Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Bijzonder 3-rail systeem?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bijzonder 3-rail systeem?  (gelezen 9332 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 23 November 2017, 14:17:09 »

Op YouTube kwam ik een filmpje tegen dat gemaakt is ter gelegenheid van het 70-jarige bestaan van de modelspoorclub in Slagelse (DK), vorig jaar.
Nu is dat op zich niet eens zo heel bijzonder, maar bij het kijken viel me direct op dat de rails op die clubbaan niet bepaald standaard is.
Door het (voor mij) tamelijk bekende rollend materieel duurde het even voor ik door had dat het geen H0-baan is, maar dat men in schaal 0 rijdt.

Los van het feit dat er maar een paar locs in die schaal zijn gemaakt naar Deens voorbeeld en dat dit dus betekent dat gros van wat je ziet rijden
door de leden van de club is gebouwd, is het railsysteem toch wel heel bijzonder: het is 3-rail, waarbij de derde rail zich steeds aan één zijde naast
het eigenlijk spoor bevind. Het duurde even voor ik doorkreeg hoe het waarschijnlijk functioneert: er zitten aan de zijkant van de locs stroomafnemers
aan de wielstellen bevestigd. Op 9:15 in dit filmpje kun je dat vrij goed zien.

Wat ik me nu afvraag: was dit ooit een gangbaar systeem? Of is het vermoedelijk door die club zelf bedacht? En wat zou daarvoor dan de reden zijn
geweest? Spoor 0-modellen hebben alleen al door hun gewicht doorgaans toch een vrij goede stroomafname en dan is zo'n 'beeldbepalende' derde
rail naast het spoor toch helemaal niet nodig?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 23 November 2017, 14:23:19 »

Dit is natuurlijk de derde rail zoals je ‘m in het grootbedrijf tegenkomt (metro’s e.d., maar ook in zuid-Engeland en op Franse smalspoorlijnen bijvoorbeeld), maar waarom men Deense diesels met zo’n ding heeft  uitgerust bij die club, ontgaat mij ook een beetje... misschien rijden ze op andere dagen met oude Mauriennelocs rond om het geheel minder saai te maken of zo Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 23 November 2017, 14:27:39 »

Ondertussen vond ik dit: http://www.smjk.dk/elanlaeget.htm

Ja, dat zo'n systeem in werkelijkheid o.a. in het zuidelijk deel van Engeland voorkomt, is me bekend.
Ik had het echter nog nooit in model gezien. En als je DK als voorbeeld hebt is het echt totaal niet voorbeeldgetrouw.

mvg,
Gert



PS: Men heeft meer dan 500 stuks rollend materieel. http://www.smjk.dk/rullende.htm
Allemaal zelf gebouwd! Ik moet daar toch eens een keer gaan kijken.
« Laatste verandering: 23 November 2017, 14:38:25 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 November 2017, 16:04:50 »

Bijzondere toepassing , maar hoe hebben ze de tijdelijke spanning afname bij de wissels opgelost.
Leuk filmpje , ga ook nog even kijken op internet.
Thanks.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 23 November 2017, 16:07:44 »

Ik vermoed met condensators in de locs. Daarmee moet het ook in de jaren vijftig van de vorige eeuw al wel mogelijk zijn geweest om circa 2 seconden te overbruggen.
Bovendien is het schaal 0, dus daarin was altijd al meer ruimte voor zo'n ding.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 November 2017, 16:22:08 »

Zover ik kan zien, is er altijd een stroomrail. Als het aan de ene kant ophoudt, is het aan de andere kant net begonnen.
Condensators zijn wat lastig als je in twee richtingen wilt rijden en niet alles dubbel wilt uitvoeren. Zeker als deze baan al wat jaartjes oud is, kom je dan ook in schaal 0 snel in conflict met de beschikbare ruimte.
Of ze moeten met omschakelrelais in de locs werken.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 23 November 2017, 18:00:20 »

Ze rijden met 15 Volt pulserende gelijkstroom. Nou ben ik niet erg technisch, dus weet ik niet of dat pulseren eventueel nog een voordeel is om korte stroomonderbrekingen op te vangen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #7 Gepost op: 23 November 2017, 21:08:58 »

Leuk, een vereniging die nu alweer 71 jaar bestaat.  Shocked
Hier zouden we in Nederland eens een voorbeeld aan moeten nemen, met louter vrijwilligers en dan zonder haantjes gedrag waardoor zoiets overleeft.  Duim omhoog

Van de modellen, dat zullen heel soepel lopende motortjes moeten zijn. Een condensator en puls-(breedte)-spanning (PWM aansturing, misschien?) werkt niet echt met elkaar samen.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #8 Gepost op: 23 November 2017, 22:24:39 »

Als ik het goed zie heeft de loc aan beide frontzijden links en rechts een stroomafnemer. Er zijn dus vier stroomafnemers waardoor korte stukjes zonder voedingsdraad overbrugd kunnen worden.
En zoals Hubertus al opmerkte loopt de voeding ver door, dus er zijn naar korte stukjes zonder voedingsdraad.
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Bijzonder 3-rail systeem?
« vorige volgende »
Ga naar: