Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express  (gelezen 2612 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #15 Gepost op: 17 Oktober 2024, 14:38:22 »

Die lensje moet je meerdere keren achter elkaar vullen met Kristal Klear. De vloeistof krimpt bij het opdrogen.

Inmiddels al 3x bijgevuld.

Nu voor werk in het buitenland dus volgende week pas een keer weer de mogelijkheid om verder te gaan.
Gelogd

mvg,
 Sander
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #16 Gepost op: 17 Oktober 2024, 17:28:28 »

Ik kijk echt veel te weinig hier.

Wat een leuk draadje, Sander. Niet omdat ik het ook wil gaan doen, maar omdat ik het een interessante trein vind. Ik ben erg gecharmeerd van de eenvoud en hoe goed het model, ondanks de leeftijd (anno eind jaren '70), er in zit. Met name de generaties 1994 en 2009 kunnen mij bekoren.
 

- realistische stam
Bedoel je hier de samenstelling mee?

- gekleurd interieur zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid
Volgens mij had de 2e klas een blauw-grijze kleur met een groene tint, maar ik plaatste een tijd geleden op Beneluxspoor een foto van een Plan D waar rode banken in de 2e klas te zien waren.

Uit het artikel in de Railmagazine 309 geeft Frank aan dat er een plan E A en een plan W B rijtuig tussen de loc en de stalen D werden geplaatst. Niet bekend is of dit daadwerkelijk versterking is of leegmaterieel overbrenging. Een en ander wordt met een foto bevestigd. Daarnaast gold op het binnenlandse traject dat de stalen D + 5x plan D aan de achterzijde werd aangevuld met een plan E RD. (Deze was van de tegentrein in Hengelo afgerangeerd)

Dat valt na 50 jaar moeilijk te achterhalen. Misschien is het leuk om het als leeg mat te beschouwen, dan kun je deze rijtuigen ook nog voor een andere binnenlandse stam gebruiken: B + B + RD + A, waarbij de B's Plan W zijn. Bovendien kun je dan ook de vouwbalg van de Stalen D ingeklapt laten. Hiermee kun je twee versies creëren met en zonder het leeg mat.      

Uit het beeldmateriaal wat ik tot nu toe gezien heb zat de RDz aan de Duitse zijde, dus: NS E-loc + D + B + A + B + B + B + RDz. Dit is dus de trein uit Bad Harzburg trajectdeel Hgl-Asd. Het laatste rijtuig superen met sluitverlichting, luchtslangen en imitatie schroefkoppeling kan dan achterwege blijven. Of ga je de trein ook uitbeelden met DB 220?


   
« Laatste verandering: 17 Oktober 2024, 18:05:16 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #17 Gepost op: 17 Oktober 2024, 18:38:26 »

- ja. De stam heb ik kloppend met de rijtuigen zoals beschreven in het artikel in de RM.

- over de interieurs wordt heel veel geschreven maar niemand weet het precies geloof ik. Ik vond een heel relaas op bnls over de interieurs waar ik wat info uit heb kunnen halen.

- het idee van leegmat vind ik een top idee!!! Die gaat zeker mee in de overwegingen!

- het superen met slangen kan dan inderdaad achterwege blijven. De sluitseinen zijn schakelbaar, dus bij het aankoppelen van de RD kan ik die uitschakelen en die van de RD aan.

Zat er altijd een RD in deze trein op het binnenlandse deel?

Ik ga de trein niet uitbeelden met een DB220 maar met een 1200. Ik twijfel nog of de blauwe 1206 of toch de gele 1212.
Gelogd

mvg,
 Sander
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #18 Gepost op: 17 Oktober 2024, 20:01:30 »

het superen met slangen kan dan inderdaad achterwege blijven. De sluitseinen zijn schakelbaar, dus bij het aankoppelen van de RD kan ik die uitschakelen en die van de RD aan.

Zat er altijd een RD in deze trein op het binnenlandse deel?

Ik ga de trein niet uitbeelden met een DB220 maar met een 1200. Ik twijfel nog of de blauwe 1206 of toch de gele 1212.

Als je de trein alleen op het trajectdeel Hgl-Asd uitbeeldt, dus zonder DB 220, hoeven de sluitseinen nooit aan, omdat de RDz telkens achterop loopt. Het zal heus wel een keer voor zijn gekomen dat de RDz niet beschikbaar was, maar dan heb je wel meteen een uitzondering te pakken, want het spoorboekje belooft koffie in deze trein... Ik heb wel een plaatje uit 1975 zonder RD, maar dat is een volgtrein van tr. 2244. Met een blauwe 1300 overigens. Ik zou die geel-grijze 1212 nemen. Breekt lekker dat Berlijnsblauw en laat goed de overgang naar huisstijl zien. Bovendien is de 1212 voor de tegentrein (2247) gesignaleerd...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #19 Gepost op: 17 Oktober 2024, 20:24:49 »

Als je de trein alleen op het trajectdeel Hgl-Asd uitbeeldt, dus zonder DB 220, hoeven de sluitseinen nooit aan, omdat de RDz telkens achterop loopt.

Ik ben zo vrij het daar niet mee eens te zijn. Uit mijn onderzoek uit de VRM IIb van 1973 (getrokken reizigersmaterieel binnenland) blijkt dat de RDz in dat jaar even zo vaak aan de kant van de D werd geplaatst. In dat geval kun je de sluitlichten dus prima gebruiken.
Hierin verschillen we van mening: mijn uitgangspunt is de VRM; dat van jou (Frank) foto's.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #20 Gepost op: 17 Oktober 2024, 21:11:43 »

Natuurlijk mag dat. Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan die berg papier, waar ik zelf ook een deel van bezit. Foto's van het grote voorbeeld en ooggetuigenverslagen zeggen mij veel meer. Ik ken overigens wel foto's van de binnenlandse variant (Asd-Es) waarbij de RDz aan de Amsterdamse kant zit. Waarbij ik dus niet beweer dat het niet gebeurd is (RDz aan de Stalen D), ik heb er alleen nooit foto's van gezien. Het is ook een beetje klantonvriendelijk om tussen de RD en de rest van de trein een bagagewagen te hebben zitten. Als de keuken helemaal aan de staart/loczijde zou zitten, moeten de reizigers eerst 1½ bagagerijtuig door om aan koffie te komen als de steward van Wagons Lits gemist was. Misschien was deze opstelling wel eerst de bedoeling, maar stak de afdeling marketing daar een stokje voor. Al dan niet na klachten van reizigers of Wagons Lits zelf...  

Een ooggetuigeverslag uit die tijd meldt: NS-loc gaat met RDz van de trein (2247 Asd-Bad Harz) af in Hgl. 220 komt voor de trein en trein vertrekt naar Duitsland. Tegentrein 2244 (Bad Harz-Asd) komt 13 minuten later met 220 Hgl binnen. 220 koppelt af, nieuwe NS-loc neemt de plaats in en de vorige NS-Eloc koppelt de RDz aan de staart van de trein.

Overigens & overigens: je kunt ipv de Plan E ook rustig een keer een RD van Plan D kiezen. Ik (en 1200blauw ook geloof ik) heb een keer een filmpje gezien waarin de RD een Plan D was, aan de Duitse kant uiteraard... Cool     
« Laatste verandering: 17 Oktober 2024, 21:26:30 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #21 Gepost op: 18 Oktober 2024, 09:43:40 »

Overigens & overigens: je kunt ipv de Plan E ook rustig een keer een RD van Plan D kiezen. Ik (en 1200blauw ook geloof ik) heb een keer een filmpje gezien waarin de RD een Plan D was, aan de Duitse kant uiteraard... Cool    

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat die WRD Plan D niet in deze trein thuishoort. Vanaf 1973 waren er nog maar twee beschikbaar, die volgens Op de Rails niet in deze trein thuis horen: "Uit de buurlanddienst zijn ze [de WRD's] geheel verdwenen, slechts 2 zijn er nog nodig voor D 1511/10 Hoek—Hannover v.v . en D 217/6 Hoek—Keulen." Daarbij maakt de WRD in Hoek van Holland al deel uit van de D1511/1510 (Harz Express) en gaat mee de grens over, dus niet eraf in Hengelo.

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt (ik heb de link ingesteld op het tijdstip dat de betreffende tegentrein inbeeld komt): https://youtu.be/47QSpO3jtgk?t=576
Daarin komt geen WRD Plan D voor, maar een RDz Plan E. We hebben het destijds over het versterkingsrijtuig gehad. Dat bleek inderdaad een Plan D te zijn, aan de Duitse kant.

Maar goed, incidenteel kan er van alles gebeurd zijn. Ik heb bijvoorbeeld een foto uit 1975 met de 1107 voor de Nord West Express waarin vrolijk één van onze twee WRD's meehobbelt...
« Laatste verandering: 18 Oktober 2024, 10:00:49 door 1200blauw » Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #22 Gepost op: 18 Oktober 2024, 12:02:47 »

Uit het artikel in de Railmagazine 309 geeft Frank aan dat er een plan E A en een plan W B rijtuig tussen de loc en de stalen D werden geplaatst. Niet bekend is of dit daadwerkelijk versterking is of leegmaterieel overbrenging.
Tja, ik geeft direct toe dat ik dat vroeger ook niet wist, maar het is officieel ledig materieel en niet leeg materieel. Ook is het ledigmaterieeltrein. Dus aan elkaar en ook hier ledig in plaats van leeg. Ledig in de zin van: wordt niet ingezet waar het voor is bedoeld, namelijk vullen met (betalende) reizigers. Er kan dus wel passagierend personeel aan boord zijn. Het is maar een weetje. Om in de sfeer van dit draadje te blijven: deze foto maakte ik in Bad Harzburg op 6 mei 1976. Je ziet de 050 919-0 van Bw Lehrte met op de achtergrond ledig materieel vanuit Goslar, waar het NS-reizigersmaterieel in het plaatselijke Bww (Betriebswagenwerk), en dat is bestemd voor de trein Bad Harzburg-Amsterdam, is gereinigd etc.

Gelogd

Groet, Frank
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #23 Gepost op: 18 Oktober 2024, 13:33:39 »

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat die WRD Plan D niet in deze trein thuishoort.
Die overtuiging heb ik al jaren. Cool Vandaar dat ik verheugd was een keer een Plan D-RD in die trein te zien.

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt  
Nee, ander filmpje. Dan denk ik dat ik het bewuste fragment met een andere belangstellende heb gedeeld. Samenstelling van deze trein 2247 (Asd-Bad Harz) was bij binnenkomst te Hgl: NS E-loc (ik dacht blauwe 1100) + RD + B + B + B + A + B + D. Zes Plan D's + een Stalen D dus. De Plan D-RD ging er met 1100 in Hgl vanaf.  

Maar goed, incidenteel kan er van alles gebeurd zijn.
Ik bedoel maar...  
« Laatste verandering: 18 Oktober 2024, 14:08:22 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #24 Gepost op: 18 Oktober 2024, 14:43:43 »

Ik denk dat je dit filmpje bedoelt  
Nee, ander filmpje. Dan denk ik dat ik het bewuste fragment met een andere belangstellende heb gedeeld. Samenstelling van deze trein 2247 (Asd-Bad Harz) was bij binnenkomst te Hgl: NS E-loc (ik dacht blauwe 1100) + RD + B + B + B + A + B + D. Zes Plan D's + een Stalen D dus. De Plan D-RD ging er met 1100 in Hgl vanaf.  

Ik zit me te bedenken dat je de tekst van Op de Rails ook anders kunt interpreteren: kennelijk waren die WRD's vòòr 1973 wèl in de buurlandtreinen te vinden...
Zou dat filmpje dat je hebt gezien misschien van begin jaren '70 kunnen zijn geweest? Wat ik heb kunnen terugvinden (Op de Rails 1970) zijn de WRD's rond die tijd vooral in de buurlandtreinen via Arnhem ingezet geweest, maar heel duidelijk staat het er allemaal niet. Ik probeer mijn verschillende gegevens allemaal passend te krijgen, ook met jouw bevindingen.
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2067


« Antwoord #25 Gepost op: 18 Oktober 2024, 14:57:25 »

Als je goed kijkt op mijn foto hierboven zie je dat de A in het midden rijdt: tussen de 2 x 2B's in dus. Volop variatie mogelijk...
Gelogd

Groet, Frank
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #26 Gepost op: 18 Oktober 2024, 15:58:03 »

Dat meende ik al te zien. Is idd een afwijking op de standaard samenstelling, maar niet zeldzaam. In model heb ik trein 2247 zo uitgevoerd.

Andere varianten:

D + B + B + B + A + B + loc (tr. 2247) 1x op foto gezien

D + B + A + B + B + B + Bm + loc (tr. 2247 met groene extra DB Bm) 1x op foto gezien

In het grensboekje van Ukelele/Kukeleku staan nog wel meer varianten, zoals met 216, grote D, zes Plan D's (loc + D + A + B + B + B + B).

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 664


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #27 Gepost op: 19 Oktober 2024, 16:50:56 »

Zou dat filmpje dat je hebt gezien misschien van begin jaren '70 kunnen zijn geweest?

Dat weet ik niet. Het beeld dat mij is bijgebleven, is dat alles standaard was, behalve de RD, dat was een Plan D.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 2024


« Antwoord #28 Gepost op: 21 Oktober 2024, 19:12:22 »

Zojuist een plan W in een veiling gewonnen. Dat betekent dat ik 2 rijtuigen heb als extra toevoeging op deze trein. Erg blij mee Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8893


268*


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 21 Oktober 2024, 19:21:45 »

Ha ha, daar bood ik ook op  Grin
Voor hoeveel heb je hem nu?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Roco plan D Berlijnsblauw Bad Harzburg express
« vorige volgende »
Ga naar: