht niet kon slapen dus ben ik hier maar mee aan de gang gegaan. Vannacht heb ik het een en ander nagerekend en afgetekend en toen bleek deze brug wel erg bewerkelijk te worden en te groot voor het diorama wat ik in gedachten had. Totaal zijn de 3 bogen en het aansluitende stalen viaduct samen zo'n 40cm. Verkleinen doe ik het niet en het thema vind ik eigenlijk te aantrekkelijk om voor iemand of ergens anders te bouwen.

Dus heb ik besloten dit diorama groter te bouwen 60x30cm en dan lekker voor mezelf te bouwen. In het echt is de Hönnetalbahn grotendeels een enkelsporige door lopende zijlijn. In mijn wereld is het een hoofdlijn die op dit deel traject wel enkelspoor is maar verder dubbelspoor.

De lijn is met 3kv geëlectrificeerd en loopt vanaf Neuenrade via een fictief tracé door naar Lüdenscheid. Het totaal plaatje word naar mijn idee alleen maar mooier met enkelsporige Belgische 3kv bovenleidingsmasten. Dan een RE88 er op waarvan ik een loc WAE E5301(NMBS reeks 21 met 1 normale cabine) en 1 a 2 M4 rijtuigen weergeven.



Zo gezegd ben ik vannacht begonnen met vanalles aftekenen en ben ik vanmiddag het een en ander uit gaan snijden, aan elkaar gaan plakken en met behang aan het bekleden.







Het plan is deze brug nu te bouwen en daarna eerst met de mini diorama's verder te gaan voor ik dan dit diorama weer op pak. Het is even nodig om dit te bouwen om m'n hoofd leeg te maken en weer rust in m'n hoofd te krijgen want alle open vragen over de bouw die kon ik niet meer loslaten en raakte ik gespannen en vol in m'n hoofd van.

Ps; voor bij m'n ouders in het complex bouw ik dit jaar wel een keer wat anders wanneer het mij uitkomt( misschien iets voor een demo op station N spoor).

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 21:53:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #1 Gepost op: 28 Januari 2017, 23:53:30 »

De basis van de brug zit nu in elkaar en dat was doordat het ding wat versprongen is een hele worsteling om de bogen dicht te krijgen. Ik heb nu wel de basis van waar uit ik de rest kan gaan opbouwen.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 21:54:59 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2017, 15:01:17 »

Eind van de avond heb ik het brugdek de muurtjes en hekwerk gemaakt en op de plek gelijmd. Geschikt hekwerk was een probleem want in het echt is die van steen. Mijn oplossing is de standaard hekjes te gebruiken en die boven en onder uitgebouwd met een staafje spaghetti. Vandaag ben ik de uitbouwen gaan maken waar mensen in kunnen staan die evt. op de brug aan het werk zouden zijn. Eentje heb ik wat groter gemaakt zodat die ook plaats kan bieden aan een bovenleidingsmast.








Nu ga ik zo met de peiler beginnen waar de stenenbrug in het metalen viaduct over gaat.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 21:57:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2017, 13:11:39 »

Hier even de eind stand van gister begin van de avond:







Voor het idee heb ik er even een loc en 2 rijtuigen op gezet die er uiteindelijk op moeten komen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 21:59:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2017, 15:44:04 »

Nou Michiel,

Dat gaat snel, je doet meer in één dag dan ik in een hele week  Duim omhoog

Ben benieuwd naar hoe het er uit komt te zien.

Bert Sprinter
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #5 Gepost op: 30 Januari 2017, 17:06:05 »

De brug afbouwen zonder de preciese plaats op het diorama te weten blijkt lastig en toen er net een plaat van een ander project vrij kwam van 60x40cm heb ik die gelijk verzaagd naar 60x30cm en daar een frame onder gemaakt.

Hier kan ik dan als het droog is alles op gaan aftekenen. Bepalend word de rotswand, die wil ik zo recht mogelijk op het diorama hebben en de rest pas ik daar aan aan.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:01:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #6 Gepost op: 2 Februari 2017, 14:42:14 »

Gister heb ik de basis voor de rotswand gemaakt. Die is nog niet stabiel en ik moet nog hier en daar wat materiaal weg halen om het onder de juiste hoek stabiel te laten staan. Verder heb ik de brug inmiddels van 2 lagen verf voorzien.








Nou moet ik me verder vandaag eerst even richten op het voorbereiden voor m'n demo zaterdag op de beurs in Wijchen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:03:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #7 Gepost op: 3 Februari 2017, 00:24:19 »

De basis voor de rotswand heb ik vandaag nog verder uitgebreid met de tunnel( nog zonder portaal) en het dicht gemaakt aan de achter zijde.










Morgen vroeg wel ff het ding op de verwarming mikken want de houtlijm droogd te langzaam( vind ik).

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:06:29 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #8 Gepost op: 4 Februari 2017, 07:30:21 »

Gister eind van de middag nog met allerlei meuk zoals een staalborstel en vijl in m'n stuk schuim zitten prutsen en het is iets wat op een rotswand gaan lijken. Vannacht heb ik het van een mix van houtlijm en grijze verf voorzien en het begint zowaar iets te lijken.


Zo nu afsluiten en richting bus, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:10:28 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #9 Gepost op: 8 Februari 2017, 23:29:35 »

Na de vorige post heb ik de hele rotswand nog met een mix van plamuur en muurverf behandeld om hem iets minder ruw te krijgen. Vandaag heb ik de rotswand en het grootste deel van de brug op kleur gebracht en net heb ik de basis voor het landschap gemaakt. Ik heb de weg en de beek wel iets krapper langs het spoor gehouden omdat het anders niet lekker uit komt.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:13:42 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #10 Gepost op: 9 Februari 2017, 13:46:08 »

Ik was er toch niet gelukkig mee hoe het landschap uit kwam want de verhoudingen klopte niet. Dus net toen ik m'n bed uit kwam gelijk met google earth de zaak eens nagemeten en dan  blijkt de kruising nog verder van het spoor te liggen als op foto's lijkt en daarmee valt als alles op schaal maak de brug van de weg over het water net buiten het diorama. Die wilde ik niet op de rand hebben liggen en daarom had ik het water verder naar het spoor gelegd gister. Nu dat er en niet uit ziet en het niet nodig is ben ik het landschap nu nog aan het aanpassen.

Daarnaast ga ik de oever van de beek aan de zijde van de rotswand nog even na lopen want die eindigd nu haaks op de rand van het diorama en mogelijk moet dan nog iets onder een hoek zijn.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #11 Gepost op: 9 Februari 2017, 19:18:37 »

Onder tussen pruts ik lekker verder, ik heb de basis voor de wegen en het water liggen en wat steunen voor de rotswand gemaakt en een heuvel aan de andere zijde.














Word weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:18:38 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #12 Gepost op: 9 Februari 2017, 22:14:45 »

Net even de rotswand begroent en op z'n plek gelijmd. Het begroenen was een vervelend klusje want het was( met de afzuiger aan) niet uit te houden van de secondelijm dampen. Dus voor en achter alles even open gezet en door laten tochten.



Rechts voor de rotswand moet nog een helling komen en ja die kan ik nu gaan maken.

Het metalen deel van de spoorbrug heb ik nu zwart geschilderd, het hek ervan moet daarna nog groen worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:20:37 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #13 Gepost op: 9 Februari 2017, 23:23:44 »

Ook het schuim voor de laatst helling zit nu op z'n plek, daardoor kon ik ook alle resten gaan opruimen zo'n mijn werkplek weer werkbaar word ipv een puinbak.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:21:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3535



« Antwoord #14 Gepost op: 10 Februari 2017, 12:40:31 »

Net de hellingen grotendeels aangesmeerd met een mix goedkope acryl verf, behangplak en zaagsel. Zo blijft het daarna goed te porreus en heel makkelijk te bewerken en neemt daarna ook nog verf en verdunde houtlijm van alle groen strooisels op.



Het zal alleen wel een dag of 4 a 5 duren voor dit droog is. Wat ik nog wel kan doen is de brug afschilderen, op z'n plek lijmen en afwerken. Verder moet ik nog bovenleiding en materieel maken. Of wel ik kom de tijd wel door en anders begin ik gewoon even aan iets anders.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 16 Mei 2019, 22:24:42 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Uhu-tunnel Südportal
« vorige volgende »
Ga naar: