Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: NMJ Di3 versies verbeteren schaal O
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: NMJ Di3 versies verbeteren schaal O  (gelezen 7541 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Gepost op: 22 November 2023, 15:32:17 »

Bedoeling van dit draadje is om in schaal O de NMJ modellen hier en daar wat te veranderen en eventueel in sommige gevallen wat te verbeteren. Zoals ik reeds meerdere malen geschreven heb , een perfect model bestaat nu eenmaal niet. Ook al opgemerkt bij dit merk dat er enkel een paar profi koppelingen en schachten zijn bijgeleverd als reserve onderdelen. Idem dito voor open en gesloten sneeuwruimers, soms in de bruin/rode kleur en latere versies in geel met zwarte blokjes op als een gevaren patroon. Dus echt niet veel "echte" reserve onderdelen zoals ik gewoon ben bij andere merken in schaal O en zeker in de kleinere Ho schaal. Eigenlijk had ik van dit merk wel iets méér verwacht, een claxon, schakeldoos links en rechts zouden steeds zeker van pas kunnen komen, wat ook zeer snel "verdwijnt" op de baan zijn de zandlopers aan de draaistellen. Die zitten echt zeer los. Dus vree goed opletten dat je nergens eentje achterlaat. Wat er ook zeer goed opvalt is als je de Lenz koppelingen wilt gebruiken deze reeds omhoog staan, dus niet inklikbaar met een aansluitende wagon. Daar zal al het één en ander aan mogen verandert mogen worden denk ik dan maar, indien deze koppeling wordt gebruikt. De kleine haak op de front en achterkant van de locomotief is ook vrij klein van omvang te noemen. Ik heb al zitten denken om op de front van de locomotief ook een schroefkoppeling hierop te zetten, veel denkwerk dus. Het is niet de bedoeling dat alles snel gaat gebeuren, alles rustig aanpakken en zeker met vallen en opstaan zal het zijn. Er zal weldegelijk sommige ombouw verkeerd kunnen aflopen. Enfin, zien wel wat het brengt van oplossing.
Eventueel een omnummering en de vervuiling staan ook op het lijstje hier.Ook een machinist voorzien kan ook.(staat nog niet genoteerd op de lijst) Vergeetachtig. Huh?
Den Eric.
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #1 Gepost op: 23 November 2023, 13:42:19 »

Begin van te controleren onderdelen en/of stukken in een klein lijstje (is waarschijnlijk nog niet het definitieve denk ik)
-controleren van de draaistellen, links rechts uitzwaaien moet normaal gelijkzijn.
-zandstrooiers bekijken om deze vaster aan de draaistellen te kunnen bevestigen, lijmen is het gemakkelijkste maar niet best aangewezen, als ze ooit afkraken zit ge met de gebakken peren.
-schacht + Lenz koppeling, verhoudingen hoogte en vrije loop tussen de schacht en de open sneeuwruimer.
-sierslangen bewerken en schilderen
-eventueel extra relingen aan de buffers en balk, zal afhangen van welk model en tijdsjaar (voor de gevonden foto's dan)
-cabines , interieur schilderen en de instrumenten.
-personeel in de front cabine, zal echter alleen te zien zijn als je de verlichting aanzet, komt door de bescherming aan de ramen.
-een extra luidspreker inzetten om doffere klank te bekomen
-schroefkoppeling voorzien aan de frontzijde van de locomotief, zal een samenraapsel worden denk ik van restanten die ik hier nog liggen heb maar het proberen waard.
-vervuilen maar dat gaat zijn als alles gemaakt of verandert is.
Dat is het denkwerk van deze morgen, aan alles moet een begin zijn
Den Eric
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2023, 10:42:09 »

Eerste test voor stand van de schacht, kan nu gemakkelijk aan en af koppelen, wel een paar ingrepen gedaan met knipper tang

Gaan nog wel een paar testen doen als de locomotief te samen met wagons eraan op de baan staat, kijken hoe het dan afloopt.
Den Eric
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #3 Gepost op: 7 December 2023, 14:02:15 »

Volgende waar ik me wat mee bezig gehouden heb is de sound, files opgestuurd gekregen uit USA, overschakelen naar andere vorm (door de ESU programmer gejast) Zit nu een volledig andere sound in dan origineel, bij vier modellen van NMJ zitten er nu 4 verschillende sounds in, zoals misschien in het echt zo is dat geen enkele locomotief hetzelfde draait van motor. Heb de persoon in kwestie een filmke verzonden zodat die het kan horen van zijn werk.
Bij de verbouwingen van de Heljans zitten er ook steeds verschillende sound in.(maar das voor in het andere draadje)
Den Eric.
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #4 Gepost op: 7 December 2023, 18:40:09 »

Late shift van de postbode, vel met witte cijfers ontvangen uit Denenland. Kunnen gebruikt worden om Di3 te vernummeren.
Nu nog mail verstuurd naar NMJ omdat er hier een locomotief is die 2 m/m scheef staat dus in de dwarskant , niet in de lengte van de chassis. Zit dus ferm wat speling op en heb de vraag gesteld (hoe lang ik ook nog moet wachten achter een nuttig antwoord) om dit euvel op te lossen.
Had reeds een 4 tal jaren ook deze vraag gesteld met nog wat ontbrekende onderdelen van de eerste versies die uitgebracht waren.
Hoop doet leven.
Den Eric.
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #5 Gepost op: 8 December 2023, 11:29:11 »

Deze foto en nog een paar naar NMJ gestuurd, zo kan je dus zien hoe scheef deze staat. En voordat de man die alles beter weet weer reageerd op, een te late opmerking , geen garantie meer en dergelijke.
Heb dit gemeld bij aankoop dus meer dan 4 jaar geleden met telkens een "stil" antwoord, met andere woorden geen dus.

Eerst dan nog maar eens afwachten of ze reageren, heb al te weten gekomen als er onderdelen ontbreken ze deze gewoon van een andere plukken en je toezenden, koop je dan nog zo'n model ben je weer gesjost omdat daar idem dito onderdelen van ontbreken. Tja van naservice hebben de Noren niet veel kaas gegeten.
Misschien nadeel van O schaal dat er minder aantallen van worden gemaakt.
Enkel als je iets wil aankopen heb je wel binnen de 10 minuten een mail, raar niet?
En ja , dat fenomeen heb je ook wel in Denenland en Duitsland hoor. Als den boel maar verkocht geraakt zeg ik steeds.
Ik zal zien wat ik er zelf aan kan doen indien er geen oplossing van komt uit het Noortjesland.
Rijden doe ik er sowiezo niet mee en een vitrinekast bezit ik niet, blijft deze maar in de box zitten. Wink
Den Eric.
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #6 Gepost op: 9 December 2023, 13:17:12 »

Onze week-end groentenmekanieker heeft even zijn grijze hoofd gebruikt om de locomotief recht komt te staan, dit is het resultaat......

De 2 m/m hoogte verschil is dus nu weg, lok staat rechter op de rails.
Ik ga wel nog afwachten naar de oplossing van de Chinezen bij NMJ. Cheesy
Den Eric
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #7 Gepost op: 21 December 2023, 15:27:01 »

Zoals verwacht geen antwoord gekregen. Alles moet verlopen via NMJ EU maar die persoon heeft zware operatie ondergaan dus gaat die eerst wel helemaal moeten herstellen wat begrijpelijk is natuurlijk.
Heb wel al een andere sound in één van TP3 versies gestoken, vind deze persoonlijk beter dan de originele ook al omdat het eens iets anders is.
Den Eric
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #8 Gepost op: 25 Januari 2024, 14:00:06 »

Onderdeeltjes worden overhandigd op O spoor dag in MC Het Spoor in Sint-Niklaas. Kunnen we nog wat babbelen met die mannen.
Den Eric.
Gelogd
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #9 Gepost op: 3 Februari 2024, 14:14:10 »


Zo, onderdeeltjes zijn hier thuis geraakt, staan er nu ondertussen reeds op en de locomotief rijdt nu nog beter.
Den Eric
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: NMJ Di3 versies verbeteren schaal O
« vorige volgende »
Ga naar: