Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: DD-AR  (gelezen 48310 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Gepost op: 6 Mei 2017, 21:50:53 »

Ondanks dat dit topic begint met een grootspoor vraag, plaats ik het bewust hier omdat er nog wat DD-AR Waldijks modelspoor in aantocht is.

Maar eerst de vraag. In de railwiki lees ik onderstaande:

Citaat
7300
Een stam 7300 is de kortste uitvoering. Deze stam bestaat uit een Bvk + Bv + ABv + 1700. Deze stammen kwamen vanaf 1992 op de baan, toen de eerste rijtuigen werden afgeleverd. Deze stammen zijn bij de aflevering van de mABk-rijtuigen voorzien van een motorrijtuig, waarbij de 1700 werd aangepast voor de normale dienst. Om de eerste klas meer te verspreiden in de trein, werden vanaf de zomer van 1999 de posities van het ABv- en Bv-rijtuig omgedraaid, zodat de samenstelling Bvk + ABv + Bv + 1700 werd. Er hebben maar 2 stammen zo dienst gedaan, omdat de overige stammen reeds voorzien waren van een mABk-rijtuig. In 2008 en 2009 hebben 2 stammen 7300 rond gereden en wel de 7364 en 7365. Deze waren als volgt samengesteld: Bvk + ABv + Bv + 1700. Het in 2014 en 2015 gereactiveerde DD-AR rijdt ook rond als 7300-stam. De samenstelling hiervan is Bvk + ABv + Bv + 1700 of ABvk + Bv + Bv + 1700 als er geen ABv meer beschikbaar is voor die stam.

7400
Een stam 7400 is een standaarduitvoering, welke vanaf 1992 gelijk is gebleven qua lengte. De stam was bij aflevering als volgt samengesteld: Bvk + Bv + Bv + ABv + 1700. Ook hier zijn in de zomer de ABv- en Bv-rijtuigen van positie gewisseld. Dit kwam voort uit het feit dat deze stammen eventueel ook uitgebreid zouden worden met een mABk-rijtuig en dientengevolge als 7900 genummerd zouden gaan worden.

7800
Een stam 7800 is het zelfde als een 7300, maar dan uitgebreid met een mABk-rijtuig. De stammen waren vanaf 1998 als volgt samengesteld: Bvk + Bv + ABv + mABk. In de zomer van 1999 werd de samenstelling gewijzigd in Bvk + ABv + Bv + mABk. Op deze manier werd de eerste klas meer verspreid in de stam. In totaal worden aan 475 reizigers een zitplaats geboden.

7900
Een stam 7900 bestaat uit een verlengde 7400 met een mABk-rijtuig in de samenstelling Bvk + Bv + Bv + ABv + mABk. Zo stond het in de originele plannen. Later is de 7900-nummering gebruikt voor het verlengen van een viertal stammen, welke hun Bvk moesten afstaan aan het gebruik met ICR-rijtuigen. De samenstelling was toen Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + 1700.

Het gaat me met name om de serie 7900. Heeft die ook werkelijk gereden?
Of was het alleen een plan om de serie 7400 met drie rijtuigen en het motorrijtuig te verlengen met 1 rijtuig?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 Mei 2017, 09:35:51 »

In middels onderstaande nog gevonden op wiki.ovinnederland.nl

Citaat
Er zijn ook plannen geweest om vijfwagenstammen te vormen bestaande uit Bvk + ABv + Bv + Bv + mABk. Hiervoor was het nummer 7900 oorspronkelijk gereserveerd. In een periode van materieelschaarste en een constructiewijziging aan de mDDMs werden echter bovengenoemde zeswagenstammen DDAR geformeerd. Het reeds in de stammen aanwezige 7900-nummer werd hiervoor gebruikt. Met deze actie werden 3 mDDMs bespaard en 3 Bvk's. De Bvk's zijn toen ingezet met ICRm als korte trek-duwstammetjes.

Er is dus een serie 7900 geweest, echter niet zoals het plan was: 4 rijtuigen + mDDM.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7188


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Mei 2017, 09:49:02 »

Dat stond ook al in je eerste citaat Cool.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 7 Mei 2017, 12:02:33 »

Weet ik maar omdat er ook staat: 'een stam bestaat uit.....' wat dan later wel weer min of meer wordt ontkracht door 'zo stond het in de originele plannen' wilde ik het zeker weten of er ooit, zij het voor een korte periode, mDDM's dienst hebben gedaan met 4 rijtuigen.
Niet dus  Grin Kan ik verder met mijn Waldijkse DD-AR plannen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 8 Mei 2017, 21:18:56 »

DD-AR in Waldijk dus… We hebben het dan over  mijn ‘00-’09 tijdperk al zou de 1702-stam nog net een jaartje in het ‘80-’93 tijdperk mee kunnen.

Nieuw is het niet want 4 jaar geleden startte ik hier al een draadje over bij de buren.

Het betreft hier de 1702 van Märklin i.c.m. de Märklin DD-AR set 43598.
Vier rijtuigen in lengteschaal 1:935 maar zodanig vormgegeven dat dit niet echt opvalt. M.a.w. het valt niet op dat ze eigenlijk te kort zijn. Alternatieven zijn er (nog) niet. De Lima (1:100) en Artitec (1:87) zijn DDM 1 rijtuigen.

Het stamnummer is 7433 en daar valt Märklin al ondubbelzinnig door de mand. Stam 7433 heeft nooit bestaan, althans niet als 4 delige stam.
Vanaf december 1992 bestond de stam 7333 (3 rijtuigen: Bvk 270 7033 + ABv 380 7515 + Bv 280 7223 en een 1700) en werd omgenummerd naar 7833 toen de 1700 werd ingewisseld voor een mABk (390 7743) op 8-10-1998.
De Märklin stam 7433 heeft de volgende rijtuigen: Bvk 270 7033 + ABv 380 7532 + Bv 280 7250 + Bv 280 7251.
Willekeurig wat rijtuignummers gepakt en samengevoegd en er een niet bestaand stamnummer aan geven.

Alle rijtuigen omnummeren gaat me te ver, maar het stamnummer aanpassen aan de loc zou kunnen. De 1702 was z’n hele ‘leven’ onderweg met Bvk 270 7014 en had dus het stamnummer 7414. Voor deze stam ga ik decals maken die, op een dun plaatje styreen, op de opgedrukte stamnummers op de de Bvk en ABv geplaatst worden.


13-05-2012 1702 met stam 7414 Abbenes   Bron: jvr440

Het DD-AR gebeuren is in Waldijk actueel geworden omdat ik via een modelspoor-vriend de tip kreeg dat er een Trix DD-AR set werd aangeboden.
Inmiddels is deze onderweg naar Waldijk en zal worden ingezet met de Rivarossi mABk 390 7701 die lengteschaal 1:100 is.
Na een korte studie of deze is ‘op te rekken’ naar 1:935 heb ik daar van af gezien.
Onmogelijk is het niet. Het onderstel zeker niet, maar de kap is wel een uitdaging. Het model zou 14 mm langer moeten worden en dat zou tussen alle ramen evenveel moeten zijn wat dan weer conflicten met dak en luiken in de wand oplevert…

Nu heb ik begrepen dat de Trix set (23459) dezelfde rijtuignummers heeft als de hier boven genoemde Märklin set. Niet dat het wat uit maakt  want áls het andere nummers zouden zijn geweest, waren het vast en zeker ook niet bestaande combinaties van rijtuigen geweest.
De set heeft dus Bvk 270 7033 wat i.c.m. een mABk, stamnummer 7833 zou moeten hebben. De ABv, Bv en mABk kloppen dan weer niet, maar dat is dan maar zo. Omnummering van de stam op dezelfde manier als bij de 7414.
Van de set houd ik één Bv over die vast wel een plaatsje bij NedTrain op het terrein vindt.


17-07-2009 stam 7824 Uitgeest

Voor de volledigheid kan ik dan nog een derde set DD-AR vermelden: Märklin 26589.
Een vierdelige rijtuigset -stamnummer 7455- mét een lok: 1711
De 1711 wordt in de Railwiki niet genoemd bij de 4 delige stammen maar stam 7855 heeft wel bestaan, wat dus weer een driedelige stam met mABk was, voorafgegaan door dezelfde stam met een 1700 loc en nummer 7355.
Ik ga er van uit dat de individuele rijtuignummers ook niet kloppen met elkaar en stamnummer.

De 1702 rijdt al een tijdje rond in Waldijk met zijn stam maar is nog niet klaar.
-Stamnummers aanpassen
-Front- en sluitseinen wijzigen van de Bvk met een functiedecoder, misschien nog een cabineverlichting

De andere stam heeft meer werk nodig
-mABk ombouwen naar 3-rail. Sleper waarschijnlijk onder het Bv rijtuig
-Front- en sluitseinen wijzigen van de mABk, misschien nog een cabineverlichting
-Interieur in de mABk (indien mogelijk)
-Kort koppeling met de Bv
-Stamnummers aanpassen
-Front- en sluitseinen wijzigen van de Bvk met een functiedecoder, misschien nog een cabineverlichting

Werk zat dus, wat ook wel zal worden doorgeschoven naar het najaar en winter.
« Laatste verandering: 9 Mei 2017, 05:09:47 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 Mei 2017, 20:20:34 »

Vandaag arriveerde de Trix-set.
Hieronder 2 telefoon-fotootjes van 3 rijtuigen samen met de Rivarossi motorwagen.





De kleur van beide partijen komt aardig overeen. Het geel scheelt heel weinig, het grijs van het dak van de Riva is een puntje lichter, maar niet storend.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #6 Gepost op: 9 Mei 2017, 20:28:23 »

Misstaat beslist niet! 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #7 Gepost op: 9 Mei 2017, 22:31:28 »

Misstaat zeker niet!

Is het niet gek dat Artitec de DD-AR nooit heeft uitgebracht? Is toch niet zoveel moeite? Groene bankjes, geen pantograaf en van die digitale koersbordjes. Maar goed, dat is een andere discussie. Hoe rijdt die mDDM van Rivarossi? Eerste keer dat ik dat ding in het echt zat vond ik het maar een gek ding. Drie draaistellen, verhoogd dek en redelijk kort.

Wanneer ga je je station balasten?  Grin

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Mei 2017, 05:15:31 »

Alles op z'n tijd Joran!  Smiley
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2017, 22:18:52 »

Ondertussen wordt er ook aan de DD-AR stam gewerkt.
Een interieur schreef ik eerder....daar eerst dan maar eens aan begonnen.



Er blijft weinig vloer over...



Dit zo de juiste hoogte zijn om stoelen op een juiste hoogte door de ramen zichbaar te krijgen.



Op dit punt zijn de pogingen gestopt.... Links de 1e klas, rechts de 2e.
De stoelen komen uit een verbouwd Roco rijtuig waar een fietsenafdeling in is gemaakt.
De kolommen waar de printplaat op zit, zitten achter raamstijlen. Daar horen ook de rugleuningen van de banken.
In de 2e klasse komen alleen hoofdsteunen op het motorfdekplaatje welke zelf ook door de ramen te zien is.
Einde verhaal dus.... Geen inerieur en de motor wordt mat-zwart geschilderd.

Ik ga geen pogingen doen om een sleper onder de mDDM te maken, onder de aangedreven wielstellen is eenvoudig te weinig ruimte en het middelste wielstel is al een uitdaging op zich. De sleper komt dus onder het eerste rijtuig waar wel ruimte is.



Een Roco fluistersleper die met een draadje verbonden wordt met de mDDM.



De eerste testritten gingen niet feilloos, maar op zich goed.
Volgende fase: front- en sluitseinen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 10 December 2017, 20:17:00 »

Voordat ik aan de verlichting begin heb ik eerst een stukje lood gelijmd onder het middelste wielstel.
Proefrijden ging prima gisteren, maar het wielstel is wel erg licht. Er zijn verschillende aanpassing te vinden op diverse fora maar voordat ik daar één van ga uitproberen, eerst maar zonder (en met lood dus)


Op e.a.vage manier is de helft van de foto weg  Huh? Origineel al gewist...

De ingrediënten voor de verlichting:



En proefpassen



Inmiddels werkt het naar behoren: sluit- en frontseinen én rangeerlicht.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #11 Gepost op: 12 December 2017, 18:05:53 »

Vanavond weer verder?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 17 December 2017, 19:14:10 »

Nee, gisteren en vandaag

De mDDM was is principe gereed, maar de kap ging net niet dicht. Dat bleek te liggen aan het chassis wat t.p.v. de nieuwe verlichting te dik was.
Daarom het apparaat geheel 'uitgekleed' en mee naar de werkplaats waar met zaag en vijl ruimte werd gecreëerd.
Daarna weer opbouwen en kan de kap er definitief op.



Dan verder met de Bvk. De verlichting die er standaard in zit werkt door een omschakel-dingetje onder het voorste draaistel. Dan gaan  er LED's op de printplaat branden die via lichtgeleiders front- en sluitseinen branden. Nou ja...branden....heel zwak zie je wat.
Bij de andere Bvk dan, want deze (van Trix) heb ik dat niet bekeken.



Vervanging is het al eerder in de Märklin 16/1700 loks gebruikte printje wat ook al in de mDDM zit.



Serie-werk want de andere Bvk zal een zelfde behandeling krijgen.



De weerstanden op een apart klein printje en als decoder de Digikeijs DR80015.



Natuurlijk moet er ook een machinist in. Nu heb ik een doos vol ongeschilderde figuren, volgens mij allemaal tp. III en een zware overbevolking van Duitse politeagenten. Als je die pet met een vijl te lijf gaat, kan je er een redelijke NS machinist uit maken  Wink
Achter de machinist zit een apparatenkast. Wat er in werkelijkheid in zit weet ik niet, maar nu is het een weerstandkast geworden  Grin



Dan kan de trein worden samengesteld en op weg naar het programmeerspoor om de beide decoders in te stellen en kan de trein worden geijkt in Koploper.
De CV's 2 t/m 6 zijn naar wens ingesteld (de trein rijdt nu 79 km/u in stap 28) en de mDDM luistert nu naar 52 i.p.v. de standaard 3. Echter is de Digikeijs decoder niet meegegaan naar 52.... Cry
De Bvk los op het programmeerspoor geeft 'geen lok' op de IB... Daar moet ik dus nog induiken...
Tevens knippert de verlichting van de Bvk erg en dat is m.i. een massa-kwestie. Misschien wel gedeeltelijk doordat het gewicht vergeten is terug te plaatsen in de Bvk (zie hieronder op het perron)



Klaar?
Nee, op het decoder en knipper dingetje in de Bvk na, moet er nog een BSI-koppeling onder de Bvk komen.
Dat moet komende week wel lukken en dan kan het stel de dienst in.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 17 December 2017, 20:25:26 »

Echter is de Digikeijs decoder niet meegegaan naar 52.... Cry
De Bvk los op het programmeerspoor geeft 'geen lok' op de IB... Daar moet ik dus nog induiken...
Als het geen vuile stroomafnemers, wielen of rails zijn, kan 'geen lok' ook een gevolg zijn van te weinig belasting.
Heb je na het 'geen lok' nog wel geprobeerd te programmeren? Vaak lukt dat gewoon.
Anders zou je iets van belasting in de vorm van een weerstand of tijdelijk motortje aan de decoder moeten hangen, als dat tenminste mogelijk is.

Vergeet dit maar, je krijgt dan iets van 'fout', niet 'geen lok'.
« Laatste verandering: 17 December 2017, 20:53:16 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 17 December 2017, 20:51:55 »

Dat laatste zal niet gaan. Behalve rood en zwart (voeding) zijn er slechts de blauwe, witte, gele en groene draad, die allemaal ook aangesloten zitten.
Op 3 werkt alles. Richtingwissel geeft afwisselend rode en gele seinen en F0 uit en F1 aan geeft keurig het rangeersein. Uitlezen van CV1 geeft dan de 'geen lokl' melding.
Progrmammeren heb ik los niet geprobeerd, maar beide decoders (mDDM en Bvk) stonden op het programmeerspoor toen ik CV1 op 52 zette.
De LoPi 4 deed dat, de Digikeijs dus niet...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: DD-AR
« vorige volgende »
Ga naar: