Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Combispoor NS DE 1  (gelezen 19831 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 10 Januari 2022, 13:40:51 »

Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger.
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
 De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.

Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
IMGP8818a by G. van Vliet, on Flickr

De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
-   lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
-   interieur aanbrengen
-   binnenverlichting aanbrengen
-   draaistellen van meer details voorzien
-   digitaliseren en stroomafname verbeteren
-   Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
-   Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17377


315*


« Antwoord #1 Gepost op: 10 Januari 2022, 14:00:27 »

Mooie aanwinst, Gerard. Ik meen dat ze een winkel hadden niet zo gek ver verwijderd van het spoorwegmuseum in Utrecht.
Ook voor mij destijds geheel onbetaalbaar.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #2 Gepost op: 10 Januari 2022, 23:00:43 »

Leuk dit! Toen Combispoor bestond, had ik nog N en bekeek het hele gebeuren daar grotendeels van opzij. Mijn spoormaat Meindert uit die tijd (1983) had een bouwset van de DE1 gekocht (1:87) die er iets moois van wist te maken. Op 8 juni 1984 kwamen we terug van de Hoogovens, bezoek aan de Stibans 440 (mat 36) en we zouden naar Combispoor gaan in Utrecht. Toen we bij het busstation van Utrecht CS aankwamen vroeg Meindert mij "kunnen we niet naar Koek in Mijdrecht gaan, daar ben ik nog nooit geweest". Ik was al een half jaar eerder geweest, maar wilde nog wel weer een keer. En zo liep ik een bezoek aan Combispoor voorgoed mis, want niet veel later bestond Combispoor niet meer. Nee, ik heb er geen spijt van dat we de koers voor die middag verlegd hebben naar Koek... Grin Onsterfelijk is het groene vademecum, een heerlijk boekwerkje voor de liefhebber van de oude stroomlijntreinstellen.

Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Wees daar maar blij om. Van de opschriften klopt niet veel, een rode DE1 met opschriften van een blauwe van voor mei 1956: BCD 31 stamt nog uit de tijd van 2e en 3e klasse... Daarnaast had de 31 blauwe banen. Als de 31 al rood met witte vignetten, maar zonder blauwe banen heeft gereden, dan zal die periode niet lang zijn geweest.
« Laatste verandering: 10 Januari 2022, 23:03:46 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #3 Gepost op: 10 Januari 2022, 23:57:55 »

Die opschriften BCD31 vielen mij ook al op, de rest van de opschriften klopt volgens mij wel.
Het raster vermeld; geschilderd 2 '69 en revisie 6 '76 of dat dan weer klopt.... Bakcode 116 011 is wel goed.
Volgens de meeste foto's van DE1'en zijn raster en bakaanduiding wel van links naar rechts en v.v. verwisseld.
Foto's van de 31 heb ik nog niet gevonden in mijn boeken maar ik heb er ook nog niet echt naar gezocht.
Wellicht wordt het ding nog vernummerd.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Januari 2022, 10:19:29 »

Het raster vermeldt: geschilderd 2 '69 en revisie 6 '76 of dat dan weer klopt.... Bakcode 116 011 is wel goed.
Volgens de meeste foto's van DE1'en zijn raster en bakaanduiding wel van links naar rechts en v.v. verwisseld.

Dat is dan ook wel weer apart: BCD 31 en een raster dat vermeldt REV 06-76 en GES 02-69. Overigens & overigens: ik dacht dat in 1969 de laatste revisie aan een DE1 werd gegeven, maar dat is purisme om daar over te vallen en aan te passen, als dat al zou kloppen.

Er was idd geen lijn meer te vinden in waar het raster stond en waar ABD, er waren eentjes met ABD aan beide zijden aan de cab 1-zijde, cab 2-zijde of diagonaal. De 22 had aan één kant het opschrift ABk 22...   

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 11 Januari 2022, 11:30:19 »

BCD wordt natuurlijk veranderd in ABD Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #6 Gepost op: 11 Januari 2022, 14:41:09 »

De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en
-stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid  Grin.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
IMGP8846a by G. van Vliet, on Flickr

Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
IMGP8849b by G. van Vliet, on Flickr

Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
IMGP8849c by G. van Vliet, on Flickr

De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
IMGP8849a by G. van Vliet, on Flickr

Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
IMGP8863 by G. van Vliet, on Flickr

Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand  was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
IMGP8867 by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Januari 2022, 17:33:54 »

Interessant om zo’n spud eens gedemonteerd te zien.
Goed bezig Gerard  Duim omhoog
Mooi basis voor een mooie motorwagen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2022, 19:56:05 »

De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de  neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
IMGP8851a by G. van Vliet, on Flickr

De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
IMGP8853a by G. van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
IMGP8855a by G. van Vliet, on Flickr

Frontseinen;
IMGP8856a by G. van Vliet, on Flickr

Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
IMGP8858a by G. van Vliet, on Flickr

Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
IMGP8859a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Januari 2022, 20:55:36 »

Wat een enorme verbetering met die lampringen.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1766


Benoemd snoodaard


« Antwoord #10 Gepost op: 12 Januari 2022, 21:16:42 »

Dat had ik ook niet gedacht, schitterend! Duim omhoog
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #11 Gepost op: 12 Januari 2022, 21:38:12 »

Leuk hè?, en dan moeten ze nog op kleur gebracht worden Grin
Dit was het origineel.
« Laatste verandering: 12 Januari 2022, 21:44:18 door GerardvV » Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Januari 2022, 21:51:19 »

Ja, dat kon echt niet!

Mooi gemaakt. Welke LED’s gebruik je?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #13 Gepost op: 13 Januari 2022, 23:44:48 »

Ik heb nog een aantal Roco verlichtingprintjes van een 2400 liggen, daar zitten lekkere kleine smd ledjes op. Eens kijken wat ik daar mee kan.
Normaal gebruik ik smd ledjes met aangesoldeerde draden van Conrad en liggen nog op voorraad dus daar kan ik in ieder geval op terugvallen.

Voor de toplichten had ik nog toplichtprinjes van Digikeijs voor de Piko hondekop liggen. In combinatie met een goede glasvezel moet daar wel wat mee te doen zijn, heb ik meteen het omgekeerde L-sein.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1812


Enge buur bij de buren


« Antwoord #14 Gepost op: 18 Januari 2022, 22:22:06 »

Na het inzetten van de frontseinbussen met lampringen zijn er kunststof bussen gedraaid voor de achterzijde van de frontseinbussen.
Tegen deze kunststofbussen kunnen dan smd ledjes worden gelijmd zonder kans op kortsluiting op de messing frontseinbussen.
IMGP8877a by G. van Vliet, on Flickr

Ondertussen is ook glasvezeldraad met isolatie in de topsein bussen geplaatst.
Het uiteinde van de glasvezel ligt wat naar achter in de bus zodat er nog ruimte vrij blijft tot aan het front van het topsein.
Wanneer daarna het aparte frontglas van het sein gelijk wordt gelegd met de topseinring krijg je het juiste lichteffect in het topsein, een iets naar binnen liggende lichtbron in het topsein. (benieuwd wat je er van ziet in model :mrgreen: )

Om het zelfde effect van een naar binnen liggende lichtbron te imiteren bij de grote frontseinen heb ik de led’s aan de achterzijde van de frontseinbus op het kunststof ringetje geplakt met Kristal Klear.
De lichtbron ligt dus ver naar achter in de frontseinbus.
IMGP8884a by G. van Vliet, on Flickr

Om een beter lichtspreiding in het sein te krijgen heb ik van perspex rond 2,2 schijfjes van 0,3mm dik afgezaagd. De zaagsneden imiteren mooi de lensstrepen in het frontsein.
Deze schijfjes zijn ver naar achteren in de bus vastgezet zodat er ruimte is tussen deze schijfjes en het frontseinglas dat in de frontseinring komt.
Hierdoor zie je ook de vrije ruimte die je zag bij de DE1/2 en mat ’46, deze ruimte was bij sommige stellen ook nog wit geschilderd.

Hier zie je het verschil tussen het linker frontsein met lensschijfje en het rechterfrontsein waar nog tegen de kale led wordt aangekeken.
IMGP8879a by G. van Vliet, on Flickr

Bij deze foto zie je wat bedoeld wordt met de vrije ruimte in het fontsein.
De ruimte tussen het lensschijfje en de frontseinring moet nog wit worden geschilderd.
IMGP8880a by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Combispoor NS DE 1
« vorige volgende »
Ga naar: