Gisteren lag er een pakketje op me te wachten afkomstig van Piko.
Naar aanleiding van het draadje wat Huub hier al linkte heb ik 2 aangedreven wielstellen van de Piko ICE 3 restaurantwagen besteld. Uit dat draadje bleek dat e.a. uitwisselbaar zou zijn.
Wat de schrijver van het draadje gedaan had was nog 2 extra wormen (met alles wat er aan zit) en 2 extra assen met wormwielen (zo heet het tandwiel wat in een worm draait las ik onlangs) gekocht en daarmee beide assen per draaistel aangedreven gemaakt.
Nu is dat bij Piko en Mätrix alleen de eerste as vanaf de motor.
Dat heb ik nog maar even niet gedaan, maar zou eventueel nodig nog kunnen volgen.
De gemakkelijkste manier is gewoon de Piko wielstellen onder de Trix bak klikken en klaar is Kees.
Links Trix - Rechts PikoDat heb ik ook geprobeerd en om twee redenen uiteindelijk niet gedaan.
Esthetisch is de Trix mooier. De elektromagnetische remmen zitten o.a. niet op het Piko draaistel.
Technisch zou de cardanas iets moeten worden ingekort aangezien het zwarte Piko cardan-kommetje 1 mm dichter naar de motor toe zit dan bij de Trix. Alle noodzakelijke speling is er dan uit en het wielstel kan niet richting motor kantelen.
Verder zijn de afmetingen vrijwel gelijk. Draaipunt t.o.v. de wielassen exact hetzelfde en het draaipunt met klikker idem.
Hierboven het Trix draaistel met ook de originele worm-as er nog in.
Ter vergelijking ligt die van Piko er voor. Die past er gewoon in. De ronde lagers kunnen schuiven zodat ze op de juiste positie komen.
In de Trix blijft hetzelfde probleem van de cardanas aanwezig, dus hou ik het vooralsnog bij de originele worm-(as).
Op deze foto zitten rechts de Piko assen al in het draaistel.
Men heeft dat op dezelfde manier als MäTrix met lagertjes op de as gedaan. De wielen echter zijn ø 10,6 mm tegenover Trix ø 10,2 mm. De bak zal dus per saldo 0,2 mm hoger staan. Big deal!
Als ik het onderdeksel wil monteren komen de verschillen naar voren.
Het tandwiel is breder en de lagers van Piko zijn groter.
Voor de Piko, achter de TrixDoorsnede is echter hetzelfde en het grotere lager past wel in het wielstelhuis, maar het deksel geeft problemen.
Het gat voor het tandwiel (wormwiel) moet iets breder (rode lijnen), de uitsparingen voor de lagers moeten iets dieper (oranje lijntjes).
Dat laatste heb ik met een freesje in de Proxxon gedaan en het tandwiel kreeg wat meer ruimte door het gaat wat groter te snijden met een hobbymes.
Per saldo gebruik ik nu alleen de 4 assen uit de aangekochte wielstellen à €18,00. Los gekocht zou dat voor de assen met wormwiel €8,10 en de loopas €6,25 zijn geweest. Iets minder, maar veel minder dan één as met wormwiel van Märklin moest kosten (à €21,00)
Overigens is de financiële kant niet bepalend geweest. Bij Märklin krijg ik exact eenzelfde wormwiel, die al bekend staan dat ze vrij snel stuk gaan. Bij Piko lees ik niks over brekende tanden. Ik hoop dan ook op sterkere wormwielen.
Wormwiel en worm passen kennelijk goed aangezien de zaak wrijvingsloos lijkt te draaien.
Momenteel draait het stel enige testrondjes en bij de normale inzet op de Waldijkse baan zal blijken hoe degelijk deze oplossing is.