Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]  (gelezen 27109 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 7 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 25 Januari 2019, 22:58:07 »

Geen idee of dat past Huub.
Ik zal morgen eens proberen te meten hoeveel de assen (worm-as en wiel-as) hart op hart van elkaar zitten onder 90 graden dan wel.
Ik heb ook al op 2 'tandwielensites' zitten kijken, maar hoe weet je welk tanwiel past?
Geen idee wat de specificaties van het bestande tandwiel zijn.
Ja...ca. ø 5 mm met 10 tanden en die staan schuin, maar dan....?

Hij heeft precies 5 rondjes station > schaduwstation gereden en de laatste keer gaf het tandwiel de geest....

Ik sta open voor Roco of andere alternatieven. Heb je die los liggen of nog gemonteerd dat je e.a. kan meten?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 26 Januari 2019, 09:30:23 »

Ik moet ze ergens los hebben liggen, maar niet op de plek waar ik dacht.  Undecided
Wel nog een complete plukloc liggen, maar dat is wat meer werk om na te meten. Komt dus later.
Heb inmiddels wel een draadje gevonden waar iemand aangeeft het spul te hebben omgebouwd waarbij alle assen worden aangedreven (3e bericht, betrof een piko die aandrijftechnisch gelijk schijnt te zijn). Dan worden in elk geval die tandwielen een stuk minder zwaar belast.

En wellicht met het tandwiel naar een RC-winkel. Grote kans dat ze je daar kunnen zeggen wat de maten zijn en misschien hebben ze die ook nog.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 26 Januari 2019, 09:56:14 »

Dank je voor de tip. Daar ga ik eens serieus naar kijken.
Ik vind het ook vaag dat men maar 1 as per draaistel heeft aangedreven.
Zal 1 wormwiel en tandwiel per draaistel extra het stel onverkoopbaar duur hebben gemaakt?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 54


« Antwoord #18 Gepost op: 28 Januari 2019, 10:30:55 »

Hoi,

Ik heb net de nieuwe catalogus van Erwin Frick binnengekregen.
Daar staan ook diversen tandwielen in.

Dave
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 2 Februari 2019, 15:22:40 »

Gisteren lag er een pakketje op me te wachten afkomstig van Piko.
Naar aanleiding van het draadje wat Huub hier al linkte heb ik 2 aangedreven wielstellen van de Piko ICE 3 restaurantwagen besteld. Uit dat draadje bleek dat e.a. uitwisselbaar zou zijn.
Wat de schrijver van het draadje gedaan had was nog 2 extra wormen (met alles wat er aan zit) en 2 extra assen met wormwielen (zo heet het tandwiel wat in een worm draait las ik onlangs) gekocht en daarmee beide assen per draaistel aangedreven gemaakt.
Nu is dat bij Piko en Mätrix alleen de eerste as vanaf de motor.
Dat heb ik nog maar even niet gedaan, maar zou eventueel nodig nog kunnen volgen.

De gemakkelijkste manier is gewoon de Piko wielstellen onder de Trix bak klikken en klaar is Kees.


Links Trix - Rechts Piko

Dat heb ik ook geprobeerd en om twee redenen uiteindelijk niet gedaan.
Esthetisch is de Trix mooier. De elektromagnetische remmen zitten o.a. niet op het Piko draaistel.
Technisch zou de cardanas iets moeten worden ingekort aangezien het zwarte Piko cardan-kommetje 1 mm dichter naar de motor toe zit dan bij de Trix. Alle noodzakelijke speling is er dan uit en het wielstel kan niet richting motor kantelen.



Verder zijn de afmetingen vrijwel gelijk. Draaipunt t.o.v. de wielassen exact hetzelfde en het draaipunt met klikker idem.



Hierboven het Trix draaistel met ook de originele worm-as er nog in.
Ter vergelijking ligt die van Piko er voor. Die past er gewoon in. De ronde lagers kunnen schuiven zodat ze op de juiste positie komen.
In de Trix blijft hetzelfde probleem van de cardanas aanwezig, dus hou ik het vooralsnog bij de originele worm-(as).
Op deze foto zitten rechts de Piko assen al in het draaistel.
Men heeft dat op dezelfde manier als MäTrix met lagertjes op de as gedaan. De wielen echter zijn ø 10,6 mm tegenover Trix ø 10,2 mm. De bak zal dus per saldo 0,2 mm hoger staan. Big deal!  Wink

Als ik het onderdeksel wil monteren komen de verschillen naar voren.
Het tandwiel is breder en de lagers van Piko zijn groter.


Voor de Piko, achter de Trix

Doorsnede is echter hetzelfde en het grotere lager past wel in het wielstelhuis, maar het deksel geeft problemen.



Het gat voor het tandwiel (wormwiel) moet iets breder (rode lijnen), de uitsparingen voor de lagers moeten iets dieper (oranje lijntjes).
Dat laatste heb ik met een freesje in de Proxxon gedaan en het tandwiel kreeg wat meer ruimte door het gaat wat groter te snijden met een hobbymes.

Per saldo gebruik ik nu alleen de 4 assen uit de aangekochte wielstellen à €18,00. Los gekocht zou dat voor de assen met wormwiel €8,10 en de loopas €6,25 zijn geweest. Iets minder, maar veel minder dan één as met wormwiel van Märklin moest kosten (à €21,00)  Shocked
Overigens is de financiële kant niet bepalend geweest. Bij Märklin krijg ik exact eenzelfde wormwiel, die al bekend staan dat ze vrij snel stuk gaan. Bij Piko lees ik niks over brekende tanden. Ik hoop dan ook op sterkere wormwielen.

Wormwiel en worm passen kennelijk goed aangezien de zaak wrijvingsloos lijkt te draaien.
Momenteel draait het stel enige testrondjes en bij de normale inzet op de Waldijkse baan zal blijken hoe degelijk deze oplossing is.


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 2 Februari 2019, 16:29:12 »

Bij het testen bleek het restaurant aan de 2e klas bak gekoppeld niet te willen rijden.
Toen de andere kopbak geprobeerd en ja, het zaakje reed...
Daarna op onderzoek gegaan waarom het met de 2e klasse bak niet lukte.
Die bleek gewoon wel in orde, maar uiteindelijk zat er een draadbreuk ik het draadje tussen het ieniemienie printplaatje waar de stekker van de kortkoppeling mee is uitgerust en de grote printplaat van het restaurant.  Sad

Ook weer opgelost. Inmiddels 6 delig op weg  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 2 Februari 2019, 18:43:21 »

Draden van de bekende Ansaldo Breda kwaliteit of was de werkplaats te Waldijk wat te enthousiast geweest?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 2 Februari 2019, 18:55:17 »

Nee, originele Trix draden al komt dat ook gewoon uit Göppingen verwacht ik. Gelukkig is de kortkoppeling wel normaal demontabel. Dat hebben ze dan wel weer goed gemaakt
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 2 Februari 2019, 19:04:14 »

Dat bedoelde ik eigenlijk met de Ansaldo Breda kwaliteit.  Grin

En dat de Märklin en Trix in precies dezelfde fabriek worden gemaakt, weet ik 100% zeker. Oorspronkelijk was de motorwagen namelijk van één niet geïsoleerde as voorzien. Ik vermoed een gevolg van een greep in het verkeerde bakje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 3 Maart 2019, 12:58:07 »

Tijdelijk afgeleid door de aanpassingen in Koploper, gisteren verder gegaan met de assen.
De glijlagers had ik al gemaakt en lagen braaf te wachten tot ik de assen er door zou steken, de wielen op exact 14,0 mm zou stellen en de puntlagering ging afslijpen.
Dat is gistermiddag uiteindelijk gebeurd



Slechts 6 assen waren nog nodig aangezien er 2 assen vrij waren gekomen van het restaurant waar nu 4 Piko assen in zitten.
Vanmorgen de kunststof deksels, die de assen opsluiten in het wielstel, aangepast aan de nieuwe glijlagers en toen konden de laatste 2 bakken in de trein worden ingevoegd.

Hieronder het complete stel langs het perron van spoor 2



Het perron is ca. 15 cm te kort voor de trein, maar Waldijk is ook niet echt een station waar een dergelijke trein zou halteren.
Het blok is echter lang genoeg, dus hij mag er wel langs rijden indien spoor 3 bezet is.

Met wat extra hordes onderweg is dit project nu ook tot een goed einde. Verder weer met wat anders...  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 3 Maart 2019, 13:02:07 »

Leuk!  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 591


« Antwoord #26 Gepost op: 3 Maart 2019, 16:01:33 »

Fraai Jakop!  Duim omhoog
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Enge buur bij de buren


« Antwoord #27 Gepost op: 3 Maart 2019, 20:02:36 »

Mooi lang ding, zeker als het over het middenspoor doorkomt.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]
« vorige volgende »
Ga naar: