Hier hadden we al vastgesteld dat het Trix/Märklin model uit de beginjaren (2000-2002) is en er later constructiewijzigingen en de declassering van een 1
e klas bak zijn geweest.
Nog later ook zijn er airco's op het dak gekomen i.p.v. de interne wat dit model zou hebben.
Het stel wordt elektrisch dus helemaal veranderd. Dat begon bij de restaurant-bak, waar de aandrijving en ook de decoder zich bevindt.
Ik begon met proberen te doorgronden hoe e.a. aan elkaar zat en hoe ik daar omheen kon werken, maar dat gaf ik snel op.
Alle zooi dus van de printplaat afgehaald en dan eens kijken wat er over blijft.
Ik moet een doorlopende draad hebben waar de sleepcontacten aan zitten. Deze zitten onder beide kopbakken onder de voorste en achterste wielstel.
Daar kunnen ze ook alleen maar, onder alle andere wielstellen hebben ze een conflict met het kortkoppelmechanisme. Dit is de rode draad.
Ook een doorlopende draad die via de wielen contact heeft met de rails. Dit is de bruine draad.
De violette en bruin-groene draad is door de fabrikant gebruikt voor de front- en sluitseinen. Dat blijft ook zo.
De grote wijziging is de oranje draad, die origineel de voeding voor de front- en sluitseinen, maar ook de binnenverlichting was, maar nu de schakeldraad wordt voor de binnenverlichting die dan onafhankelijk van de front- en sluitseinen aan en uit gezet kan worden.
De 'plus' hiervoor wordt d.m.v. 2 diodes in elke bak afzonderlijk vanuit de rode en bruine draad gecreëerd, met dank aan Huub voor deze tip en uitleg.
Het feit dat je hierboven aan die diodes een weerstand gesoldeerd ziet zitten komt doordat het originele gloeilampje (70 mA!!) verwijderd is en vervangen door een helder witte LED wat je hieronder kan zien.
Verder zijn de printbanen hier en daar met een draadje verbonden in de reguliere kleuren van decoders. De groene draad zit dus aan de doorlopende oranje draad en is aux 1 (onder F1) geschakeld.
Laat je niet in de war brengen door de groene en blauwe draad op de foto hierboven.
Dat zijn in 'normale' kleuren de grijze en oranje draad tussen decoder en motor. Wellicht dat ik ze nog ga veranderen voor de duidelijkheid.
Áls ik dan toch ga voor binnenverlichting, dan moet er hier en daar ook een kwastje langs het interieur wat wel heel blauw is. Nu klopt dat wel voor de 2
e klas, maar de 1
e klas heeft zwarte stoelen en omdat ik dan toch bezig ben de mogelijk zichtbare wanden ook maar houtkleurig geschilderd.
De omgeving van de machinist had ik al eerder geschilderd aangezien daar helder glas aanwezig is. Er komt aan beide einden ook een machinist is de stoel, maar die is nog niet geheel geschilderd
Het wachten is op wat weerstanden en dan kunnen deze bakken dicht en zijn de volgende aan de beurt.