Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
Pagina's: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 61   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB  (gelezen 456148 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #435 Gepost op: 7 Februari 2018, 17:23:17 »

Kurk ligt er nu allemaal onder (denk ik?)




Laten uitharden en morgen zien we wel verder.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #436 Gepost op: 11 Februari 2018, 14:55:04 »

Rest van mijn tube lijm aan de zijkantjes gespoten en uitgestreken zodat alles beter aansluit om later de korrels en/of steentjes als bedding in te lijmen.
Heb nu enkele test ritjes gedaan en alles loopt soepel. Later dus de bedradingen aan de hoofdlijn solderen om goede stroomvoorzieningen te verkrijgen en/of eventuele mankementen tegen te gaan. Ik ben tevreden over het resultaat (ook al omdat ik hiermee geen ervaring mee heb, maar alles kan aangeleerd worden blijkbaar. Cheesy  Als je er maar genoeg tijd voor uittrekt.
Al wat resten van versneden kurk aan het malen geweest tot fijne korrels die kan ik zeker nog later gebruiken als ballast. Moet deze dan nog eerst inkleuren met verschillende kleurtjes en tinten grijs/bruin.
Eric. Wink
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #437 Gepost op: 13 Februari 2018, 14:36:52 »

Alles klaargelegd en gesoldeerd van juiste kleuren bedradingen voor het aansluiten aan de functies op de decoder.

Ook de cabines zijn nu vervolledigd.

Draaistellen staan gereed om kleine details te kunnen beschilderen en voorzien nadien van de silicone tubes.

Test , front wit licht.
Aan de rangeerderplateaus komen nog geel/zwarte decals schuine gevaarsstrepen.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #438 Gepost op: 14 Februari 2018, 17:01:39 »

Nu de draaistellen wat aan details bijgeschilderd, zo zien ze er nu uit ook op de chassis even gemonteerd.

Nu moeten er nog silicone tubes op gemonteerd worden en als laatste vervuild maar dat gaat enkel gebeuren als laatste stadium

Nu ook reeds een oplossing aan het zoeken om de pinkdoos ergens te kunnen bevestigen zodat door F functie via decoder deze apart kunnen functioneren.
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #439 Gepost op: 15 Februari 2018, 11:23:06 »

Draden aansluiten voor de nodige lichtfuncties te verkrijgen.

So far so good.

Nog geen vonkjes te bespeuren gehad , ben aan het verbeteren  Grin
Grapke
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #440 Gepost op: 15 Februari 2018, 13:40:57 »

Alle verschillende draadjes (kleuren) aangesloten en getest. Ventilatoren kunnen apart bediend worden alsook de 2 rode sluitseinen en de 2 witte koplampen achteraan de locomotief. Voor alle duidelijkheid achteraan is bij mij steeds de kant zonder machinist/personeel in de cabine. De cabines voor- en achter zijn ook te bedienen , ook de pinkers op het dak via de pinkdoos. En als laatste wisselend front 3 witte koplampen bij vooruit rijden en achteruit rijden wordt dit dus front 2 rode lichten en achteraan 1 witte.
Gedaan met rode oortjes tijd, amai, tis toch wat gefriemel met al die bedradingen.
Komen dan nog alle geluidsfuncties erbij die rechtstreeks bij downloaden gebeurd zijn dan kan je spreken over een tamelijke forse stap vooruit gedaan in digitale wereld.
Stap per stap. Wink
Eric.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #441 Gepost op: 15 Februari 2018, 18:04:07 »

Als het straks helemaal naar wens functioneert, dan zal dat vast veel voldoening geven!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
bollen neus
Gast
« Antwoord #442 Gepost op: 15 Februari 2018, 20:42:52 »

Dag Gert, daar doen we het voor. As je rekent dat een standaard Heljan model analoog gewoon 3 witte koplampen heeft die wisselen van rijrichting en niets anders dan de ventilatoren die zachtjes meedraaien is nu alles wel heel wat uitgebreider. Sound is sowieso indrukwekkend,lucht aflaten, air, ventilatoren geluid, remmen, ontkoppelen om maar een paar sounds op te noemen. Komt daar dan nog alle extra licht functies erbij dat geeft weer dat extraatje bij het rijden. En ja wil je met of zonder wagons achter de locomotief rijden kan je zelf de lichten bedienen die je nodig hebt.
Nu alles laten zoals het is, de body vergt nu extra aandacht met afplakken en het nodige spuitwerk nog te doen. In feite is dit werkje nog de hoofdmoot van doen aan deze locomotief.
Nog net wat werk als het iets warmer weer wilde zijn was het misschien al een pakje verder geweest in de afwerking maar daar hebben wij geen verhaal tegen.
Ook nog net wat uurtjes werk in detaillering van de slangen en bufferbalken voor de deur.
Maar tijd brengt raad en het zal wel gestadig vorderen (hoop ik)  Cheesy
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #443 Gepost op: 17 Februari 2018, 09:54:44 »

Enigste punt waar ik nog niet tevreden over ben is de snelheis van de ventilatoren. Deze worden door 2 motorkes aangedreven en maken een hels kabaal. Trager laten draaien door weerstand lukt niet zelfs met eentje van 200 Ohm of bestaan der nog lichtere met minder Ohms?
Daar zal ik dan nog eens over moeten nadenken, om een andere motor in te plaatsen? Das geen sinecure, weinig plaats ook al is het schaal O dat zit dar propvol hoor. Cheesy
Eric
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #444 Gepost op: 17 Februari 2018, 16:04:37 »

Misschien eens proberen met een of meer diodes in serie met de motor?
Over een diode heb je een spanningsval van ongeveer 0,7 volt.
In mijn analoge tijd gebruikte ik ze altijd om te snelle locs langzamer te laten rijden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
bollen neus
Gast
« Antwoord #445 Gepost op: 17 Februari 2018, 16:47:21 »

Dag Huub,
Dank om mee te willen denken. Deze namiddag heb ik zelf geprobeerd met potmeters, dus zijn variabel in te stellen. Enkel een kleintje brandde gewoon door en een grotere (zwaardere?) die gaf nooit een constante stroom door, soms met pieken. Ik heb hier aan de decoder een uitgang van 5 Volt en dan de andere + pool die is 17,80 Volt.
Motorkes mogen niet veel hebben zelfs liefste een 3,5Volt dus alles zou moeten kunnen zakken. Enkel gaat dit mijn klak ten boven. Grin
Eric.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #446 Gepost op: 17 Februari 2018, 17:18:42 »

5V - 0,7V - 0,7V = 3,6V  Duim omhoog
En als het dan nog te hard gaat, nog een diode er tussen (= 2,9V)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
bollen neus
Gast
« Antwoord #447 Gepost op: 17 Februari 2018, 17:52:54 »

Jakop, gelukt, hartelijke dank heb er 4 nodig gehad, dus de spanning was hoger dan de verwachtte 5 Volt, Volgens papieren van ESU op de decoder uitgang.
Dus daar kan je ook nooit op aan?
Eric.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #448 Gepost op: 18 Februari 2018, 09:58:19 »

Omdat er verschillende body's hier liggen ze ook allemaal op dezelfde manier aangesloten en getest. Het resultaat scheelt echt niet veel. Ook de kleine motors draaien niet dezelfde snelheid. Eéntje is er gesneuveld. Heb nog 1 op reserve liggen.
Dan eenvoudige bevestiging naast de speaker gevonden voor bevestiging van de pinkdoos. Bedradingen moet ik dan nog eens veranderen maar dat is echt wel het minste van mijn zorgen. Het zal druk zijn van draden in de locomotief.
Normaal zijn er pinkfuncties te vinden op de decoders zelf maar heb al ondervonden dat deze parallel zitten met nog een andere functie, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.  Nog zoveel bij te leren over dit fenomeen dat een decoder noemt. Grin
Een tevreden Eric.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #449 Gepost op: 19 Februari 2018, 10:04:07 »

Twee motortjes in serie zou je ook nog kunnen proberen, dan krijgen ze allebei zo'n 2,5 volt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 28 29 [30] 31 32 ... 61   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Verbouwen van HELJAN 44811 spoor O modellen NOHAB
« vorige volgende »
Ga naar: