Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kolentrein  (gelezen 26606 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 924



« Antwoord #15 Gepost op: 23 November 2016, 17:55:22 »

Ik heb het gedeelte over de kalktrein even gesplitst en samengevoegd met het topic De Kalktrein zodat het hier over kolen kan blijven gaan.....

Over Kalk kunnen we hier verder.

Jeffrey
« Laatste verandering: 24 November 2016, 09:17:02 door Jefftrack » Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1094


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 30 November 2016, 01:23:09 »

Hé, dat is toevallig. Bij de buren is er ook iemand mee bezig. Arjen V heeft daar een foto van de lading gepost. Je ziet geen "hoopjes" zoals bij kalk, maar het product komt niet boven de wagenranden uit. Achter de stortkoker zit een roller die het product glad strijkt.



RRF 101 trekt de TXL trein naar Werdohl-Elverlingsen door de laadgang van Rietlanden Terminals. Amsterdam Houtrakpolder, zondag 2 februari 2014.



Een vergroting van bovenstaande foto.

« Laatste verandering: 30 November 2016, 01:25:22 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten
173* 2011=23, 2012=47, 2013=28, 2014=39, 2015=25, 2016=8, 2017=3
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4903


215*


« Antwoord #17 Gepost op: 30 November 2016, 07:09:16 »

Mooi Maarten  Duim omhoog

Ik zag Arjen's foto, maar denk toch dat ik mooie hoopjes maak, die niet boven de rand komen met de wetenschap dat het niet de realiteit is.  Undecided
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 608


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #18 Gepost op: 30 November 2016, 09:07:42 »

Leuk draadje! Zo'n samenstelling wil ik ook op mijn baan. Zo herinner ik me Arnhem tenminste: lange slepen kolenbakken die door het station denderen.

Vanaf welk jaar is die Tals inzetbaar? Zoals wellicht bekend moet het bij mij in de jaren '80 plaatsvinden (beetje rekbaar...), welke types heb ik dan nodig? Ik heb een geel/grijze of geheel gele 1300 als trekkracht op het oog.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4903


215*


« Antwoord #19 Gepost op: 30 November 2016, 11:15:22 »

Geen idee Niels, mijn trein is echt van deze eeuw en wat voor wagens in de 80'er jaren reden zou ik niet weten.
Er staat me bij dat er toen 1300 of 1600 loks voor stonden met 2 x 2200 als hulp bij aanzetten.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4005


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 30 November 2016, 20:36:57 »

In de kolentreinen door Arnhem zul je in ieder geval geen Tals vinden, want die heeft een dakje.  Wink
De Falns121 is vanaf 1992 gebouwd, dus waarschijnlijk te laat voor jouw uit te beelden herinnering, de Fal(n)s183 vanaf 1981.
Maar er zijn nog vele andere en oudere subtypes, de eerste wagens volgens dit concept stammen al van voor de oorlog.
En door Arnhem waren het in vroeger tijden ook vaak/meestal/altijd* NS-wagens, die weer niet echt op de DB-wagens lijken.

Huub

* doorstrepen wat niet van toepassing is.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 608


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #21 Gepost op: 30 November 2016, 21:04:00 »

Dank Huub!

Ik stuur je een pb om het draadje van Jakop niet verder te vervuilen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 924



« Antwoord #22 Gepost op: 1 December 2016, 08:49:21 »

Hoeft niet per PB ....... maar lekker hier de informatie delen zo hebben we er allemaal wat aan. We kunnen er altijd weer een apart draadje van maken.

Jeffrey
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4005


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 2 December 2016, 16:40:38 »

Hierbij dan het openbare antwoord op de pb. Als hiermee het draadje teveel wordt vervuild, feel free om het naar een apart draadje te verhuizen.

Erg veel foto's heb ik niet van deze treinen. In 1988 heb ik deze baggerfoto gemaakt in Emmerich van een dubbeltrein.
Als het geheugen nog voor 100% werkt, betrof het hier treinen van 4000 ton (er was ook een 4800 ton-variant met de 6-assige wagens).
Ik weet niet of dit alleen ersttreinen of ook kolentreinen betrof.
Hier in ieder geval met Duitse wagens, maar te ver weg om het exacte type te kunnen onderscheiden, in ieder geval Fals of zelfs al Falns, maar verder weet ik het niet.

19881156, Emmerich [DE] by hb foto, on Flickr

Nog een plaatje van de wagens, tussen twee 1600-en door.

19881158, Emmerich [DE] by hb foto, on Flickr

En dan een meer specifiek antwoord op de vraag in de pb.
Een van de twee uitvoeringen van de Fals van NS, wagencode 2510, maar wel al voorzien van nieuwe kleppen. De wagen heeft trouwens niet een 5e optrekbare as.  Grin

19921706, Maasvlakte [NL] by hb foto, on Flickr

En wagencode 2520 (er is ook nog een wagencode 2530, maar die verschilt niet wezenlijk van de 2530)

19921707, Maasvlakte [NL] by hb foto, on Flickr

Dus ja Niels, het wordt dus ombouwen.  Cheesy

Op dezelfde dag (30 december 1992) fotografeerde ik deze Fals-z, wagencode 2540 (ombouw uit 2520 en 2530) voor kalkvervoer.
Maar aangezien deze in één trein met gewone Fals zat en een kalkwagen op de Maasvlakte normaal niets te zoeken had, neem ik aan dat ook dit exemplaar in het kolen- of erstvervoer werd gebruikt.

19921709, Maasvlakte [NL] by hb foto, on Flickr

En tenslotte op 7 januari 1995 nog een compleet setje NS-wagens, getrokken door twee 6400-en, gefotografeerd bij Rotterdam Lombardijen.
Hier lijken de oudste Fals (2510) niet in te zitten.

19951008, Rotterdam [NL] by hb foto, on Flickr

Groet, Huub

« Laatste verandering: 2 December 2016, 17:24:04 door hubertus » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4903


215*


« Antwoord #24 Gepost op: 2 December 2016, 17:53:14 »

Nou Niels, op zoek naar de Fleischmann Fal(n)s met oud DB logo zou ik zeggen en drie loks er voor en klaar is Niels!
Als je geen dubbelle nummers wil, wordt het wel een kort treintje voor 3 loks trouwens  Wink
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 608


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #25 Gepost op: 2 December 2016, 17:56:36 »

Mooie foto's Huub!  Duim omhoog

het wordt inderdaad ombouwen. Gelukkig maar een stuk of 30....

Ik ga eens kijken wat ik al heb liggen en wat er zo links en rechts wordt aangeboden.

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4005


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 2 December 2016, 19:25:36 »

Ik denk dat die wagens in Emmerich nog Fal167 zijn, in ieder geval een ander type dan wat Fleischmann levert.
Trix lijkt die wel te hebben.
Zelf zou ik in dit geval een oogje dichtknijpen, de Fleischmanns zien er erg goed uit.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 608


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #27 Gepost op: 2 December 2016, 22:43:16 »

Ik heb even gecheckt, ik heb een set Tal 963 van Roco. Die zijn dus niet inzetbaar(?)

Ik heb er zo bar weinig verstand van.... ik vind het allemaal op elkaar lijken tot iemand me het verschil laat zien.

Ik ga eens zoeken naar de Fal..

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4005


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 2 December 2016, 22:57:14 »

Nee, voor kolentransport moet je open wagens hebben.
De Tal die je hebt, heeft een dak en is daarmee voor spul dat droog vervoerd moet worden, zoals kalk.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die wel eens in Nederland kwamen.
Ze zijn trouwens wel een goede basis om om te bouwen naar een goed gelijkend NL-model.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4903


215*


« Antwoord #29 Gepost op: 6 December 2016, 21:11:24 »

De eerste wagen vervuild en beladen:


2 x een wash met Vallejo Model wash grijs


Het idee voor belading: 0,5 mm dik karton


Ligt 9 mm diep onder de rand


Bultjes van blauw schuim. Alles eerst zwart geschilderd en dan echte kolen JEWEHA 0401 Steenkool fijn



Inmiddels heeft de wagen ook een behandeling gehad met pastelkrijt en zijn de wielstellen in een basiskleur geschilderd. De wielen ook trouwens  Grin
Moeilijk om de lading goed in beeld te krijgen, maar het zijn nu drie kleine bultjes die niet boven de rand uit komen. Recht van zijden bekeken zie je geen kolen.  Duim omhoog
« Laatste verandering: 6 December 2016, 22:03:08 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kolentrein
« vorige volgende »
Ga naar: