Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express  (gelezen 2717 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Gepost op: 12 Oktober 2024, 22:31:44 »

Al een tijdje geleden wilde ik mijn plan D's gaan weatheren zodat ik ook eens een passagiersstam geweatherd had. Aangezien ik mijn Bad Harzburg Express compleet heb was dit natuurlijk de uitgelezen stam om dat bij te doen. Ik zocht wat voorbeeld foto's van plan D in actieve dienst. Ik pakte de wagens, haalde ze uit de doos en dacht te kunnen beginnen. Het viel me op dat de wagens vrij simpel waren uitgerust. Een dak met gegoten sluitseinen, een licht grijs interieur en dat was het wel zo'n beetje.



Geen gezicht! Terug naar een brainstormsessie, want wat wilde ik?

Na wat zoek en speurwerk kwam ik tot het volgende lijstje:
- realistische stam
- werkende sluitseinen, liefst aan beide zijden van de wagen, alle wagens.
- binnenverlichting
- koppeling en slangen aan het laatste rijtuig aangezien het een vaste stam zou worden
- gekleurd interieur zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid
- reizigers aan boord
- geweatherde wagens

Na nog eens wat oude RM's en RH's gelezen te hebben had ik een goed overzicht van wat ik wilde. Ik bestelde de nodige materialen en begon....dit keer echt!

Ik trok de rijtuigen uit elkaar en ben gestart met het schilderen van de onderstellen en de assen, eerst wat details in kleur zetten.



Daarna begonnen met de interieurs.

















Na de laatste foto viel me op dat ik aan de binnenzijde van de cabines de deuren helemaal niet geschilderd had. Wederom, geen gezicht. Dus, weer uit elkaar en alsnog de deuren geschilderd.



Stukken beter!!

Nog lang niet alle interieurs zijn af, maar het werk gevorderd gestaag.

Ook zijn er binnenverlichting strips aangeschaft. De ESU 50709, ik denk perfect voor deze wagens. uitgerust met sluitseinen aan 1 kant maar uitbereidbaar naar beide zijden. Nu overweeg ik of het echt nodig is om aan beide zijden de sluitseinen te maken. Overigens is het bij een vaste stam ook nog eens de overweging waard om alleen het laatste rijtuig te voorzien van sluitseinen  Grin



Wordt vervolgd.....





Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1 Gepost op: 12 Oktober 2024, 22:42:59 »

Goed bezig Sander! Duim omhoog

Ik vraag me wel af waarom je voor alle rijtuigen aan weerszijden sluitlichten wilt maar slechts "koppeling en slangen aan het laatste rijtuig aangezien het een vaste stam zou worden". Je constateert zelf ook al dat dat inconsequent is en daar ben ik het roerend mee eens. Sluitseinen aan de laatste wagen lijkt me meer dan voldoende en het scheelt je flink werk.
Dit stammetje kan trouwens òòk worden ingezet in de binnenlandse dienst, maar dat had je vast al in m'n treinsamenstellingendraadje gezien. Je kunt dan versterken met bijvoorbeeld de Plan K's waarmee ExactTrain binnenkort gaat komen, een Plan E RD als je die al niet had, extra Plan D B's en zo meer.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Oktober 2024, 22:47:11 »

Ik denk er over na....ik vind het altijd wel top dat elk rijtuig alles erop en eraan heeft  Grin

Ik zoek eigenlijk nog een plan W erbij. Plan E is er. Deze reeds gekocht aangezien die destijds in het artikel van Frank Oude Elferink in de RM stond.

Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17388


315*


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Oktober 2024, 23:58:00 »

Mooi man!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8895


268*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Oktober 2024, 08:33:44 »

Goed bezig Sander  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #5 Gepost op: 13 Oktober 2024, 21:42:03 »

Vandaag verder gegaan met de interieurs. Alle interieurs van de plan D's zijn zover afgerond.



Daarna met de daken aan de slag. Daarin moeten de sluitseinen opgeboord worden. Nu is dat gewoon een dakdeel, niet doorzichtig. Na het boren maak ik er lensjes in dmv Kristal Klear.



Eerst een klein gaatje daarna vergroten naar een 1,5 a 2mm groot gat.



Ook is er nagedacht over de stroomafname van de rijtuigen die er niet standaard onder zit. Het volgende product van ESU zal worden toegepast.



Aangezien de trein zich bevindt in tijdperk 4, zo omstreeks 1975 zullen er koersborden uit die tijd opkomen, deze komen van Artitec. Aangezien ik een station in Twente uitbeeld zal de illusie gewekt moeten worden dat de trein uit Duitsland komt. Op de koersborden zal daarom Amsterdam staan. Tevens heb ik zo de mogelijkheid in mijn station om 2 rijtuigen te kunnen toevoegen dan wel uit te rangeren, te weten een plan E, reeds in bezit en een nog aan te schaffen plan W met reclame banen.

Als trekkracht kunnen er 2 locs voorgezet worden. De geel/grijze 1212, maar ook de blauwe 1206 beiden van Roco. De laatste ben ik mij niet helemaal zeker en daarop moet ik dus nog wat research doen. Helpende info is welkom!

Nu is het zorg dat de onderstellen inclusief bedrading gereed worden gemaakt. Daarna zullen de lichtstrips van ESU ingebouwd worden om vervolgens het geheel te testen en te programmeren. Dan zal het laatste rijtuig nog wat slangen en een haak gemonteerd krijgen om ze vervolgens van een weathering te voorzien.
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 14 Oktober 2024, 07:57:27 »

Geen woorden maar daden! Angoan! Duim omhoog

Als trekkracht kunnen er 2 locs voorgezet worden. De geel/grijze 1212, maar ook de blauwe 1206 beiden van Roco. De laatste ben ik mij niet helemaal zeker en daarop moet ik dus nog wat research doen. Helpende info is welkom!

Waar komt de twijfel vandaan? 1206 is volgens mijn onderzoek in de toestand zoals Roco 'm heeft uitgebracht inzetbaar van 4-'71 (vervanging van de roosters) tot 4-'79 (renovatie). Het A-sein is vanaf 1977 hooguit provisorisch aangebracht geweest tot de renovatie. Toen werd het natuurlijk definitief aangebracht.
Ik twijfel meer over een Plan E of W als versterkingsrijtuig (Plan E RD is natuurlijk correct), omdat ik vermoed dat dat eerder Plan D of K geweest zal zijn. Dat baseer ik op de VRM uit 1973 en op mijn vermoedens dat pas na 1976 grote wijzigingen in de standaardstammen en beschikbare versterkingsrijtuigen aangebracht zijn (vanwege het verdwijnen van de Plan D uit de buurlanddienst). Dat vermoeden baseer ik op het volgende. In "Op de Rails" uit 1976 wordt gemeld dat het merendeel van de beschikbare Plan E rijtuigen wordt ingezet op de lijn Zandvoort - Maastricht, waaruit ik afleid dat de situatie uit 1973 niet veel veranderd zal zijn voor de Twentelijn. Dat betekent dus Plan W of Plan D als standaardstam, beide versterkt met Plan D/K. Anderzijds heb ik beeldmateriaal waaruit blijkt dat eind jaren '70 de Plan W stam werd versterkt met Plan W en een A Plan E. Ergens is dus de samenstelling, met name de beschikbare versterking, veranderd.
Mocht iemand het beter weten, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Er zitten wat onzekerheden in mijn verhaal. Foto's altijd welkom Duim omhoog
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


« Antwoord #7 Gepost op: 14 Oktober 2024, 11:35:11 »

De 1206 kwam inderdaad op 270479 gerenoveerd op de baan, maar de versie ervoor is natuurlijk niet tot die datum inzetbaar. Ik schat, gezien de doorlooptijd van de renovaties en het ontbreken van de gegevens van Tilburg in HOV rond die tijd, inzetbaar tot en met eind september 1978 toen de renovatie ongeveer moet zijn begonnen.
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8895


268*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 14 Oktober 2024, 12:09:28 »

Volgens Railwiki ging de lok 11-10-1978 Blauw in en 27-04-1979 Geel-grijs uit.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #9 Gepost op: 14 Oktober 2024, 13:06:56 »

Wise guys... :Smiley
Weten de heren misschien ook op welke data 1206 in Hengelo was om de Plan D trein op te halen? Wat waren de nummers van de Plan D rijtuigen die er toen achter hingen? Grin

Overigens zijn mij foto's bekend waarop in de jaren '70 een blauwe 1200 voor deze trein staat, dus dat die er voor stond is voor mij een feit.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #10 Gepost op: 14 Oktober 2024, 16:46:32 »

Wat waren de nummers van de Plan D rijtuigen die er toen achter hingen? Grin

Dit betreft het deel vanuit Duitsland naar Hengelo.

Bagagewagen   51 84 95-40 017-9
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 112-9
Rijtuig 1ste klas 51 84 18-40 111-4
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 132-7
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 107-9
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 134-3
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #11 Gepost op: 14 Oktober 2024, 16:56:57 »

Citaat
Ik twijfel meer over een Plan E of W als versterkingsrijtuig (Plan E RD is natuurlijk correct), omdat ik vermoed dat dat eerder Plan D of K geweest zal zijn. Dat baseer ik op de VRM uit 1973 en op mijn vermoedens dat pas na 1976 grote wijzigingen in de standaardstammen en beschikbare versterkingsrijtuigen aangebracht zijn (vanwege het verdwijnen van de Plan D uit de buurlanddienst). Dat vermoeden baseer ik op het volgende. In "Op de Rails" uit 1976 wordt gemeld dat het merendeel van de beschikbare Plan E rijtuigen wordt ingezet op de lijn Zandvoort - Maastricht, waaruit ik afleid dat de situatie uit 1973 niet veel veranderd zal zijn voor de Twentelijn. Dat betekent dus Plan W of Plan D als standaardstam, beide versterkt met Plan D/K. Anderzijds heb ik beeldmateriaal waaruit blijkt dat eind jaren '70 de Plan W stam werd versterkt met Plan W en een A Plan E. Ergens is dus de samenstelling, met name de beschikbare versterking, veranderd.
Mocht iemand het beter weten, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Er zitten wat onzekerheden in mijn verhaal. Foto's altijd welkom Duim omhoog

Uit het artikel in de Railmagazine 309 geeft Frank aan dat er een plan E A en een plan W B rijtuig tussen de loc en de stalen D werden geplaatst. Niet bekend is of dit daadwerkelijk versterking is of leegmaterieel overbrenging. Een en ander wordt met een foto bevestigd. Daarnaast gold op het binnenlandse traject dat de stalen D + 5x plan D aan de achterzijde werd aangevuld met een plan E RD. (Deze was van de tegentrein in Hengelo afgerangeerd)
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #12 Gepost op: 14 Oktober 2024, 17:18:30 »

Ik ken de situatie van 1975 onvoldoende om daar iets zinnigs op te kunnen zeggen. De situatie van 1973 ga ik verder uitwerken in het draadje dat ik daarover gestart ben. Daarvoor heb ik het Voorschrift voor het gebruik van Reizigersmaterieel Deel IIb (Treinbeelden Binnenlands verkeer), geldig van 3 juni tot 29 september 1973, tot mijn beschikking. Dat is een document van NS zelf waarin wordt voorgeschreven aan (naar ik aanneem) rangeerders hoe de treinen op de beginpunten moeten worden samengesteld.

Wat waren de nummers van de Plan D rijtuigen die er toen achter hingen? Grin

Dit betreft het deel vanuit Duitsland naar Hengelo.

Bagagewagen   51 84 95-40 017-9
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 112-9
Rijtuig 1ste klas 51 84 18-40 111-4
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 132-7
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 107-9
Rijtuig 2de klas  51 84 29-40 134-3

Ja, dat zijn de nummers van de Artitec- en Roco-modellen. Tot Hengelo stond er een Br.220 voor. Van Hengelo richting Amsterdam, dus achter je 1206/1212 aangevuld met een Artitec RD Plan E (in 1973 ook vòòr de DIV, dus direct na de loc). Die 1212 had je vervuild toch? Ga je de rijtuigen ook vervuilen, of zijn die toevallig nèt door de wasstraat geweest? In de jaren '70 was men wel van de schone rijtuigen, meer dan later in ieder geval. Tegenwoordig denk ik wel eens dat de treinen pas gewassen worden als er vertraging ontstaat doordat reizigers de knopjes om de deuren te openen niet meer kunnen vinden Wink
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1593


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #13 Gepost op: 14 Oktober 2024, 20:22:05 »

Ah, leuk. Ooit ook eens met een rijtuig begonnen en natuurlijk nooit afgemaakt.  :Smiley

Ik ga dit ff volgen, wellicht inspireert het me weer zodat ik er weer een keer verder mee ga. Maar nu ff niet, andere prioriteiten.  Duim omhoog

Mooi werk. Goed om ze allemaal tegelijk  te doen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #14 Gepost op: 14 Oktober 2024, 21:03:16 »

Veel werk.maar het vordert gestaag.

Vandaag lensjes gemaakt in de daken door middel van Kristal Klear.

Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express
« vorige volgende »
Ga naar: