Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Van 1823 naar 1623, van 1602 naar 1616 en van leeg naar 1616
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Van 1823 naar 1623, van 1602 naar 1616 en van leeg naar 1616  (gelezen 30 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Gepost op: 5 Maart 2026, 22:17:50 »

Een week of twee geleden kreeg ik van Niels, Niels Arnhem, een PB, een citaat van een deel:

ik had inmiddels drie exemplaren van de 1823 staan terwijl in mijn tijdperk het nog gewoon een 1600 was. Ik ben dus begonnen met omnummeren. Althans, dat heb ik geprobeerd.
Ik krijg het nummer er namelijk niet fatsoenlijk af. Ik heb het met een wattenstaafje met terpentine geprobeerd en met tandpasta maar na een kwartier zachtjes heen en weer bewegen geeft het nummer zich nog steeds niet gewonnen.

Heb jij een tip voor me wat ik moet doen? Of is een kwartier nog niet voldoende? Inmiddels begon er al wel een beetje wit door het geel te komen, tijd om te stoppen dus.

Een deel van mijn reactie:

Ik heb het in iets mindere mate met de 1601 in N gehad, deze heb ik met Jif behandeld, het ging net goed. Staat wel ergens op Benelux, volgens mij in mijn Kassenbergdraadje. Op het N-spoorforum raadde men mij Brasso aan, dat heb ik met succes op een V200 gebruikt om het bovenste deel van de kop te verwijderen. Deze had een "tijdperk-3 petje" en die moest er echt af voor mijn epoche-4 versie. Ging goed, maar dat is geen garantie dat het met de 1823 ook zo zou lukken.
Het toeval wil dat ook ik een 1823 van Roco heb liggen ter omnummering. Het dak moet trouwens ook donker(der) grijs gespoten worden...

Na een bijna onnavolgbare stoelendans met kappen en (totaal drie) locs wordt de 1823 (in feite terug)genummerd naar 1623. Het hele nummer gaat er af, slechts de 8 voor de 6 ruilen is niet alleen lastiger, je krijgt ook vormverschil van de cijfers binnen het locnummer. Ik had het omnummeren niet bovenaan mijn planning staan, maar om Niels een beetje op weg te helpen ben ik even een kwartiertje bezig geweest om een flanknummer van de 1823 te verwijderen. Toegegeven, ik was ook wel een beetje nieuwsgierig of de altoos door mij gebruikte methode ook bij mijn 1823 tekort zou schieten.
Het antwoord luidt: ja. Alleen was ik inmiddels gewaarschuwd door de ervaringen van Niels en een gewaarschuwd mens telt niet mee…
Na een paar minuten zat er wel een beetje zwart op het wattenstaafje maar ook geel en het nummer was ogenschijnlijk nog steeds geheel intact. En dus ging ik een trede hoger op de escalatieladder. Jif/Cif (welke gek heeft trouwens bedacht dat Jif ineens Cif moest gaan heten?) of schuurmiddel van de C1000 werd de volgende stap. Na een paar keer wrijven verdwenen de eerste delen van de cijfers.

Kennelijk hebben de cijfers een harde toplaag die met wasbenzine/terpentine van later wijken weet dan het geel er om heen. Ik heb een kwartiertje geboend/geschuurd/gepolijst  en dit is het resultaat.

Nu stop ik er voor even mee, ik pak het wel weer over een paar maanden op. Niels kan weer verder en daar ging het mij even om. Waarom is hier geen engeltjesmiley beschikbaar zoals bij de buren? Dit is puur altruïsme…      
« Laatste verandering: 5 Maart 2026, 22:21:26 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Noordwaarts
Hero Member

343*

« Antwoord #1 Gepost op: 5 Maart 2026, 22:24:10 »

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Antwoord #2 Gepost op: 5 Maart 2026, 22:27:24 »

ik kies nummer 4

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
niels b
Hero Member

Arnhem, jaren '80

« Antwoord #3 Gepost op: 5 Maart 2026, 22:28:52 »

Je krijgt ze alle vier: Cif dus. Ik ga het nog een keer proberen. Dank!  Duim omhoog Duim omhoog

Grtz,
Niels
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Van 1823 naar 1623, van 1602 naar 1616 en van leeg naar 1616
« vorige volgende »
Ga naar: