Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Roco 1206  (gelezen 26099 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 12 December 2015, 22:06:55 »

Donderdag de blauwe Roco 1206 opgehaald bij Wapstad.
Vandaag begonnen met het opkalefateren van de Roco 1200. Ook aan een mooi compleet model valt nog wel wat te doen, bijv. de losse onderdelen. Maar er is meer.
Om te beginnen alle onderdelen die in de fabriek al zijn gemonteerd (en dat zijn er best veel) even van de plaats getrokken en met Kristal Klear op de bevestigingsplaatsen weer teruggezet. Zo wordt voorkomen dat de lok na een onbepaalde diensttijd steeds kaler wordt (ervaring met andere Roco producten). Dit doe ik overigens tegenwoordig met elk gekocht model, niet alleen met Roco modellen.
De cabine lijkt wel wat kaal en heeft bovendien niet de juiste kleur (argh, alweer kleur) dus daar maar begonnen om er in ieder geval de juiste indruk aan te geven, overigens zonder dat dit helemaal juist hoeft te zijn.
De grote walskast en remstandenkast enigszins metallicgroen gemaakt en de wanden en plafond licht machinegroen. Zetels zwart en de ATBkast wat opgevrolijkt.







Daarna een chinees verbouwd naar iets wat lijkt op een NS machinist en op zijn plaats geplakt.


De geëtste ruitenwissers nog een streepje zwart gegeven op de plaats van het wisserblad.
Verder alle losse onderdelen gemonteerd. Bij de twee handgrepen aan alle vier de zijden boven de rangeertrede wel opletten dat je de juiste handgreep op de juiste plaats zet, de voorste en achterste handgreep verschillen en ook de linker en de rechterkant zijn spiegelbeeld van elkaar.
Verder de geëtste fabrieks-, front- en nummerschilden met een klein vlekje Kristal Klear op de bedrukte exemplaren geplaatst.
De kap weer op het frame gezet en heel licht wat veroudering aangebracht omdat de lok er toch al een paar dienstjaren op heeft zitten.



Nu op zoek naar leuke plaatjes om treinsamenstellingen na te maken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 12 December 2015, 23:27:18 »

Dat heb je heel fraai gedaan Gerard  Duim omhoog

Ik heb een hele serie kleurvergelijkingen van de Roco 1206 met ander NS-materieel beschikbaar, maar heb me afgevraagd of ik die nu in dit draadje zal plaatsen. Ik vel er geen oordeel mee, maar laat zien wat de kleurverschillen zijn met welk materieel. Doe er je voordeel mee...

Ik heb geprobeerd de lichtomstandigheden zoveel mogelijk constant te houden, dus geen kleurcorrecties, lichtkleur consequent op 4200K, kleurruimtecorrectie constant, belichting constant met daglichtsimulerende TL-buizen, geen bewerking achteraf. Ik heb even wat minder op de scherpte gelet, want ik had even geen tijd een statief te zoeken.

Onder de gegeven omstandigheden lijkt de loc voor sommige mensen wat paarsig. Ikzelf zie dat er niet in. Onder andere lichtomstandigheden kan dat weer anders lijken. Beoordeel dit materiaal dus alleen ten opzichte van elkaar en niet op zich staand!

1206 met Plan D RD Roco (laatste blauwe serie)


1206 met Plan E Df Artitec (20.156.02)


1206 met Plan E A Marklin (4117)


1206 met Plan K Elotrains


1206 met Plan N Heris


1206 met Stalen D Artitec (lichte variant)


1206 met Stalen D Artitec (donkere variant)


1206 met 1203 Märklin (37127)


1206 met 1103 Roco
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #2 Gepost op: 12 December 2015, 23:40:29 »

Kleurendicussie  Grin Grin kan je je helemaal suf blauwehoeren Grin Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2015, 00:02:22 »

Dat hoeft het niet te worden. De kleur lijkt me identiek aan die van de laatste batch blauwe Plan D´s van Roco. "Hate it or love it" zou ik bijna zeggen. Het is ook een zinloze discussie, aangezien het model er al is en er ècht geen terugroepactie komt omdat deze kleur niet goed zou zijn. Voor de toekomst trekt Roco ook haar eigen plan, aangezien na de laatste Plan D's de kleurendiscussie ook niets geholpen heeft. Zonde van de tijd dus. Laten we 'm hier stoppen voordat 'ie begint en gewoon genieten van een fraai model.

Let bij aanschaf trouwens wel even op: de witgele lijn is boven de hoofdfrontseinen soms uitgelopen. Ik heb al twee exemplaren gezien die daar last van hadden. Roco heeft hier (bewust) een risico genomen door heel correct de streep te laten lopen over de fitting van de frontverlichting. Dat is lastig goed strak te krijgen en dat heeft bij sommige exemplaren kennelijk geleid tot kleine zakkers in de verf ter plaatse.
De vergelijking met de blauwe Märklin 1203 (art.no 37127) ligt voor de hand. Märklin koos bij het aanbrengen van de streep ervoor heel veilig precies boven de fitting te blijven. Daardoor is het Märklin-exemplaar perfect strak. Het lakwerk van de loc in het algemeen is vergeleken met de Märklin 1203 minder geslaagd. Er zijn weliswaar meer details weergegeven, maar de uitvoering van het spuitwerk is gewoon minder.
De detaillering is erg fraai en fragiel. De handgrepen zijn bijvoorbeeld dunner uitgevoerd, er zijn meer details zichtbaar (zelfs de hijsogen op het dak!) en er is natuurlijk weer een zakje losse onderdelen meegeleverd.
Verder is het seinbeeld nog het noemen waard. De hoofdfrontverlichting is geel, maar de bovenpit is warmwit - erg fraai! In digitaal bedrijf heb je ook nog rangeerlicht (rechtsonder vanuit de machinist bekeken) en kan de sluitverlichting worden uitgezet. Het geluid is minder direct dan van de 1203 en klinkt daardoor ruimtelijker. Ik heb me laten vertellen dat het geluidsvolume ook instelbaar is, maar dat heb ik zelf nog niet kunnen testen.
Het verschil in afmeting van het NS-logo tussen de R1206 en M1203 valt ook op. Die van Roco is duidelijk kleiner. Welke nu juist is weet ik niet. Ik heb nog geen foto's gevonden aan de hand waarvan ik de juistheid kan vaststellen. Ik ben gewend aan de afmetingen van het Märklin-exemplaar. Ik weet ook niet hoe consequent NS destijds was in het aanbrengen van identieke emblemen.
Ook opvallend en in mijn foto's hierboven duidelijk te zien: de Märklin 1203 staat hoger op de poten dan de 1206 van Roco. Märklin is er duidelijk op zoek naar wat nu correct is, aangezien de hoogte ook niet overeenkomt met bijvoorbeeld de eerder uitgebrachte vignetloze 1215 (art.no. 37121).
Overigens wel een voor mij verrassend detail aan deze loc: ook analoog is de sound actief. Voor nu vind ik dat wel leuk, maar hopelijk kan ik het wel uit zetten. Anders wordt 'ie wel erg dominant.


Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 December 2015, 09:22:05 »

En voor wie nog niet gelooft dat zo'n kleurendiscussies zinloos is, kijk eens hier en dan de 7e foto. Weliswaar Duitse locs, twee uit dezelfde serie, op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden en uit nagenoeg dezelfde hoek gefotografeerd. Maar op het oog twee totaal verschillende kleurtinten.
Inderdaad zonde van de tijd dus.

Wel mooie loc trouwens, die Roco 1200.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 13 December 2015, 10:54:01 »

Precies! Hoe lang zit de verf er al op en dus eigenlijk; hoeveel verblekende zon heeft die al gehad en hoe vuil is de machine.. Ik Huub's voorbeeld is de voorste veel 'nieuwer' in de verf en wellicht recenter gewassen dan de achterste.

Over vuil gesproken: de lok van Gerard is prachtig vervuild!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 13 December 2015, 11:13:17 »

Precies! Hoe lang zit de verf er al op en dus eigenlijk; hoeveel verblekende zon heeft die al gehad  ...........

En niet te vergeten hoe vaak is de lok gewassen met oxaal ...............

Mvg, Johan
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #7 Gepost op: 13 December 2015, 11:14:48 »

Gerard,

Je hebt de loc prachtig bijgewerkt! Ziet er op de foto's al goed uit!

Wat de kleur betreft; er was niks gelijk aan elkaar vroeger op het spoor dus waarom zou dat nu wel moeten in model? Kennelijk zit het in ons systeem dat alles wat achter elkaar hangt dezelfde kleur moet hebben....

Ik heb de blauwe 1200 bewust niet gekocht ondanks dat de 1200 mijn favo loc is. Ik ben het een beetje zat dat ik in een jaar tijd 100 euro moet katen vallen op de prijs. Ongeacht of dat een actie van Roco of een winkelier is.
Voorlopig wacht ik dus nog even af met aanschaf van deze pracht machine.
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 13 December 2015, 12:57:34 »

Begrijpelijk Sander. Op een ander forum is de pleuris werkelijk uitgebroken vanwege deze 'actie' van Roco en/of een winkelier.
Ik heb de 1200 ook tegen de volle mep gekocht. Niet met het doel 'm ooit weer te verkopen, dus die waardevermindering raakt mij niet.
Maar het is wel zuur dat een jaar wachten wordt beloond, want van die 100 euro had je dan mooi iets anders kunnen kopen.
Dus ook mijn conclusie is: die blauwe kan wachten.

Ik heb 'm nog niet live gezien. Maar wat ik ervan zie op foto's is dat blauw het model bijzonder goed staat.
Dus voor iedereen die 'm al wel heeft: veel plezier ermee!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #9 Gepost op: 16 December 2015, 10:48:43 »

Ik heb de blauwe 1200 bewust niet gekocht ondanks dat de 1200 mijn favo loc is. Ik ben het een beetje zat dat ik in een jaar tijd 100 euro moet katen vallen op de prijs. Ongeacht of dat een actie van Roco of een winkelier is.
Voorlopig wacht ik dus nog even af met aanschaf van deze pracht machine.

Groot gelijk. Ik geloof al jaren niet meer in kreten als "Roco dumpt nooit meer!" en "Rennen, want de voorraad is beperkt!" die vanaf sleetse toonbanken worden geponeerd. Het enige merk waarvan je weet dat er-op-tijd-bij-zijn noodzakelijk kan zijn, is LSM maar dit merk zit dan ook aan het andere uiterste van het prijs/voorraadpolitiekspectrum.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #10 Gepost op: 16 December 2015, 11:19:24 »

Zo zit ik er ook in. Nu is de geel grijze voor net geen 170 euri te verkrijgen. De vraag is: wordt ie nog goedkoper.... Of liever gezegd: minder duur.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 16 December 2015, 11:37:05 »

Ik vermoed dat dit toch dicht bij de bodem zal blijken te zitten, Niels.
Destijds toen de 1200 werd aangekondigd, bazuinde de vertegenwoordiger van Roco in Nederland rond dat de loc voor ongeveer 180 euro in de winkel zou komen te liggen.
Dat vonden we toen een heel nette prijs. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en de nodige procenten inflatie verder, dus lijkt 170 euro mij zo ongeveer de bodem. Misschien dat er ooit nog eens een tientje af gaat, maar dat is het dan wel, lijkt mij.

Voor de goede orde: het is natuurlijk een pracht van een actie van die winkel en/of Roco. Wie er nu van kan profiteren door de loc (of misschien zelfs wel twee locs) te kopen, moet dat zeker doen. Bovendien was het mijn eigen keuze om destijds toch naar de winkel te hollen. Roco heeft de markt keurig netjes afgeroomd, volgens een beproefd principe. Dat ik de room uit mijn portemonnee heb laten kloppen, was mijn eigen keuze. 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 16 December 2015, 11:55:36 »

Voor mij was dit hét moment de 1204 te bestellen en 2 maanden terug toen de 1254 zwaar in prijs werd verlaagd heb ik die besteld (maar nog niet ontvangen..  Undecided )
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #13 Gepost op: 16 December 2015, 12:15:03 »

Nou, vooruit dan maar...  Helaas ff niet leverbaar, maar dat komt financieel ook wel goed uit.

Grt,
Niels
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #14 Gepost op: 16 December 2015, 19:31:51 »

Direct bij het uitkomen van de 1200 heb ik braaf op een 'kortingsactie' gewacht.  Grin
En toen de ACTS machine dan ook in de aanbieding ging gelijk maar even besteld, ik heb hem trouwens wel keurig ontvangen.  Cheesy


Romar
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Roco 1206
« vorige volgende »
Ga naar: