Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Het fietsenrijtuig dat eigenlijk niet gebouwd had hoeven worden...
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Het fietsenrijtuig dat eigenlijk niet gebouwd had hoeven worden...  (gelezen 30707 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Gepost op: 12 Maart 2014, 19:38:35 »

Afgelopen januari startte ik met de bouw van de Df in de meest moderne uitvoering: het door WL verbouwde fietsenrijtuig met moderne buisbalgen. Het model was door mij aan het bestuur van de buren aangeboden ter compensatie voor een, qua tijd, uit de hand gelopen rijtuigenactie. Het model werd nog voordat het gereed was beleefd geweigerd maar ik bouwde het natuurlijk wel af. Inmiddels is het rijtuig zo goed als gereed en binnenkort toon ik de foto's van de bouw en het model, eerst maar eens een stukje geschiedenis.

Het rijtuig is een ex plan E-RD en heeft als bedrijfsnummer 50 84 92-37 008-7. Het rijtuig begon in 1955 bij NS zijn carrière als gecombineerd zit/bagagerijtuig CKD 6906, een jaar later al wijzigde de aanduiding in BKD 6906 vanwege de deklassering. Tussen 1960 en 1962 werden de 26 BKD- rijtuigen verbouwd tot gecombineerd restauratie/bagagerijtuig. Onze BKD 6906 kreeg de aanduiding  RD 6956. Al in 1969 volgde wederom een vernummering: i.v.m. de intrede van de computernummers kreeg de RD het nummer 50 84 87-37 206-4. Niet veel later kreeg het rijtuig witte vignetten, blauwe banen en restauratiepicto's. In 1986 ging het rijtuig buiten dienst en had het sombere vooruitzichten. Het rijtuig heeft jarenlang terzijde gestaan maar werd gered doordat het werd aangewezen voor verbouwing tot fietsenrijtuig. Samen met drie andere collega's werd de RD bij Wagon Lits in Oostende verbouwd om de vier ex-postrijtuigen (plan L) die dat werk al sinds 1983 op zich namen te versterken. Aldus kwam het 50 84 92-37 008-7 op 3 mei 1991 weer in dienst bij NS en voegde zich onmiddellijk bij de ICR-rijtuigen in de treinen van Zandvoort naar Maastricht/Heerlen en kwam zelfs in Luxemburg met de bekende seizoenstrein 1139/1138. De IC-kleurstelling, buisbalgen en het ontbreken van richels gaven het rijtuig een strak en modern uiterlijk. De Df heeft ook nog samen gereden met de gemoderniseerde ICR met airco maar dienst in het trek/duwverkeer mocht het niet meer meemaken en ging dientengevolge in 2004 voor de tweede keer buiten dienst op bijna 50-jarige leeftijd. Wederom sombere vooruitzichten maar ook nu weer werd het rijtuig gered: het vond onderdak bij de SHD in Amersfoort waar het nog steeds aanwezig is. 


Links: RD 50 84 87-37 206-4 terzijde in Roosendaal op 15-10-1986. Rechts: Df 50 84 92-37 008-7 in trein 1139 naar Luxemburg te Vielsalm op 02-08-1997. Foto's: Frank Oude Elferink     

   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1 Gepost op: 21 Maart 2014, 22:40:03 »


CKD 6920 van Artitec, het te verbouwen rijtuig.


Het rijtuig wordt geheel kaal gemaakt en ontdaan van alle onderdelen.


Aan deze zijde moeten de meeste ramen dichtgemaakt worden, ook de kleine schuifdeur aan het eind moet er aan geloven. De kleine dubbele schuifdeur maakt plaats voor de grote dubbele schuifdeur, afkomstig uit een postrijtuig plan E.


Ik heb de boel dichtgemaakt met Miliput, de naden naast de dubbele schuifdeur met Tamiya Putty.


De andere zijde: twee ramen (een klein en groot) minder dichtplamuren.

Het casco is zo goed als af: alleen de naden wegschuren en de kasten aanbrengen voor de rubber balgen. Daarna kan de bak gespoten worden. Dak en schortplaten behoeven ook nog wijzigingen.  

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #2 Gepost op: 22 Maart 2014, 00:19:04 »

Leuk om te volgen Frank!  Duim omhoog

Romar
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 22 Maart 2014, 00:24:50 »

Hoi Frank, ook ik volg je project met grote interesse, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Maart 2014, 08:14:22 »

Eigenlijk is dit rijtuig dus een soort van asielzoeker..  Grin

Ben benieuwd naar het eindresultaat
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #5 Gepost op: 22 Maart 2014, 21:39:44 »

Eigenlijk is dit rijtuig dus een soort van asielzoeker..  Grin

Maar dan wel geweigerd en dus teruggestuurd...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Maart 2014, 22:18:45 »

Tsja.....in sommige 'landen' heb je hele nare bestuurders..  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Edsko
Newbie

Offline Offline

Berichten: 2


« Antwoord #7 Gepost op: 25 Maart 2014, 11:09:24 »

Mooi werk weer Frank!  Duim omhoog

Gr.

Edsko
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #8 Gepost op: 25 Maart 2014, 22:48:35 »

Ha Edsko! Jij ook hier? Gezellig! Duim omhoog

Afgelopen weekend zijn de bak, dak en onderzijde glad gemaakt. Ook de schortplaten zijn strakker geworden met het verwijderen van de afneembare delen, de schortplaten zijn daarna dichtgemaakt. met de kast voor de balg ben ik al begonnen, kost nog wel wat moeite om een goedgelijkende kast te maken. Ik maak deze van styreen. Ook heb ik wat proeven genomen i.v.m. de hoogte en de reikwijdte: de balg moet ongeveer ter hoogte van de buffers uitsteken om de balg van het aangrenzende rijtuig te raken.   


Het gladde dak op een A, dit omdat de Df uiteraard niet beschikbaar is vanwege de klusserij...


De onderzijde is bijna geheel glad gemaakt, de treden onder de nieuwe grote dubbele schuifdeur ontbreken nog.


De bak van de Df wacht nog op de overgangskasten.


Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #9 Gepost op: 2 April 2014, 21:33:29 »

Nu dus de kasten voor de balgen.
Eerst maar even wat detailplaatjes van het grote voorbeeld bij de SHD in Amersfoort waar ik een paar weken geleden was:

Goed te zien is dat de kast iets afloopt, waarschijnlijk om te voorkomen dat er regenwater op blijft zitten.


De balg komt een stuk boven de kast uit.


De kast eindigt een klein stukje boven de onderkant van de kopwand.

Dan het model in wording:

Uit styreenplaat (multiplaat) een rechthoek gesneden.


en daar een portaal uitgevijld...


De vorm zit er bijna in, rechts de balg afkomstig van een Fleischmann rijtuig.


De achterkant krijgt een extra stukje dat in de kop van de plan E valt.


Zo moet het er straks ongeveer gaan uitzien.

Ik moet het model er nog een beetje beter "in" gaan vijlen, misschien dat ik dit als geheel na laat gieten zodat ik het niet nog een keer hoef te maken.  

 
« Laatste verandering: 3 April 2014, 08:46:07 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 3 April 2014, 19:59:18 »

Ik vraag me eigenlijk af waarom je zo, in mijn ogen, redelijk ingewikkeld die 'kasten' maakt.
Is Evergreen-strip niet gemakkelijker en strakker?
3 stukjes aan elkaar lijmen. Zo op het oog mogelijk de onderste 2 uit de link: 1,7 x 2,8 of 1,7 x 3,4 mm zijn toch vrij aardig op de maat die je nodig hebt.
« Laatste verandering: 3 April 2014, 20:08:09 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #11 Gepost op: 4 April 2014, 08:41:23 »

Dat vroeg ik mij dus gisteren ook al af Jakop, ik was niet tevreden over het resultaat dat ook nog eens zeer bewerkelijk is. Ik heb op E-bay naar Evergreen strips gezocht en de juiste maat gevonden: 3,2 x 2,5 mm. Het is al onderweg... Af en toe zit ik in zo'n bui: waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 4 April 2014, 09:10:30 »

Af en toe zit ik in zo'n bui: waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Dan komt de vrouwelijke kant in je boven  Grin

Mijn timmermansoog zat ongeveer net op de foute maat zie ik
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #13 Gepost op: 4 April 2014, 20:49:59 »

Mijn timmermansoog zat ongeveer net op de foute maat zie ik

En dat neemt mij de maat... Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 4 April 2014, 20:53:46 »

Erg matig ja, toegegeven...  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Het fietsenrijtuig dat eigenlijk niet gebouwd had hoeven worden...
« vorige volgende »
Ga naar: