Even de voorgaande berichten over dit project van BNLS gekopieerd aangezien ik het vervolg hier wil posten Zoals
hier al eerder gemeld was ik begonnen aan een Liliput 6400. Ondanks dat de Rocky Rail veel mooier is én echt op schaal kan ik geen afscheid nemen van de 2 Liliputs die ik heb. Voor mijn tijdperk ’80-’93 staat de Rocky Rail 6407 ‘Henk’ op het verlanglijstje, maar in mijn tijdperk ’00-’09 zullen 2 Liliputs in dienst van Railion de ’6400-vlag’ hoog houden. Ze gaan elkaar dus niet tegenkomen
Het is de bedoeling dat beide loks samen een kolentrein gaan trekken om de kolentreinen van de Amsterdamse Westhaven naar Duitsland weer te geven. In werkelijkheid 3 stuks 6400 met zo’n 30 kolenbakken. In model met 2 loks en ca. 12 kolenwagens.
De lok die voorop gaat zal slechts aan de achterkant een koppeling hebben en aan de voorzijde (lange huif) voorzien worden van een imitatie schroefkoppeling en remslangen. De 2e lok wordt een zogenaamde ‘tussenherder’ die wel in Duitsland mocht komen, maar niet zelfstandig rijden.
De modellenDe Liliput L112441 een MaK model met Siemens reclame. Deze is nog minder correct dan de NS6400 modellen van Liliput (oa. de draaistellen). Dit is een 2rail-model voorzien van een 8 polige decoderaansuiting en 1 motor met 2 vliegwielen.
De Liliput 12448 een model van de NS 6403. Deze is wel 3rail, maar voorzien van 2 motoren.
De ombouwEerst maar eens slopen. De lok is vrij gemakkelijk te demonteren. De huiven helemaal voor- en achter iets inknijpen en dan omhoogtrekken. Ook de cabine is simpel te verwijderen van de huif.
Eerst alles maar eens in de grondverf zetten. De teksten ‘Siemens’ verwijderd met wat terpentine op een wattenstaafje, de ruiten uit de cabine gehaald (dat ging niet zo eenvoudig..) en na een sopje de grondverf er over.
De lok moest ‘technisch’ ook worden omgebouwd. Dat wil zeggen van 2rail naar 3rail. Nu doe ik daar meestal niet zo moeilijk over, een sleper plaatsen is vaak voldoende, samen met wat draadjes omsolderen natuurlijk. Mijn k-rails zijn blijkbaar zo vergeeflijk dat de wielen (wielafstand) eigenlijk nooit aangepast hoeven te worden. Bij de 6403 gekeken welke lengte sleper nodig cq. mogelijk is en die aangeschaft. Met een beetje secondengel zit deze op z’n plek.
De draden op de juiste plaats solderen en de decoder op z’n plaats (in de dieseltank) wegbergen en de stekker d’r in en rijden! Mooi niet dus. Wat klopt er niet?
- De lok rijdt niet….wel…hakkelig dus tot hij totaal niet meer rijdt
- De verlichting werkt niet en al zou die het wel doen, wil ik achter de sluitlichten kunnen uitzetten.
- De draden van de decoder zitten in een krul in de ruimte met het vliegwiel en cardan. Vasthaken in de cardan is aanwezig. Hieronder is de krul nog naar buiten gericht. Met de kap er op wordt deze tegen het vliegwiel gedrukt
Om bij het eerste te beginnen; de motor loopt slecht en hakkelig. Eerst dan maar analoog testen. Draden van wielen en sleper rechtstreeks aan de motor en wat = spanning op een testrailsje
Daar loopt het motortje een stuk beter en denk dus dat het aan de decoder(instellingen) ligt.
Ondertussen ook al een laagje rood gespoten
Om de verlichting anders te regelen en ook het lange draden-probleem op te lossen ga ik een ander printje maken. Ik wil de front- en sluitseinen aan de voorkant met de rijrichting laten wisselen (F0) en de front- en sluitseinen aan de achterzijde onafhankelijk kunnen bedienen. (F1 en F2)
Er is bijzonder weinig ruimte maar een stuk banenprint is even dik als de originele print, dus dat moet passen. Plaats voor een paar weerstanden is er wel….en de lampjes worden LED’s.
Ik gebruik helder witte LED’s omdat het licht nog via lichtgeleiders naar de lampopeningen moet. De LED’s voor de frontseinen heb ik een likje gele verf gegeven. De voornoemde weerstanden kunnen alleen maar boven de vliegwielen en cardans alsmede ook de lakdraadjes die de verschillende banen op de print met elkaar verbinden.
Er is een kleine uitsparing in de print gemaakt om de draden omhoog te leiden. Helaas waren de witte en gele draad te kort (de volgende keer de print iets anders maken) waardoor deze verlengd moesten worden. De krimpkous is dan weer te dik om op de print te liggen want zoveel ruimte is er niet tussen printplaat en huifonderzijde. Daarom de soldering en krimpkousjes in het stukje tussen dieseltank en printplaat in. Naast het vliegwiel, dat wel, maar zonder veel speling dus kans op haken in de cardan is 0.
Alle solderingen zijn met een freesje nog wat vlakker gemaakt vanwege ruimtegebrek, maar het past nu! Op de achtergrond is de van opschriften voorziene huif al te zien.
Die huif paste overigens niet omdat bij de originele print, ter plaatse van de cabine, geen enkele soldering en of enig onderdeel in de weg zit. Nu dus wel…..daarom 2 ‘verstevigingsbalken’ in de huif weg gefreesd.
Ondertussen heeft de lok zowel vooruit als achteruit minimaal een half uur op halve snelheid gereden en is het hakkelen er volledig uit. Ik vermoed wel erg opstandige koolborstels. De Lopi V4.0 truc om de motorinstellingen optimaal te krijgen (voor het eerst) toegepast en ik moet zeggen; ‘de lok loopt nu prachtig rustig en super langzaam’.
De verlichting doet het zoals gepland en is fel genoeg.
Het rechtse sluitlicht lijkt wat zwakker, maar valt in werkelijkheid wel mee.
Wat nu nog verder aan deze lok te doen?
- Een machinist in de cabine
- Hekwerken plaatsen
- Typhoon plaatsen
- Schroefkoppeling en remslangen plaatsen
- Traptreden wat ‘ophalen’ met drybrush
- Wielstellen drybrushen met roestkleur
En dan verder aan de 6403 natuurlijk die een ander nummertje krijgt en misschien wel een motortje minder…