Zoals eerder al gemeld moet ik een proef diorama voor de verlichting van het klooster diorama hebben. Er waren een aantal dingen waar ik over na moest denken namelijk:
a; hou ik het zelf of geef ik hem weg.
b; als ik het zelf houd word het dan iets nieuws of pas ik een bestaand plan aan.
c; ik wil er iets met de pas gebouwde museumtrams op maar die wil ik niet kwijt.
C beantwoord punt a, iets nieuws bedenken werd niet echt wat en daarmee heb ik een bestaand plan opgepakt en aangepast. Ik had het plan een klein stedelijk diorama te bouwen met daarop een verhoogt liggende spoorlijn met daarop 2 elkaar kruisende Teuto Regio Bahn treinen tussen Werther Mitte en Werther Suttorf.
Ergens is in mijn hoofd het dubbelsporige baanvak 3 sporig geworden en dat heb ik nu ook zo ingetekend waarbij het midden spoor buiten gebruik is.
Stedelijk openbaar vervoer heb ik nog niet ingetekend dus ik kan daarmee nog alle kanten uit en daarom gaat het inpassen van een museum tramlijn redelijk makkelijk. Om vergelijkbare hoogte lijnen te krijgen met het klooster diorama moet het landschap eigenlijk 14cm stijgen van voor naar achter maar daar kom ik met m'n overige wensen niet mee weg. De tramlijn mag maximaal 10% stijgen al gaat het in het echt hier en daar ook nog wel iets steiler. Met de beperkte ruimte er omheen ben ik tot 8cm hoogte verschil gekomen, de rest zal ik in de bebouwing moeten vind en dat is niet onmogelijk.
Ik ben nog niet helemaal tevreden met deze landschappelijke basis, hier en daar ga ik nog kleine dingen vooral rond het spoor aanpassen. Daarbij denk ik vooral aan rechts achter de spoordijk en links ervoor.
Groetjes Michiel