Eindelijk gaan we beginnen!
Vanavond gestart met dit project dat flink veel tijd in beslag zal nemen. Drie keer twee is nog steeds vier en dus moeten er, zoals gezegd, drie tweetjes aangeschaft worden. De tweetjes bestaan uit een ABDk en een Bk-bak. Een vierwagenstel bestaat uit een BDk + B + A + Bk. Voor dit project gebruik ik 1 Rivarossi (betere aandrijving + mogelijkheid digitaal rijden) en 2 Lima (goedkoper in aanschaf) tweetjes. In een vroeg stadium moet de toekomst van de te gebruiken rijtuigen vaststaan.
De Riva bakken worden in elk geval de koprijtuigen. ABDk wordt BDk, de Bk blijft Bk. Zowel de kappen als de onderplaten van de Riva kunnen niet worden uitgewisseld i.v.m. verschillende constructies in vergelijking met de Lima's.
Een Lima Bk wordt B, een tweede Bk wordt onderdelenleverancier.
Een Lima ABDk wordt A, een tweede ABDk wordt onderdelenleverancier.
Het selecteren van de rijtuigen die de tussenbakken gaan worden gaat aan de hand van de conditie van de rijtuigen. De bakken met de beste daken krijgen deze bestemming. Laat tijdens het onttakelen cocktailprikkers je behulpzaam zijn.
Schrik niet van afbrekende clipjes, deze vinden hun functie weg toch niet meer terug in het verbouwde treinstel. Tijdens het onttakelproces kun je ramen tegenkomen die geheel vastgelijmd zijn:
Gelukkiger word ik van dit beeld:
Bijna de gehele strip is hier vrij van lijm.
De kwaliteit van de zijwanden is niet perse leidend omdat deze uit beide bakken (grotendeels) worden gesneden.
Zo kan het gebeuren dat de ABDk met de slechtste zijwanden de A mag worden, de concurrerende ABDk heeft een klein lijmvlekje op het dak.
De onderdelenleveranciers markeer ik als X671. Van deze kappen worden alleen de zijwanden en vlakke kopwanden (vouwbalg) gebruikt. Zaterdag ga ik verder en worden deze kappen tot “schroot” verwerkt. Tevens worden de kappen dan behandeld die de tussenbakken zullen worden.