Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama unter Arnsberger Viadukt
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama unter Arnsberger Viadukt  (gelezen 21839 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 24 December 2020, 21:54:25 »

Ik loop al een tijd met een aantal ideeën voor diorama met bruggen die aantrekkelijk in stedelijk landschap liggen. De situatie op dit diorama probeer ik voor 98% echt na te bouwen van hoe het er in het echt bij ligt. Het Arnsberger Viadukt is de Ruhr brug in de Obereruhrtalbahn in Arnsberg in het Sauerland. Onder de meest westelijke boog loopt een kruisende goederenlijn naar industrie in Arnsberg Süd. Die spoorlijn ligt onder het viaduct gelijk in de bestrating van de burgweg die elkaar onder een hele kleine hoek kruisen.


In mijn wereld rijden er op die goederenlijn ook regiotrams en om me een goede voorstelling te maken van hoe dat er uit zou zien heb ik deze lijn in 2012 zoveel mogelijk afgelopen en daarbij de onderstaande foto gemaakt.

De Obereruhrtalbahn is in mijn wereld met 3kv geëlektrificeerd dus daar komt bovenleiding bij.

Het diorama komt in een eerder getoonde kist die z'n leven als CD kastje begon.


Ik heb van foamboard en XPS schuim platen een bodem gemaakt voor het diorama, de contouren van straat, rails en viaduct er op afgetekend en daarna de rails er op gelijmd.




Wat er aan treinen en/of trams op kan komen weet ik nog niet, daarvoor moet ik eens in de dienstregeling kijken.

Als het diorama klaar is gaat hij naar Theo Damen toe hij heeft uit 2 diorama concepten deze gekozen en mij maakte het niet uit welke ik het eerste bouw.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 27 December 2020, 23:24:37 »

De afgelopen dagen was werken aan dit diorama lastig, vooral te weinig tijd om geconcentreerd te kunnen werken. Schilderen en koken gaat makkelijker samen als een viaduct bouwen en koken. Toch heb ik hier en daar tijd gevonden om het viaduct uit te tekenen, uit te snijden en in elkaar te lijmen. Het viaduct heb ik van 5mm XPS schuim gemaakt en met tacky glue in elkaar gelijmd en met spijkertjes en smeltlijm versterkt.

Door de vele delen schuim was het lastig helemaal strak te krijgen dus moet er veel geplamuurd en geschuurd worden. Voor de plamuur had ik alleen verf met meel maar dat vult weinig en zaagsel maar dat werkt nogal moeizaam en traag. Een vriendin bleek nog veel tegellijm te hebben dus ik heb wat mee gekregen en ben nu daarmee bezig gegaan.




Nu moet dit drogen en dan kan ik schuren en de overige zijdes doen. Het voordeel word wel dat als ik mazzel heb ik het met alleen washes op kleur kan brengen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 29 December 2020, 21:10:26 »

Ik heb de straat geschilderd, de rails geballast en het eerste groen aangebracht.


Met het viaduct schiet het totaal niet op de laagjes tegellijm waren te bros en barsten door wat er onder zit. De plamuur van meel en verf scheurt ook en tegellijm met verdunde houtlijm erdoor was ook geen succes. Ik heb de tegellijm wel steeds droog in het vocht gestrooid en/of er later nog vocht in laten lopen. Nu heb ik de tegellijm in een bakje met water en tacky glue gemengd en er op geschilderd en nu is het afwachten hoe dit word. Wat me wel opviel tijdens het mengen is hoeveel water het op blijft zuigen zonder dat het vloeibaarder word.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 30 December 2020, 21:58:22 »

Het begint nu toch eindelijk wat te worden met het viaduct. Na de tegellijm rijkelijk met tacky glue en water te hebben gemengd heb ik het in 1 a 2 lagen er op geschilderd. Om mijn gebrek aan geduld compenseren heb ik het met een infrarood lamp gedroogd en dat ging vrij goed. Alleen boven op werd het te heet en smolt er wat weg maar dat heb ik kunnen herstellen.




Nu kon ik de diverse delen aan elkaar gaan lijmen en het viaduct verder gaan opbouwen.



Hier beginnen de aanpassingen want er moeten wel (3kv )bovenleidingsmasten op komen. Nu moet ik even zien hoe ik de hekwerken er op krijg en of de uitbouwen voor de bovenleidingsmasten extra hoge muren of ook hekwerk krijgen.

Ik heb trouwens bedacht het diorama 180 graden gedraait in de kist te plaatsen. Daardoor zie je en het viaduct mooier en kijk je tegen de voorkant van de huizen aan ipv tussen de halve zijwanden door.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 2 Januari 2021, 14:41:47 »

Ik heb inmiddels het viaduct op z'n plek gelijmd en geschroefd maar ik moet hem nog wel verouderen en de hekwerken schilderen. Verder ben ik met het eerste huis bezig en met de keer muur.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 5 Januari 2021, 14:16:10 »

Gister avond het ik de keermuur op z'n plek gelijmd, het stuk er achter heb ik daarna gelijk opgevuld met piepschuim en daarna het basis landschap er overheen aangebracht.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 7 Januari 2021, 21:22:54 »

Ik heb t/m gister ook nog wat gedaan aan de huizen voor dit diorama maar dat ligt nu ff grotendeels stil.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 19 Mei 2021, 22:16:20 »

Het is weer tijd voor dit diorama, vandaag heb wat aan gebouwen geschilderd en dat schiet eigenlijk gelijk wel lekker op al voelt dat niet zo door het gedoe met de achtergrond van het kasteel ruïne diorama.


Ik weet niet of dit het diorama is om me positief, gemotiveerd en in de flow te houden. In ieder geval is dat vandaag niet gelukt, dus even zien of ik dat bij gedraaid krijg anders moet ik me even op iets anders storten. Dat zal dan voor Peter Ruifrok zijn want de bouwsels voor zijn baan werken wel om weer in de flow te komen of daar in te blijven.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 19 Mei 2021, 23:02:13 »

Ik heb 2 stukken Arnold rails om de 5 dwarsliggers even in geslepen zodat ik een heel lichte boog kan maken. Daarna heb ik deze vast gelijmd. Ik heb even gepast of de hondenkop bak die er eigenlijk op zou komen past maar die is uiteraard te lang en ik ga hem niet inkorten. Het is dan mooier en misschien zelfs minder werk om een nieuwe halve bak te maken.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2021, 21:41:21 »

Inmiddels had ik de rails ingekort wat ook even mis ging, 1 spoorstaaf moeten vervangen. Rails half geschilderd en ballast aangebracht maar met de kleur ben ik niet tevreden. Ik heb vandaag bovenleidingsmasten gemaakt en de 2 die hier op moesten ook gelijk gespoten en net geplaatst. Eentje moet nadat de lijm droog is nog iets bij gebogen worden.








Morgen even een rondje met de trein doen en daarna dat hondje weer ophalen die krijg ik weer te logeren tot woensdag dus dat word veel thuis en wandelen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 25 Mei 2021, 23:58:56 »

Vandaag de huisjes geplaatst, het diorama moet z'n uitstraling echt krijgen vanuit de detail aankleding en groen. Alle gebouwen staan er op en nu oogt het nog echt schraal.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 1 Juni 2021, 23:23:40 »

Vandaag heb ik hier de lay-out van de tuinen uitgetekend en bekeken wat er aan groen moest komen. Verder heb ik gezocht naar tekeningen van de juiste verkeersborden en wat ik niet kon vinden heb ik zelf getekend.


Ook ben ik met de eerste bomen begonnen van touw/wol wat ik laatst bij Jaap in de kringloop gekocht heb. Dat spul werkt veel makkelijker als wat ik eerder gebruikte en blijkt ideaal hiervoor. Wat het precies is weet ik niet maar als ik het aansteek ruikt het wel naar verbrand dier.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 2 Juni 2021, 19:52:00 »

Ik heb inmiddels behoorlijk wat kale bomen gemaakt. Ze begroenen ga ik nu niet doen want dat lijkt me niet slim met een hond die z'n neus overal in steekt en alles probeerd te eten.


De borden die ik voor rond de overweg nodig heb zijn in aanbouw en op karton geplakt en die moeten nu uitgeknipt of gesneden worden. De grond voor de tuinen heb ik ook nog even bruin gekleurd.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 2 Juni 2021, 23:15:30 »

Hier een foto van de ondergrond voor de tuinen.


Nadat ik met de ene hond de andere hond had opgehaald en ze thuis had afgeleverd kon ik met de bomen verder gaan dus de afgelopen 1,5uur heb ik bomen zitten begroenen. Goed in herfst uitvoering werden ze dus niet groen maar allerlei kleuren.



Aangezien er tussen het spoor en de ruhr vooral wilgen staan heb ik er daar veel van gemaakt.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 3 Juni 2021, 14:19:14 »

Vandaag veel aan begroeiing gedaan en de nodige bordjes op palen gelijmd maar die plaats ik later om niks per ongeluk er af te stoten.










Het is even afwachten hoe het er uit ziet als het droog is.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama unter Arnsberger Viadukt
« vorige volgende »
Ga naar: