Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Werther Sattelmeierweg
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Werther Sattelmeierweg  (gelezen 25496 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 21 November 2018, 18:32:11 »



Zoals eerder al gemeld moet ik een proef diorama voor de verlichting van het klooster diorama hebben. Er waren een aantal dingen waar ik over na moest denken namelijk:
a; hou ik het zelf of geef ik hem weg.
b; als ik het zelf houd word het dan iets nieuws of pas ik een bestaand plan aan.
c; ik wil er iets met de pas gebouwde museumtrams op maar die wil ik niet kwijt.

C beantwoord punt a, iets nieuws bedenken werd niet echt wat en daarmee heb ik een bestaand plan opgepakt en aangepast. Ik had het plan een klein stedelijk diorama te bouwen met daarop een verhoogt liggende spoorlijn met daarop 2 elkaar kruisende Teuto Regio Bahn treinen tussen Werther Mitte en Werther Suttorf.


Ergens is in mijn hoofd het dubbelsporige baanvak 3 sporig geworden en dat heb ik nu ook zo ingetekend waarbij het midden spoor buiten gebruik is.


Stedelijk openbaar vervoer heb ik nog niet ingetekend dus ik kan daarmee nog alle kanten uit en daarom gaat het inpassen van een museum tramlijn redelijk makkelijk. Om vergelijkbare hoogte lijnen te krijgen met het klooster diorama moet het landschap eigenlijk 14cm stijgen van voor naar achter maar daar kom ik met m'n overige wensen niet mee weg. De tramlijn mag maximaal 10% stijgen al gaat het in het echt hier en daar ook nog wel iets steiler. Met de beperkte ruimte er omheen ben ik tot 8cm hoogte verschil gekomen, de rest zal ik in de bebouwing moeten vind en dat is niet onmogelijk.






Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze landschappelijke basis, hier en daar ga ik nog kleine dingen vooral rond het spoor aanpassen. Daarbij denk ik vooral aan rechts achter de spoordijk en links ervoor.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 18:13:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 1 April 2020, 22:53:04 »

Oke dit mag ook wel eens tot leven gewekt worden weer. De eerdere aanleg van de bestrating met tramrails heb ik zie ik nog niet laten zien. Daarnaast heeft dit diorama ook niet de rol gekregen die het eigenlijk had zullen krijgen en achter af is dat maar goed ook. Nu heb ik namelijk meer de handen vrij om het op te bouwen zoals ik wil en waar ik zin in heb.

Het moet nu een soort van rommeldoos diorama worden;...of wel opgebouwd met zooi uit de rommeldoos, kleinschalig en met veel leuke hoekjes en oude zooi.

Ik ben nu eerst maar met de keermuren van het viaduct begonnen en begonnen 3 brugdelen te bouwen die naast elkaar komen te liggen om de 3 sporen kwijt te kunnen die er overheen moeten. De keermuren zijn van behang over piepschuim, daarna zwart geschilderd en vervolgens met felle kleuren( rood, roest en geel) gedrybrusht en daarna van een licht vuil grijze en donkere grijs/bruine wash voorzien.



Ik was even te lui om het diorama weer om te draaien voor de foto.

De brugdelen zijn van karton met behang voor de platte randen en wat kunststof U profielen voor de structuur aan de buitenkant op plekken waar dat zichtbaar blijft. Ik heb ze turquoise gespoten en daarna nog 1 laag flessen groen gegeven en vervolgens een laag roest met houtlijm er overheen. Op de foto's komt alles nogal blauw over maar dat is het in het echt niet.


Word dus weer vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 2 April 2020, 11:35:06 »

Gister avond en net nog even door gewerkt. De brugdelen verder verouderd en op hun plek gelijmd. Vandaag rails gelegd en de geleiderails gemaakt van fijn u profieltjes en deels geschilderd met een lakstift en nu op hun plek gelijmd.








Nu nog zien dat ik deze post en die van gister samenvoeg en naar het Duits vertaal voor op het modelltram forum.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 3 April 2020, 13:00:48 »

Gister heb ik het spoor geballast en de bruggen verder aangekleed. Strookjes behang heb ik als platen gebruikt voor rond het spoor en ze verouderd met de roest/houtlijm mix. Her en der heb ik ook behang aangebracht voor keermuren en bestrating. Verder staat er een stuk keermuur en is het eerste gebouw in aanbouw. Vandaag heb ik nog met de langste hete schuimsnijder de top van de heuvel eraf gesneden dat extreme hoogte verschil is niet meer nodig dus maak ik het iets anders.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 3 April 2020, 13:16:25 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 4 April 2020, 17:11:20 »

Ik heb gister en vandaag aan de nodige gebouwen zitten prutsen. Het lastige is vooral de schuine ondergrond maar dat leid vaak wel tot het mooiste resultaat als je het goed krijgt. Ik had geen zin alle gebouwen uitgebreid te schilderen en heb ze grotendeels alleen verouderd. Ik heb 2 huizen met garages die ik altijd wel op voorraad heb maar eigenlijk nooit volledig gebruik nu wel eens gebruikt maar daarvoor heb ik ze wel verbouwd. Ik heb ze voor zover nodig ook vast aan de plek aangepast waar ze komen te staan.















Ik heb het huis onder stopt met een stuk piepschuim, dan hoef ik later niet zoveel op te vullen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 5 April 2020, 23:05:19 »

De 2 huizen heb ik nog een aantal keer in een andere richting gewerkt maar nu heb ze nu toch aardig recht op hun plek gekregen.


Gister van een stukje gevel van zo'n Pola loodsje nog wat gebouwd en de blinde muren van behang voorzien. Daarna alles zwart geschilderd op het dak na en met drybrushen het kleur gegeven en dat met washjes afgezakt en afgemaakt.








Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 6 April 2020, 22:37:36 »

Vandaag heb ik op modelbouw gebied niet heel veel gedaan, wel weer 1 pand afgemaakt. Door de nieuwe schilder technieken die ik gebruik worden baksteen gebouwen nu wel heel erg mooi, dit had ik jaren eerder moeten doen.




Ik heb tussen door ook nog wat stukken bestrating aangelegd en ze de eerste basis kleur gegeven.


Ondertussen heb ik al de hele dag al verschillende "Scantraxx Lockdown Sessions" aanstaan, goed idee van ze.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 7 April 2020, 19:37:35 »

Ik heb vandaag de takko op z'n plek gelijmd en daarna ben 2 aanbouwen voor huizen gaan maken.




















Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 8 April 2020, 12:45:51 »

Ik zit nog wakker te worden met 24/7 Stream | Scantraxx Lockdown Sessions - Best Of Euphoric-, Raw- & Classic Hardstyle aan. Gister avond heb ik nog een 3e gebouw kunnen maken en die kon ik tegen 0.45u net voor ik naar bed nog vast lijmen.



Wat ik nog steeds niet gedaan heb ik voorbereidingen treffen voor het ophangen van de tram bovenleiding. Ook heb ik nog niet besloten hoe ik dat ga doen. Het is een oud traject dus het meest voor de hand ligt dan spandraden aan de gevel van huizen hangen waar mogelijk en die aan palen hangen waar geen gebouwen staan die hoog genoeg zijn. Als ik bovenleidingsmasten met vaste uithangers zou gebruiken dan heb ik zeker in de boog wel onnatuurlijke veel masten nodig. De trolley bovenleiding hier voor de deur hangt in de bochten links en rechts van mijn flat ook aan vaste uithangers maar is bij de kruising 100m verder wel aan spandraden opgehangen omdat de boog daar te krap is. Ik heb de voorbeelden dus (bijna ) letterlijk voor de deur. Ik kijk vanaf mijn balkon achter op de bogen links en recht alleen de kruising zie ik net niet het lange rechte stuk daarna deels vanuit de woonkamer aan de voorzijde weer wel.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 8 April 2020, 14:34:32 »

Hmm nou moet ik een tekst die in het Duits in m'n hoofd heb zitten en op het modelltramforum al heb gepost naar het Nederlands vertalen i.p.v. anders om.

Ergens heb ik iets fout gedaan en ik weet ook wel wat inmiddels maar dat krijg je als de bouw meer dan een jaar heeft stilgelegen. De doorrijhoogte is minder als ik wilde/nodig had, de bovenleiding moet tot 25mm dalen terwijl het NEM-blad 29mm als minimum hoogte voorschrijft. Dat had ik gehad als ik geen ruimte voor de oplegging van de brug had uitgesneden. Maar dat ik daar niks uit mocht snijden voor de brugdelen om genoeg doorrijhoogte te houden had ik uiteraard niet opgeschreven en was ik na korte tijd vergeten en ben ik gewoon gaan bouwen zoals ik gewent ben. Ik heb nu dan die 25mm en voor de 2 museumtrams met lyrabeugels is dat zover voldoende dat het er niet onrealistisch uitziet als ik het met andere muizengaatjes vergelijk alleen hoe dat voor trams met pantograven uitkomt moet ik nog testen.

Foto's komen laten vanmiddag.

Dit was een zeer lastig stuk om te typen omdat ik alles in het Duits uitgedacht heb ik dus steeds( ook deze zin) automatisch in het Duits wil typen en dat bij sommige woorden ook doe en ze dan weer moet wijzigen. Op spoor en tram gebied denk ik vaak in het Duits i.p.v. Nederlands.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 8 April 2020, 17:32:33 »

Straks heb ik op het balkon de bovenleiding uitgemeten, hier 2 foto's waarvan eentje met de trolleymast en bovenleiding op de achtergrond.




Een andere foto heb ik daarna tot tekening omgewerkt met de span en rijdraden en masten er in.


Door het in hoogte niet op schaal zijn van de pantografen van de andere trams passen die er niet onderdoor, plat zijn ze al 4mm( ofwel 64cm in het echt).

Wat nu de doorrijhoogte van het wegverkeer moet zijn kan ik niet vinden. De rijdraad hangt op 4m wat ik dus nu moet weten is wat is de marge tussen rijdraad en maximaal toegestane hoogte van wegverkeer.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 9 April 2020, 11:01:58 »

Gister avond heb ik een begin gemaakt met de bovenleiding, daarbij heb ik toch besloten 1 spandraad niet te maken maar op 1 andere na hangen alle spandraden.


Voor de laatste moest eerst nog een gebouw gebouwd worden en daar ben ik daarna mee begonnen. De stijl van het gebouw is vrij aardig en wel ongeveer wat ik in m'n hoofd had maar het formaat staat niet echt. Ik heb standaard kartonnen plaatjes van 49mm breed gebruikt waardoor de hoogte niet groter werd en er maar 2 lagen in zitten. Dat ziet er op plek waar hij moet staan met een hoog gebouw er tegen over en een stijgende weg en spoordijk ernaast niet echt uit. Ik denk dat ik vanavond een nieuwe ga maken die 2x zo hoog is, 4 lagen en een centimeter of 10 is wat daar goed staat. Dan wil ik hem ook iets smaller maken zodat ik ruimte heb voor sierlijsten wat ik nu ook mis.


Dit gebouw laat zich nog prima op een ander diorama gebruiken vooral door de beperkte maten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 11 April 2020, 12:35:22 »

Ik heb nu wel een geslaagd nieuw gebouw gemaakt alleen de kleuren zijn nog niet helemaal naar wens, het is net iets te verouderd dus dat ga ik nog wat aanpassen.



Ik probeer het ophangen van de bovenleiding uit te stellen naar woensdag. Dan krijg ik een vriend op bezoek die me al vaker met dat soort klusjes heeft geholpen en met 4 handen zijn we veel sneller klaar. Dan kan hij het vasthouden en heb ik m'n handen vrij voor de soldeerbout en soldeertin.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 11 April 2020, 12:39:42 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 11 April 2020, 20:10:01 »

En ja ik ga weer door, nu even wat gebouwd voor tegen de spoordijk aan. Het vorm de ingang naar hippe horeca en uitgaansgelegenheden onder het spoor.






Ik heb het andere gebouw nog wat bijgewerkt en vastgelijmd en daarbij weer een leuke lijmklem gebruikt.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 13 April 2020, 15:56:15 »

Vannacht heb ik 2 bovenleidingsmasten zitten solderen en vanmiddag de secties bovenleiding.

Voorbeelden voor de masten vond ik in een trajectvideo van Toulouse naar Bordeaux( en verder naar Parijs). Mooie video trouwens voor wie 4uur over heeft met na Bordeaux een snelheid van tegen de 320km/u.



Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Werther Sattelmeierweg
« vorige volgende »
Ga naar: