Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: [1] 2 3 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456291 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Gepost op: 2 Februari 2016, 16:28:42 »

Hallo,
Als de gezondheid het wat toelaat zou ik terug nog een HELJAN spoor O model willen beginnen verbouwen.
Enkel kan ik niet zeggen wanneer, donor model betreft dit dus HELJAN 44811 MY DSB rood/zwart.

Dit model staat hier al de CFL 1601 versie met 3 koplampen.

Zijn DC analoog nu, misschien in de toekomst dat ik digitaal wil met decoder met het juiste geluid in.
We zien wel.
Eric.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 2 Februari 2016, 17:23:53 »

Leuk Eric. Ik ga het uiteraard volgen.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
bollen neus
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 3 Februari 2016, 13:11:20 »

Hallo Gert, zo een vaart gaat het nog niet lopen hoor.
Ik kan wel al wat vertellen over het donor model, gewicht schommelt rond de 3 kilogram, 4 van de 6 assen zijn aangedreven, middelste dienen meestal voor bochten gemakkelijker te volgen, deze hebben enorm veel speling zijdelings.Steeds 3 LED witte in de neuzen zowel voor als achter, geen rode dus. De ventilatoren draaien mee naargelang de snelheid van de locomotief.
Model op zich is fraai afgewerkt met de nodige details enkel is het niet perfect of correct , denk niet dat er één model perfect zal op de markt komen. Tenzij je een extra vagant model wil in messing dan liggen de afwerkingsgraden ook veel hoger. Dus zitten er fouten in en hiermee is de discussie gesloten over fout of niet fout. Ik kan er lang mee leven.
Wat ik wel wil bereiken met het verbouwen is dat er extra onderdelen en details op komen te staan zodat het totale beeld van de gemaakte model mooier "oogt" en als dit het geval is zullen er ook heel wat minder fouten inzitten maar nog niet "perfect".
Wat het gaat worden van model daar ben ik nog niet uit, de decals liggen wel al in voorraad hier betreft voor een model MY 1158 ContecRail , de 9505 STRUCTON gele uitvoering en de donkerblauwe MY 1135 met de gele "M" op.
Qua werk is er bij het ene al wat meer aan dan bij het andere, wel komen er steeds rangeerderplateaus op. Bij de MY 1158 zal er nog 2 extra koplampen moeten vervaardigd worden op de neuzen.
Bij mijn eerste verbouwing in spoor O heb ik de TMY M1111 gemaakt van STT firma anno 2008.Daar zijn nog extra noodstoppen, sensoren op de neuzen en extra details voor gemaakt op de draaistellen.
En geloof me het doet raar als je een model van rond de 600 euro gebruikt voor een project op te starten, wil dus zeggen, boren van gaten, openingen voorzien van extra roosters op dak en zijkant body. Dan hoop je stil dat alles goed verloopt en niets tegenslaagd of je kan dit model richting vuilbak brengen.
Het is een durf, zowat te vergelijken met vervuilen van modellen maar het werkt wel verslavend als het ware.
Hier een foto van de STT TMY M1111 vervuild en al.

Dit model, in het echt dus, bezit geen GM motor meer en wordt daarom soms spottend de "Judas" genoemd.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 4 Februari 2016, 17:45:21 »

Wat steeds plezant is om te doen zijn details verwijderen die echt zeer goed gemaakt zijn, namelijk de roosters en tank dop weg vijlen. Eerst zorgvuldig weg vijlen, dan afschuren, plamuren, afschuren met zeer fijn schuurpapier, filler op plaatsen en terug afschuren en dan verkrijg zoiets.






Eric.

Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 4 Februari 2016, 17:57:48 »

Dat wordt nog een hele klus Erc.
Wist je al dat NMJ ze nu ook heeft aangekondigd in schaal 0?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
bollen neus
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 4 Februari 2016, 19:44:09 »

Inderdaad een hele klus en dit is nog maar enkel verwijderen van een paar details.
Van NMJ heb ik reeds een ronkje gehoord, mooi initiatief vind ik, zeker de Di3 versies vind ik speciaal.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 5 Februari 2016, 15:02:48 »

Op het dak zal er ook nog het ene en het ander moeten verandert worden om de juiste versie te bekomen hoor.

Wat messing materiaal aanspreken voor de nodige antennes en roosterondersteuners.
In geval van MY 1158 geval moet er zelfs nog een lange uitlaat gemaakt worden en niet de originele twee ovale uitlaten.
Met andere woorden het is nooit zomaar een ander nummertje of schilderingske opzetten en klaar is kees hoor (tenzij je natuurlijk snel content bent). het is niet voor niets dat ik aan vorig O model een dik jaar aan bezig ben geweest.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 8 Februari 2016, 09:15:58 »


Messing gemaakte onderdelen op dak bevestigd, enkel de lange uitlaat moet nog aangepast worden tussen de ventilatoren.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 9 Februari 2016, 09:06:01 »

Plooien van messing draad en vierkant materiaal tussen solderen en kan dan  als trede gebruikt worden.


Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Februari 2016, 10:41:09 »

Voor de komende dagen staat er meestal wat plooiwerk van messing draad op het programma om te bevestigen aan de draaistellen. Soms zal er een dunne draak kunnen gebruikt worden soms niet. Alles moet nog goed bekeken worden en veel naar foto's kijken want elke locomotief is precies anders aan de draaistellen, heb ik al gezien. Dus je kan nooit eigenlijk van seriewerk spreken.
Op het dak moeten er nu nog wel 2 oranje pinklichten opgezet worden maar das voor later ook al omdat ik nog bekijken hoe de bedradingen hiervan binnen in de cabines gaan uitkomen. LED wit komen er sowieso al in de cabines, misschien dat ik een poging ga ondernemen om ook nu eens de panelen en instrumentenborden te verlichten. Zou mooi zijn maar of ik het kan is een andere vraag hé?
Ik bezit hier geen 3D printers, draaibanken of freesbanken CNC. Das hier allemaal handwerk en daarom dat het wat langer duurt.
Ook nog een klein werkje zijn de gaatjes aftekenen op de body voor de zelfbouw relingen (in plaats van de originele, en voor de extra 2 koplampen moeten er ook nog gaten gemaakt worden.
De rangeerplatforms moeten eerst nog samengesteld worden en dan pas kunnen de gaten voorzien worden op de neuzen.
Dit is zowat een klein schemaatje voor de komende weken. Wink
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Februari 2016, 16:10:28 »

Den eerste stap is gezet.

Het is niet veel maar alle begin is moeilijk zeg ik altijd.
Eric.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 12 Februari 2016, 13:29:06 »

Mooi Eric, we blijven het volgen!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
bollen neus
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 16 Februari 2016, 17:43:33 »



Een paar stapjes gedaan, moeten er nog een 4 tal gedaan worden.
Eric.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Februari 2016, 18:02:04 »

Mooie details Eric!  Duim omhoog

Op deze schaal is toch weer net even meer mogelijk.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #14 Gepost op: 16 Februari 2016, 18:24:54 »

Ziet er prachtig uit!
Inderdaad zijn op deze schaal net weer wat meer details mogelijk!
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2 3 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: