Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouw mat 46-4 uit 3x2  (gelezen 22071 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Gepost op: 12 Mei 2014, 22:52:02 »

Binnenkort, nadat deze Df gereed is, start ik hier met de bouw van een vierwagenstel mat 46 uit drie tweetjes.


671 te Nijmegen op 10-08-1983, Foto: Meindert Koopman

Als voorbeeld zal het model de 671 krijgen die zonder emaille bordjes (treinstelnummer, klasse-aanduiding en niet-roken) maar met blauwe banen en (als laatste '46-er) een groen trijp interieur  in de 1e klas de eindstreep van mat 46 in de rijdende dienst (24-09-1983) wist te halen.  

 
Gelogd

Uit het huis Kamlag
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4301


205*


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2014, 09:08:00 »

Hmmm...past in mijn tijdperk....  Grin

Ik ben benieuwd  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2014, 22:21:47 »

Zwaan kleef aan!

Gelogd

Uit het huis Kamlag
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 4384


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2014, 22:52:39 »

Nee, geen zwaan. Draak! Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Antwoord #4 Gepost op: 14 Mei 2014, 21:37:39 »

Draak, doe ook maak!
Gelogd

Uit het huis Kamlag
Romar
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #5 Gepost op: 22 Mei 2014, 12:39:46 »

Interessant,  hier 'abonneer' ik me vast maar op.


Mvg,

Romar
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4301


205*


« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2014, 13:27:54 »

Draak, doe ook maak!

De draak is druk met andere projecten  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Antwoord #7 Gepost op: 30 Juni 2014, 21:26:47 »

Zoals zonnebloemen kweken...  :Smiley (rollende ogen bedoeld)

Nu de Df zo goed als gereed is, gaan we hier mee beginnen:

Een Rivarossi tweetje is het uitgangsmaterieel, deze twee bakken worden de koprijtuigen.
Gelogd

Uit het huis Kamlag
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 536


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #8 Gepost op: 31 Juli 2014, 16:29:14 »

 Duim omhoog Leuk, ben benieuwd!

Grtz,
Niels
Gelogd
p-kokkie
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152



« Antwoord #9 Gepost op: 31 Juli 2014, 16:57:44 »

Vraagje.

Waarom een Riva en geen Lima?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Gr. Pascal
Gelogd

Heeft u geen probleem, dan maken wij er een!
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Antwoord #10 Gepost op: 11 Juni 2015, 22:06:05 »

Eindelijk gaan we beginnen!

Vanavond gestart met dit project dat flink veel tijd in beslag zal nemen. Drie keer twee is nog steeds vier en dus moeten er, zoals gezegd, drie tweetjes aangeschaft worden. De tweetjes bestaan uit een ABDk en een Bk-bak. Een vierwagenstel bestaat uit een BDk + B + A + Bk. Voor dit project gebruik ik 1 Rivarossi (betere aandrijving + mogelijkheid digitaal rijden) en 2 Lima (goedkoper in aanschaf) tweetjes. In een vroeg stadium moet de toekomst van de te gebruiken rijtuigen vaststaan.


De Riva bakken worden in elk geval de koprijtuigen. ABDk wordt BDk, de Bk blijft Bk. Zowel de kappen als de onderplaten van de Riva kunnen niet worden uitgewisseld i.v.m. verschillende constructies in vergelijking met de Lima's.

Een Lima Bk wordt B, een tweede Bk wordt onderdelenleverancier.
Een Lima ABDk wordt A, een tweede ABDk wordt onderdelenleverancier.
Het selecteren van de rijtuigen die de tussenbakken gaan worden gaat aan de hand van de conditie van de rijtuigen. De bakken met de beste daken  krijgen deze bestemming. Laat tijdens het onttakelen cocktailprikkers je behulpzaam zijn. 

Schrik niet van afbrekende clipjes, deze vinden hun functie weg toch niet meer terug in het verbouwde treinstel. Tijdens het onttakelproces kun je ramen tegenkomen die geheel vastgelijmd zijn:

Gelukkiger word ik van dit beeld:

Bijna de gehele strip is hier vrij van lijm.
De kwaliteit van de zijwanden is niet perse leidend omdat deze uit beide bakken (grotendeels) worden gesneden.

Zo kan het gebeuren dat de ABDk met de slechtste zijwanden de A mag worden, de concurrerende ABDk heeft een klein lijmvlekje op het dak.

De onderdelenleveranciers markeer ik als X671. Van deze kappen worden alleen de zijwanden en vlakke kopwanden (vouwbalg) gebruikt. Zaterdag ga ik verder en worden deze kappen tot “schroot” verwerkt. Tevens worden de kappen dan behandeld die de tussenbakken zullen worden.
 

   
Gelogd

Uit het huis Kamlag
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4301


205*


« Antwoord #11 Gepost op: 12 Juni 2015, 05:16:10 »

Ik ga dit met belangstelling volgen. Wie weet? Ooit nog eens zelf doen...  Undecided
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Joran
Full Member

Offline Offline

Berichten: 170


« Antwoord #12 Gepost op: 12 Juni 2015, 09:03:53 »

Tof! Ben benieuwd!
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1520


« Antwoord #13 Gepost op: 12 Juni 2015, 11:50:11 »

Wordt ook hier gevolgd!

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Mispoes
Full Member

Offline Offline

Berichten: 187


asielkat (narrig & scharrig)


« Antwoord #14 Gepost op: 12 Juni 2015, 20:58:18 »

Zou leuk zijn als er hier een paar mijn voorbeeld gaan volgen en het concept wellicht verder verbeteren. Het is niet moeilijk, wel veel werk.

Nog even wat aanwijzingen voor ik morgen verder ga. Bij NS bestond een vierwagenstel materieel '46 uit twee tweetjes, technisch gezien. In model bestaat mijn concept ook uit twee tweetjes, maar dan gezien vanuit het oogpunt van de bakken en oplegging.

Onderstaande foto laat zien hoe de bakken (hier nog in onverbouwde staat) in de vier worden geplaatst:


De bakken zonder blauwe banen zijn de Riva's, met blauwe banen de Lima's. Als deze plaatsing wordt aangehouden lopen de dakleidingen mooi door en heb je geen problemen met de bakoplegging. Er zijn namelijk hoge en lage pennen die door de vouwbalg gaan voor het koppelen. In het midden komen straks uiteraard vervangende koppelingen.

Dan nog even een tip voor de kleur van de raamranden. Zwart (van de oude gele Lima 279) is eigenlijk niet te gebruiken. Zilvergrijs en iets donkerder grijs kunnen wel gebruikt worden. Houdt er rekening mee dat er één kleur voor het hele stel gebruikt moet worden. Mixen is niet aan te bevelen tenzij je een vaste hand hebt en de raamstijlen over kunt verven. In dat geval kun je toch de hierboven door mij afgeraden zwarte gebruiken uit de 279.
 
Gelogd

Uit het huis Kamlag
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Bouw mat 46-4 uit 3x2
« vorige volgende »
Ga naar: