Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hondekop ELD2  (gelezen 28798 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 14 Juni 2022, 18:49:33 »

Geïnspireerd door de Eendebaas en de mooie Artitec Hondekoppen ELD4 op de baan, ga ik maar eens verder met onderstaand project.



Gestart niet zo lang nadat de Hondekop ELD4 1737 gereed was gekomen, maar is stil komen te liggen toen de Artitec Hondekoppen uitkwamen.
Ik had toch al 2 tweetjes, in een ver verleden gebouwd door Frank (Mispoes), dus nog één....  Undecided

Maar nu heb ik ook nog deze



Samen met de Lima-basis, Masitca wanden, Taco dak elementen, FRIE messing onderdelen en een hoop goede wil en enkele jaren meer ervaring moet er iets van te bouwen zijn wat dichter bij de Artitec's staat.

De bakken moeten nu wel op lengte en juiste breedte worden en dan lijkt het heel wat getuige de foto in de link naar de Badeend.

Meteen maar even een vraagje voor Hondekopoloog Frank: Mastica heeft Plan F wanden en dan hebben we het over de 321 t/m 334.
Nu heb ik om diverse redenen de 321 t/m 326 en 332 al uitgesloten. Dan houden we over 327 t/m 331, 333 en 334.
Zit daar nog een vreemde tussen waar ik tot dusver het verhaal nog niet van gevonden heb of waren dit allemaal stellen conform de mastica bouwset?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #1 Gepost op: 14 Juni 2022, 19:42:08 »

Mag ik me er ook mee bemoeien?  Grin want als je ze in de lengte correct maakt dan moet je flink aan de bak!
dan maakt het mastica verhaal niet veel meer uit  Wink gewoon 1 kiezen die jij leuk vind  Duim omhoog
als je het leuk vind kan ik hier ook wel dat HK verhaal posten. of wil je liever je eigen topic?
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Juni 2022, 20:02:18 »

Be my guest! Leuk, plemp er maar tussendoor.
Jij bent nog met een proefmodel bezig begreep ik en ik ga meteen voor het echie  Grin

Ik kom op +20 mm t.o.v. de Lima. Ik meen dat ik in jouw draadje +17 mm heb gelezen.
Ik moet nog studeren waar en hoe ik die 20 mm er in smokkel. In de grotere tussenstukken tussen ramen kan je meer smokkelen dan bij de smalle.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #3 Gepost op: 14 Juni 2022, 20:58:03 »

de lastigheid is dat je eigenlijk tussen elk raam een stukje moet lijmen:



hier een voorbeeld zoals Erwin frick dat (voor mij ?) gemaakt had. ik ga daar dus verder mee.
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #4 Gepost op: 14 Juni 2022, 21:10:40 »

Even een kleine update: zoals Jakop al aangaf ben ik al een tijd bezig met de "perfecte" limarti bouw  Grin
een beetje van lima, een beetje van mastica en een beetje van artitec.
een hoop geduld, lijm en af en toe een onvertogen woord en dan kwam het wel goed Smiley

maar waarom bouw ik eerst een proef? omdat ik allerlei dingen wilde proberen voor ik de definitieve ga bouwen.
dat worden er best een lading dus vandaar dat ik eerst diverse dingen wilde proberen.
1 daarvan was het laten zitten van de ramen direct achter de cabine. dat heeft als voordeel dat je daar minder hoeft te plamuren,
het nadeel is dat je dan de ramen pas moet vijlen. en als je dat dan ook nog eens vergeet dan heb je dit"



maar niet getreurd, piko ramen passen perfect in de lima bakken heb ik ontdekt  Grin
dus in een komende update zal ik dit laten zien Smiley
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juni 2022, 21:13:41 »

Tussen de ramen wilde ik inderdaad niet verder gaan dan 1 mm.
Maar ik ga eerst de bakken op lengte brengen, daarna versmallen en dan de wanden vervangen.
Als laatst de kop er op….althans, dat is het plan nu  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #6 Gepost op: 15 Juni 2022, 06:18:45 »

Ben benieuwd!
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 15 Juni 2022, 10:58:29 »

Gedurfd! Ik hoop voor je dat niet opeens Artitec of een ander merk het op de heupen krijgt en een tweetje gaat uitbrengen. Aan de andere kant: dan ben je wel een poosje lekker bezig geweest en dat geeft ws meer voldoening over het resultaat. Mijn aandacht en bewondering heb je. Succes!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juni 2022, 19:05:12 »

De zaag er in!! Zonder slopen niet bouwen...



Om de bakken +20 mm te krijgen heb ik ze beide doorgezaagd en de deuren al leidraad genomen.
Dát is tenminste een rechte lijn op de bak. Met afplaktape over de bak heen het dak gemarkeerd.
Klem zetten in de verstekbak en zagen maar!!

Uit de eerste klas bak heb ik 2 x een stuk van 20 mm gezaag en deze stukjes lijm ik er tussen.
In eerste instantie zo dat het dak mooi strookt. De wanden boeien me nu niet want die gaan er toch later uit.
Als het dak straks aan elkaar zit zal in de wanden ook nog wel verlijmen met dunnen sec.lijm zodat er weer stevigheid in de bak zit.
Dit is straks weer nodig als de bak in de lengte doorgezaagd wordt op de Eendemanier.



Het dak wordt overigens verlijmd met secondengel wat ook een vullend vermogen heeft zodat enige oneffenheden meteen opgevuld worden.
Ondanks dat het secondenlijm is, laat ik het zaakje toch eerst een nacht drogen voor ik verder ga.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juni 2022, 19:40:03 »

Is er een speciale reden dat je voor het het dak niet gewoon twee delen aan elkaar lijmt (of als je ook gaat versmallen, vier delen), i.p.v. al die korte stukken?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Juni 2022, 19:56:18 »

Je bedoelt een stuk uit de bv de A bak aan een kopbak met de juiste lengte?

Ik weet nog hoeveel werk het was de kano’s te verwijderen en dan zou ik nog 2 keer dat hebben…
Dit leek me toch beter  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #11 Gepost op: 15 Juni 2022, 20:25:27 »

ik denk dat hij bedoelt dat je nu in het midden hem aan elkaar knoopt ipv aan het uiteinde een nieuw stukkie Wink
had ik niet gedaan maar ik bouw dan ook een viertje Wink

edit: in mijn geval gaat dat niet omdat je dan de kano's moet verplaatsen  Grin
« Laatste verandering: 15 Juni 2022, 23:05:10 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 15 Juni 2022, 21:54:12 »

 Zo combineren dat je maar één naad hebt glad te schuren ipv twee (?) nu.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Juni 2022, 05:04:25 »

Ja precies. Dat dus bewust niet I.v.m. kano’s……maar ik bedenk nu dat de tussenbakken die niet hebben   Undecided
Maak het mezelf dus 2 naden moeilijker dan hoeft…  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #14 Gepost op: 16 Juni 2022, 06:03:31 »

Blijf dat recht zagen toch knap vinden. Of mijn verstekbak heeft te veel speling  :Smiley
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Hondekop ELD2
« vorige volgende »
Ga naar: