Maatvoering van de verschillende ICR modellen en met name de verschillen zijn een hot item in het betreffende ICR draadje op Beneluxspoor.
Gebruiker wke heeft zowel het Exacttrain als het Piko model opgemeten en Sander. de nog in de 1:1 wereld rondrijdende ICRm(h).
Daar komen diverse tabelletjes uit met maten tot op een honderdste!! (hoe meet je dat?)
Het is niet zo dat je de blauwe baan tussen schuifmaat kan klemmen of zo...
Het meten blijft, ook met een schuifmaat, een schatting en daarom wil ik niet verder gaan dan op een tiende.
Wat ik erg lastig vind bij de tabellen op BNLS dat e.a. lukraak door elkaar staat en dan nog met procenten de afwijking etc..
Daarom ook hier op MSW een maattabel
Wat gaan we meten cq. is gemeten door genoemde personen.
Foto geleend van de site van Martijn HamanWat bij BNLS'ers niet echt als aparte maat wordt vermeld is de hoogte van het blauw-gele gebied: onderkant stelbalk naar onderkant rooster (= begin dak)
De cijfers spreken voor zich en het feit dat C is opgedeeld is vanwege de discussie dat ramen te klein zouden zijn en de positie in de blauwe band.
Onderstaande tabel gaat uit van de door Sander. gemeten maten van de Talbot en de 1:87 versie daarvan.
De modellen staan zonder voorkeur in de volgorde van verschijnen. Let wel...het is een LSM van de oude productie
Wat opvalt is dat alle!! modellen dus te hoog zijn (wat betreft geel-blauwe deel) Het dak is een andere discussie.
De oude LSM zit er nog het dichtste bij én daar heeft men zelfs nog een stukje dak geel gespoten (dus ook een randje rooster)
Er is in de gele band bij LSM een naadje te zien en als men die als scheiding tussen dak en geel had genomen was met wellicht zelfs exact op maat geweest.
De Piko is ruim 2 mm te hoog, maar omdat men alle banen ook iets te groot heeft gemaakt, oogt het juist wel goed.
Nu zijn de LSM en de Piko ICR's en geen ICRm(h). De afwijking tussen die 2 heeft Mispoes aangetoond met een foto van beide gekoppeld.
Geschat (door diverse mensen) zou de blauwe baan bij de ICRm(h) ongeveer 2,5 cm lager zitten dan bij de ICR.
Dat betekent dat de gele baan van Sander. boven -25 mm krijgt en onder +25 mm om deze op ICR niveau te krijgen.
Dat maakt dus 1:87 drie tiende mm uit.
Conclusie? Die mag wat mij betreft ieder voor zich maken.
Persoonlijk ben ik op dit moment erg blij met mijn 'oude' LSM's en volgens de cijfertjes is die nog niet zo slecht