Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Iemand ervaring met Busch veldbaan ???
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Iemand ervaring met Busch veldbaan ???  (gelezen 12916 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Gepost op: 19 November 2018, 15:15:54 »

Heeft er iemand ervaring met het veldbaan systeem van busch en dan met name de aansturing???

Op de foto's van bijvoorbeeld een start set is een centrale te zien met een schakelaar voor vooruit, achteruit en stilstaan maar hoe verhoud de snelheid zich dan?

Kunnen deze locjes van een decoder worden voorzien om er bijvoorbeeld twee op een baan aan te sturen met een Multimaus??? Ik zag wel dat Busch daar een decoder centrale voor heeft maar de werking daarvan dringt niet tot me door......en een goede uitleg nog niet kunnen vinden.

Jeffrey
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2018, 15:48:56 »

Zelf geen ervaring, maar die centrale met vooruit, achteruit en stil is volgen mij gewoon een batterijhouder, waarmee je inderdaad voor- en achteruit kunt rijden, maar wel met een vaste snelheid en boem is ho.
De decodercentrale zorgt ervoor dat de locjes ook in snelheid geregeld kunnen worden. Die decoder kan aangestuurd worden vanuit een centrale, maar de locjes krijgen de spanning gewoon op de analoge manier. Dus geen decoder in de locs, maar de spanning op de rails varieert. Eigenlijk een beetje het Dinamo-principe (de treinbesturing, niet dat ding dat op fietsen zit).

Hier nog een wat uitgebreidere handleiding van die centrale: http://www.busch-model.com/online/produktinfos/docs/anl12390.pdf

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #2 Gepost op: 21 November 2018, 11:48:20 »

Dank je Huub.

Als ik het goed begrijp is de Digitale decoder (kastje) de vervanger van de decoder in de loc. Het is dus niet mogelijk om binnen een segment rails met twee locs te rijden....?

Dat is jammmer want de locjes zijn wel leuk en goed toepasbaar enkel de mogelijkheden zijn beperkter.

Jeffrey
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 21 November 2018, 12:21:55 »

In die link naar Busch lees ik toch echt: Bei Digital-Betrieb können Sie zusätzlich direkt am Fahrgerät mehrere Züge auf der Anlage verwalten.

Dus het lijkt mij dat wat jij wilt gewoon mogelijk moet zijn.

mvg,
Gert



PS: Maar de crux zou hem hier in kunnen zitten: Versorgt das Hauptgleis sowie 4 digital abschaltbare Gleisabschnitte
Misschien het beste om een dealer te zoeken die het kan demonstreren?
« Laatste verandering: 21 November 2018, 12:24:13 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #4 Gepost op: 21 November 2018, 12:49:42 »


Ik begrijp dat je meerdere locs tegelijk kan laten rijden op versschillende (max 4) sporen.....Huh?

Het bezoeken van een dealer lijkt mij een goed idee.... want ik begrijp het wel maar snap het niet.

Jeffrey
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 November 2018, 19:44:31 »

Als ik de volgende stukjes lees:

"Wenn  die  Feldbahn-Anlage  in  mehrere  Stromkreise  aufgeteilt  wird,  können 
mehrere Decoder 12390 eingesetzt werden. Damit können mehrere Lokomotiven
gleichzeitig und unabhängig voneinander analog oder digital gesteuert werden"


en

"Digital-Betrieb:
Die Decoder 12390 werden mit verschiedenen Adressen an das Digital-System
angeschlossen. Jeder Stromkreis wird mit seiner zugeordneten Digital-Adresse
gesteuert. Beim Übergang wechselt ein Zug seine Adresse."


Ik kan er dan niks anders van maken dan dat je op de secties die op een decoder zijn aangesloten, maar één loc tegelijk onafhankelijk kunt laten rijden. Op die decoder kun je vijf secties aansluiten, waarvan je er vier kunt uitschakelen. Je kunt dan zinvol vier locjes op de baan zetten, op iedere uitschakelbare sectie een. Door afwisselend een van die secties in te schakelen, kun je met vier verschillende treinen rijden, maar niet gelijktijdig (althans niet onafhankelijk van elkaar).
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #6 Gepost op: 22 November 2018, 08:18:51 »

Dank je want dat is ook wat ik eruit opmaak......

Jammer want dat beperkt de mogelijkheden....... dan moet ik er iets anders op bedenken.

Jeffrey
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 22 November 2018, 16:35:12 »

Jeffrey, veel industrieën die industrieel smalspoor gebruiken of gebruikte hadden maar beperkt aantal locs in gebruik, 1 of 2 was heel gewoon. Bij grotere industrieën zoals mijnen en grotere turf verwerkende industrie en een enkele steenfabriek waren meer dan enkele locs in dienst.

Zover ik weet werden vaak vaste locs voor vaste werkzaamheden/routes gebruikt en soms als het treingewicht of hellingen het noodzakelijk maakt met 2 locs voor 1 trein maar dat kom ik maar vrij weinig tegen in de boeken die ik heb. Dus veel meer als een loc die een trein aan of afvoerd en een( kleiner) locje wat rangeerwerk doet kom je buiten het locdepot meestal niet samen tegen of er moet ergens wat defecte of buitendienst gestelde meuk staan.

De ik vraag me af of de beperkingen van het systeem wel zo'n bezwaar (moeten )zijn. Ik denk dat je vooral moet kijken wat je wilt bouwen, hoe een passend sporenplan en dan uit zou zien en welke vervoersstromen daar bij passen. In 2 Duitse boeken die ik heb staan vele sporenplannen waar je evt. wat mee zou kunnen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 25 November 2018, 11:17:58 »

Hoi Michel,

Klopt helemaal wat je zegt echter heb ik het idee om twee situaties (bedrijven) van 1 spoor gebruik te laten maken. Daardoor komt het voor dat ze op hetzelfde spoor redelijk dicht op elkaar moeten kunnen rijden.

Ik kijk nu naar andere mogelijkheden van andere leveranciers of anders zelf een paar locjes in elkaar zetten.....

Jeffrey
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Iemand ervaring met Busch veldbaan ???
« vorige volgende »
Ga naar: