Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken. Ik heb erover gedacht, maar toch niet gedaan. Ik ga gewoon lekker hier verder...
Deze keer wat anders dan anders, in tegenstelling tot eerdere treinen niet op basis van een eigen foto, maar van de omslag van een boek.
En niet zomaar een boek, maar wat voor mij lange tijd een belangrijke informatiebron was wat betreft de Duitse spoorwegen.
In deze pocket worden beknopt spoorlijnen beschreven, of de lijn het fotograferen waard was en waar je dan moest zijn, op welke tijdstippen de lokale goederentrein reed, voor welke treinen bijzondere locs werden ingezet.
Maar ook een overzicht van de Bahnbetriebswerke en Ausbesserungswerke, incl. hoe je er moest komen en adressen om contact op te nemen.
Op die manier heb ik uit een vergelijkbaar boekje een paar jaar eerder de adressen van twee Ausbesserungswerke (vergelijkbaar met de hoofdwerkplaatsen in Nederland) gehaald en die in de vakantie kunnen bezoeken.
Tijden zijn veranderd, er staat bijvoorbeeld nog in wat je moet doen als je een dagje Oost-Berlijn bezoekt.
Als zo'n boekje nu zou worden uitgegeven, zou het vermoedelijk na enkele weken al hopeloos verouderd zijn. En waarom zou je die info ook nog uit een boek willen halen, de informatie is wel "ergens" op internet te vinden. Wat dat betreft is het leven van de treinhobbyist een stuk eenvoudiger geworden, als je tenminste een beetje bedreven bent in het zoeken in de brei aan informatie.
Naar de trein, ik heb dit soort samenstellingen wel zien rijden, maar zelf geen foto's van gemaakt. Vaak werd de loc die de goederentrein had gebracht, gekoppeld aan de personentrein, in dit geval een railbus, om een losse rit uit te sparen. Waar de foto is genomen (spoorlijn Jossa - Bad Brückenau) was ik twee jaar eerder zelf geweest. Ik zou het dus gefotografeerd kunnen hebben. Daarom, ondanks dat het geen eigen foto is, mag het toch in dit draadje. Zie het maar als eerbetoon aan dat nuttige boekje.
groet, Huub