Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Project (Liliput) 6400/6500
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Project (Liliput) 6400/6500  (gelezen 22615 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 16 Februari 2014, 11:09:28 »

Even de voorgaande berichten over dit project van BNLS gekopieerd aangezien ik het vervolg hier wil posten  Wink

Zoals hier al eerder gemeld was ik begonnen aan een Liliput 6400. Ondanks dat de Rocky Rail veel mooier is én echt op schaal kan ik geen afscheid nemen van de 2 Liliputs die ik heb. Voor mijn tijdperk ’80-’93 staat de Rocky Rail 6407 ‘Henk’ op het verlanglijstje, maar in mijn tijdperk ’00-’09 zullen 2 Liliputs in dienst van Railion de ’6400-vlag’ hoog houden. Ze gaan elkaar dus niet tegenkomen Wink
Het is de bedoeling dat beide loks samen een kolentrein gaan trekken om de kolentreinen van de Amsterdamse Westhaven naar Duitsland weer te geven. In werkelijkheid 3 stuks 6400 met zo’n 30 kolenbakken. In model met 2 loks en ca. 12 kolenwagens.
De lok die voorop gaat zal slechts aan de achterkant een koppeling hebben en aan de voorzijde (lange huif) voorzien worden van een imitatie schroefkoppeling en remslangen. De 2e lok wordt een zogenaamde ‘tussenherder’ die wel in Duitsland mocht komen, maar niet zelfstandig rijden.

De modellen

De Liliput L112441 een MaK model met Siemens reclame. Deze is nog minder correct dan de NS6400 modellen van Liliput (oa. de draaistellen). Dit is een 2rail-model voorzien van een 8 polige decoderaansuiting en 1 motor met 2 vliegwielen.

De Liliput 12448 een model van de NS 6403. Deze is wel 3rail, maar voorzien van 2 motoren.

De ombouw

Eerst maar eens slopen. De lok is vrij gemakkelijk te demonteren. De huiven helemaal voor- en achter iets inknijpen en dan omhoogtrekken. Ook de cabine is simpel te verwijderen van de huif.



Eerst alles maar eens in de grondverf zetten. De teksten ‘Siemens’ verwijderd met wat terpentine op een wattenstaafje, de ruiten uit de cabine gehaald (dat ging niet zo eenvoudig..) en na een sopje de grondverf er over.



De lok moest ‘technisch’ ook worden omgebouwd. Dat wil zeggen van 2rail naar 3rail. Nu doe ik daar meestal niet zo moeilijk over, een sleper plaatsen is vaak voldoende, samen met wat draadjes omsolderen natuurlijk. Mijn k-rails zijn blijkbaar zo vergeeflijk dat de wielen (wielafstand) eigenlijk nooit aangepast hoeven te worden. Bij de 6403 gekeken welke lengte sleper nodig cq. mogelijk is en die aangeschaft. Met een beetje secondengel zit deze op z’n plek.



De draden op de juiste plaats solderen en de decoder op z’n plaats (in de dieseltank) wegbergen en de stekker d’r in en rijden!           Mooi niet dus. Wat klopt er niet?
-   De lok rijdt niet….wel…hakkelig dus tot hij totaal niet meer rijdt
-   De verlichting werkt niet en al zou die het wel doen, wil ik achter de sluitlichten kunnen uitzetten.
-   De draden van de decoder zitten in een krul in de ruimte met het vliegwiel en cardan. Vasthaken in de cardan is aanwezig. Hieronder is de krul nog naar buiten gericht. Met de kap er op wordt deze tegen het vliegwiel gedrukt



Om bij het eerste te beginnen; de motor loopt slecht en hakkelig. Eerst dan maar analoog testen. Draden van wielen en sleper rechtstreeks aan de motor en wat = spanning op een testrailsje



Daar loopt het motortje een stuk beter en denk dus dat het aan de decoder(instellingen) ligt.
Ondertussen ook al een laagje rood gespoten





Om de verlichting anders te regelen en ook het lange draden-probleem op te lossen ga ik een ander printje maken. Ik wil de front- en sluitseinen aan de voorkant met de rijrichting laten wisselen (F0) en de front- en sluitseinen aan de achterzijde onafhankelijk kunnen bedienen. (F1 en F2)
Er is bijzonder weinig ruimte maar een stuk banenprint is even dik als de originele print, dus dat moet passen. Plaats voor een paar weerstanden is er wel….en de lampjes worden LED’s.



Ik gebruik helder witte LED’s omdat het licht nog via lichtgeleiders naar de lampopeningen moet. De LED’s voor de frontseinen heb ik een likje gele verf gegeven. De voornoemde weerstanden kunnen alleen maar boven de vliegwielen en cardans alsmede ook de lakdraadjes die de verschillende banen op de print met elkaar verbinden.





Er is een kleine uitsparing in de print gemaakt om de draden omhoog te leiden. Helaas waren de witte en gele draad te kort (de volgende keer de print iets anders maken) waardoor deze verlengd moesten worden. De krimpkous is dan weer te dik om op de print te liggen want zoveel ruimte is er niet tussen printplaat en huifonderzijde. Daarom de soldering en krimpkousjes in het stukje tussen dieseltank en printplaat in. Naast  het vliegwiel, dat wel, maar zonder veel speling dus kans op haken in de cardan is 0.



Alle solderingen zijn met een freesje nog wat vlakker gemaakt vanwege ruimtegebrek, maar het past nu! Op de achtergrond is de van opschriften voorziene huif al te zien.
Die huif paste overigens niet omdat bij de originele print, ter plaatse van de cabine, geen enkele soldering en of enig onderdeel in de weg zit. Nu dus wel…..daarom 2 ‘verstevigingsbalken’ in de huif weg gefreesd.



Ondertussen heeft de lok zowel vooruit als achteruit minimaal een half uur op halve snelheid gereden en is het hakkelen er volledig uit. Ik vermoed wel erg opstandige koolborstels. De Lopi V4.0 truc om de motorinstellingen optimaal te krijgen (voor het eerst) toegepast en ik moet zeggen; ‘de lok loopt nu prachtig rustig en super langzaam’.
De verlichting doet het zoals gepland en is fel genoeg.



   

Het rechtse sluitlicht lijkt wat zwakker, maar valt in werkelijkheid wel mee.

Wat nu nog verder aan deze lok te doen?
-   Een machinist in de cabine
-   Hekwerken plaatsen
-   Typhoon plaatsen
-   Schroefkoppeling en remslangen plaatsen
-   Traptreden wat ‘ophalen’ met drybrush
-   Wielstellen drybrushen met roestkleur

En dan verder aan de 6403 natuurlijk die een ander nummertje krijgt en misschien wel een motortje minder…
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Februari 2014, 11:16:17 »

Inmiddels is de lok klaar. Alle voornoemde onderdelen en werkzaamheden zijn geplaatst en gedaan dus bij deze enkele foto's








Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Februari 2014, 11:49:05 »

Verder met de 6403. Deze is drie-rail, echter met de beruchte 2 motoren…  Undecided



Op de voorgrond het stukje electronica wat analoog drierail voor het omschakelen van de richting moest zorgen. Zat raar genoeg niet aangesloten Huh?

Omdat ik de verhalen gelezen heb welk een drama het is deze een beetje knap te laten rijden heb ik besloten 1 motor te verwijderen en de zaak met 1 motor te digitaliseren.



Hier heb ik een tijdje mee gestoeid en uiteindelijk toch besloten dat het maar een dummy moet worden. Het motortje is sterk genoeg om de loc te trekken, maar loopt niet lekker constant (ook het 2e motortje niet). Als de loc dan ook maar op enige snelheid loopt is de motor ook meteen lawaaiig te noemen. Een groot contrast met de vorige loc met middenmotor. Misschien dan toch nog een derde Liliput voor de kolentrein?

De loc wordt omgenummerd naar 6503. dat betekend slechts 1 cijfer wijzigen. Of het lukt zal blijken. Op de zijkanten van de cabines moet de bekende rode Railion-sticker komen.



Om de plastic-look van de hekwerken weg te werken deze van een laagje geel voorzien.
En dan de spijlen nog grijs natuurlijk….



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #3 Gepost op: 16 Februari 2014, 11:57:09 »

Lekker bezig.  Duim omhoog

Zien er zo gek nog niet uit zo.



Romar
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #4 Gepost op: 19 Februari 2014, 06:06:13 »

Leuk project en ga dit zeker volgen! Zelf moet ik ooit nog eens mijn 11 trix 6400/6500 overspuiten in de recente DB uitvoering.

De lok met 2 motoren is wel makkelijk om te bouwen naar de MAK 400 van Nedtrain na wat zaag en breek werk  Grin  Dan heb je wel iets speciaals op je baan rijden.

Gelogd

Komt goed schatje!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2014, 11:27:01 »

Dat is ook een idee....maar deze niet meer. Misschien een later project. En ik heb er al zo veel  Undecided

Verder met de 6403 die de 6503 is geworden. In plaats van de 4 is er een 5 voor- en achter op de huiven gekomen en op de cabine de grote rode Railion-stickers. Er komt geen machinist in, hij zal altijd als 2e loc in een kolentrein rijden of ergens weggezet worden als losse loc. Het lot van een dummy  Grin
De huif en cabine zijn geplaatst, de hekwerken ook en het onderstel licht behandeld met een drybrush roest.





en samen met z'n maat..



Klaar? Nee....er kunnen nog wat details geregeld worden.
- Buffers zwart maken
- Trekhaken plaatsen
- remslangen plaatsen (ingekort dan wel)
- schoorsteen vervuilen

én (zie laatste foto) de zijkanten van de wielstellen van de 6495 vervangen voor de NS-versie. Nu heb ik die wel al inmiddels maar die pasten niet. De wielbasis per wielstel van de standaard MAK is kleiner dan de NS6400. Maar doordat ik de 64(5)03 zo uit elkaar heb gehad met die motortoestanden, heb ik ontdekt dat de assen (bij die loc tenminste) verder uit elkaar te zetten zijn. Het lijkt er op dat dit bij de 6495 ook kan en dan passen de NS zijkanten wel.
Daarvoor moet de loc wel weer helemaal uit elkaar vrees ik..  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 2 Maart 2014, 15:58:14 »

Om met dat laatste te beginnen…. Dat bleek nogal een klus.



Het is dus de bedoeling dat de binnenste assen een stukje gaan opschuiven. Zie pijl.

-   Om de assen vrij te maken moet de bodem van het draaistel los.
-   Die bodems bevatten de slepers tegen de wielen en 1 ook de middensleper. Deze zitten met 5 draden aan de printplaat….korte draden. Die moeten losgesoldeerd worden.
-   De bodems zijn tevens aan de zijkanten de draaipunten aan het chassis. Dat moet ook los en daarmee komt het hele wielstel los en gaat ook de cardan los..

Voordeel is wel dat je nu overal goed bij kan  Grin

Het ‘kastje’ waar de overbrengingen in zitten laat aan de onderkant inderdaad de mogelijkheid zien om de as te verplaatsen. Maar, in tegenstelling tot de 6503 met 2 motoren, zit er nu niet een lange worm op de as zodat het niet uitmaakt waar de as wordt geplaatst. Hier zit een kleine worm alleen op de binnenste (standaard MaK) positie



Een iets onscherpe foto, maar het is duidelijke dat de bovenste worm bij het eerste as-uitsparing zit en naar het einde van het asje moet verplaatsen.
Hoe ga ik dat doen? Huh?
Geschikt gereedschap heb ik niet…dan maar iets proberen.
Ik heb het asje met het uiteinde op de bankschroef gezet, beetgehouden met een waterpomptang boven de worm en een papiertje tussen bek en as om beschadiging van de as te voorkomen. Dan zachtjes met een kleine bankhamer op de waterpomptang tikken en zowaar de worm ging zakken.
Hier op z’n nieuwe posite in het ‘kastje’



De overbrenging naar de cardan-as gaat met een mini-riempje en zit geheel in het kastje.
Alles zit in het vet en loopt nog seeds, na de operatie, soepeltjes rond.

Hieronder is het eerste wielstel klaar en weer in de loc geplaatst. Duidelijk het verschil met de standaard MaK (links)



Het 2e wielstel was een herhaling van zetten en daarna kon de loc weer worden opgebouwd.
De bedrading weer worden vastgesoldeerd en een testrit worden ingezet. Het lijkt of er meer lawaai af komt, maar dat kan onmogelijk van de assen  waar de worm op verschoven is komen. Het lijkt of de sleper meer ‘ratelt’ dan voorheen…vast verbeelding. Hij kruipt tenminste nog steeds op stand 1 zelfs met de 6503 op sleeptouw. Wederom alle hekken gemonteerd en klaar is de 6495.



Is dit project klaar?
Nee…de in het vorige bericht gemelde klusjes: zwart maken buffers en schoorsteen zijn wel gedaan. Van de remslangen en haken is afgezien omdat het bij gekoppeld rijden nauwelijks te zien is en zowel haak als remslangen behoorlijk moeten worden ingekort i.v.m. de koppelingen.
Maar wel weer nieuwe klussen. Het dak van de 6503 is geheel zilver. Bij de foto’s van de werkelijkheid zie ik dat de zijkanten geel waren/zijn. Het zilver lijkt ook meer grijs wat ook van het vuil kan zijn. In elk geval die gele zijkanten aanbrengen en het dak voor de rest grijs schilderen of minimaal vuil maken.
Verder t.z.t. op zoek naar nog een geel-grijze 1 motorige Liliput 6400. Nog een Duitse Herder er bij maakt het plaatje wel compleet. Ik denk aan de 6486…vast maar eens decals tekenen. Grin


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 2 Maart 2014, 18:46:41 »

Hoe zit dat precies met die 'NS zijkanten'?
Werden die als optie los meegeleverd door Liliput?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 2 Maart 2014, 19:14:23 »

Nee, die heb ik van iemand overgenomen die een 6400-sloper had.
Eerst teleurstelling dat ze niet pasten, later zag ik hoe het zat en was de enige oplossing deze verbouwing.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 31 Juli 2014, 16:31:03 »

Nog interesse in nog een 6400 van lilliput? Ik geloof niet dat ik de mijne ooit weer rijvaardig krijg.... Sad
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Project (Liliput) 6400/6500
« vorige volgende »
Ga naar: