Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse  (gelezen 79 keer)
1 Gebruiker en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6454


WWW
« Gepost op: 28 November 2020, 20:08:15 »

Als bijvangst heb ik eens in Würzburg een rijtuig met opschrift "Deutsche Weinstrasse" gefotografeerd.



De Deutsche Bundesbahn had twee rijtuigen met dit opschrift. Samen met een met "Gesellschaftswagen" en vijf rijtuigen zonder opschrift vormde die een complete trein waarin je je klem kon zuipen aan Duitse wijn.
Hier een uitgebreid verslag van die trein.

Rivarossi (al was het oorspronkelijk vermoedelijk een Lima-model) heeft het juiste type rijtuig uitgebracht om twee van de acht rijtuigen te kunnen nabootsen en eigenlijk kan die er voor vijf van de andere ook wel mee door. Het is te prijzen dat ze daar ook een aanzet toe hebben gegeven, alleen het is allemaal wel erg op zijn Gianni Fischietti del Contadino gegaan. Een rijtuig heeft het opschrift "Deutsche Weinstrasse" gekregen en bijpassend nummer en er zijn twee rijtuigen uitgebracht die een koersbord Sonderzug hebben gekregen, that's it.
Vanwege het opschrift toch leuk genoeg om eens aan te schaffen, al zal het bij mij bij vier rijtuigen blijven (er komt ook nog een Gesellschaftswagen bij, niet die er in hoort, maar dat mag de pret niet drukken). Acht rijtuigen past toch niet op mijn baan en bovendien zijn we in Plettenburg matige drinkers, vier rijtuigen is meer dan genoeg.
Alle drie de Rivarossi rijtuigen hebben nog het interieur van een gewoon zitrijtuig. Ik kan dat nog wel begrijpen, maar daardoor klopt er nu weinig van.
Bij twee van de drie rijtuigen vind ik het ook wel best, een correct interieur staat bij mij niet heel hoog in de rangorde van wat ik belangrijk vind, bovendien klopt het interieur nu wel nog bij rijtuignummers, die Rivarossi immers niet heeft aangepast. Misschien dat ik later alsnog beide fouten aanpak, maar nu even niet.
Bij het rijtuig met opschrift vind ik het wel storend. Dat is een gezelschapsrijtuig en die bestaat nu eenmaal niet enkel uit coupés. En zelfs bij mijn onverlichte rijtuigen is dat van buitenaf wel te zien.

Gelukkig vond iemand dat eerder ook al storend, dus ik had in elk geval wat informatie om aan de slag te gaan. En vandaag dus ook echt begonnen.

Ik dacht er te laat aan om nog een foto te maken van het rijtuig zoals Rivarossi het heeft geleverd, dus jullie zullen het met de rijtuigbak en het interieur moeten doen. Of even zoeken op internet.  Wink



Ik begin met het interieur. Dan heb ik wat tijd om moed te verzamelen om ook de twee ramen dicht te maken.

Wordt vervolgd.

Groet, Huub
« Laatste verandering: 28 November 2020, 20:12:31 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6454


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Vandaag om 10:38:05 »

De bar in wording.



Er is niet veel te vinden hoe de wagen er van binnen uitzag, er werd duidelijk meer gezopen dan gefotografeerd.
Maar met wat er is en wat logisch redeneren, denk ik dat ik wel een eind kom.
De witte styreenstrip rechts over de banken gelijmd, moet een kast voorstellen. Niet zeker of dat ook een kast was, maar het rijtuig had een opslag voor heul veul flessen wijn. Vandaar het vermoeden van een kast op die plek. Daar zat in ieder geval ook een spoelkeuken en de bar staat ook min of meer op de goede plek. Links horen eigen vier 'Bütten' te zijn, die deels verschoven achter de ramen staan. Een Bütte is een ovalen kuip, zoals ze ook in de wijnbouw werden gebruikt. In het rijtuig had elke Bütte 7 zitplaatsen, maar hoe het er precies uitzag, weet ik niet. Net als de bouwer uit het eerder gelinkte draadje, beperk ik me  tot het 'luchtiger' maken van de vijf bestaande coupé's, dus zijwanden eruit en in mijn geval ook de tussenwanden. Er schijnt in het rijtuig ook iets van een prieelachtige constructie te hebben gezeten. Misschien dat ik met wat Evergreen-strips daarvan een indruk probeer te wekken, moet ik nog even bedenken.
Ook nog bedenken waar ik de barkrukken van maak. Dat waren tien van die éénpotige ronde krukken. Ik zit te denken aan messing kopspijkers, maar voor andere ideeën hou ik me aanbevolen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6661


237*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Vandaag om 12:38:50 »

Interessante ombouw, mede door het gebrek aan info wordt de creativiteit aangesproken  Grin

Die kopspijkers is wellicht niet zo gek bedacht, alleen de juiste maat vinden dat het goed oogt.
Indien nodig kan ik de magazijnen van de Waldijkse werkplaats ook voor je raadplegen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Zilte
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 79



« Antwoord #3 Gepost op: Vandaag om 12:44:09 »

Misschien de koppen van deze als zitting
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Zilte
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Een bar voor de Deutsche Weinstrasse
« vorige volgende »
Ga naar: