Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Klimspiraal  (gelezen 11958 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Gepost op: 14 Januari 2018, 17:31:15 »

Op vezoek van Sander hierbij een kort verslag van de bouw van mijn klimspiraal.

Eigenlijk was het niet de bedoeling om een klimspiraal te maken, maar omdat ik achteraf een wijziging in mijn baanhoogte doorvoerde bleek de helling te kort om fatsoenlijk om hoog te komen met met treinen. Wat is fatsoenlijk, nou ja, max 2,5 procent verzekert je van een fijne loop.

Aangezien ik bovenleiding heb is een vrije hoogte van 8 cm gewenst. Aangezien ik het zekere voor het onzekere wil, ga ik uit van 2 procent in de bochten waardoor ik streef naar 4 meter klimspiraal.

En omdat wiskunde op de middelbare school nu niet het vak was waar ik in uitblonk wil ik voldoende kunnen corrigeren mocht ik een rekenfout hebben gemaakt.

Nu had ik dat in een eerder stadium al bedacht, maar hier een foto hoe ik het bedacht had:



Eigenlijk heel simpel: twee M8 draadeinden, boutje, ringetje, dwarsbalkje, ringete, boutje. Acht centimeter ruimte en dan nog een keer waarbij het laatste moertje is vervangen voor een dopmoertje. De tapeinden kunnen nogal scherp zijn als je ze inkort. Een keer raden hoe ik dat weet. De bovenste balk is meteen de plank waar de rails op ligt om te voorkomen dat ik een verstoring van de vrije ruimte heb. Voor het idee even zo neergelegd.

Aan de tafel zitten ze met twee keer twee oogjes gemonteerd. Op deze wijze kan ik op drie punten de hoogte in en nastellen.




Vandaag heb ik alles gedemonteerd en gezaagd, binnenkort meer!

Grt,
Niels

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 Januari 2018, 18:07:20 »

Mooi ontwerp Niels  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 14 Januari 2018, 18:59:26 »

Mooi! Maar de foto is toch wel aanleiding tot een nieuwe vraag: wat is het nut van dat lichtgrijze acrylonitril-butadieen-styreen van een zekere Deense fabrikant bij jouw modelbaan? 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #3 Gepost op: 14 Januari 2018, 19:29:50 »

Dat is het enige goede uit Denemarken waar helaas weinig tot niet meer mee gespeeld wordt. Daarom staat het in het opslaghok de treinenruimte
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 14 Januari 2018, 19:56:29 »

Dat is het enige goede uit Denemarken waar helaas weinig tot niet meer mee gespeeld wordt. Daarom staat het in het opslaghok de treinenruimte

Mmm, jouw kinderen hebben daarvoor toch nog wel de leeftijd? Zijn ze bezweken voor de verlokkingen van spelcomputers?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #5 Gepost op: 14 Januari 2018, 20:35:47 »

Mijn zoontje is vorige week 11 geworden, maar sinds hij een ps4 heeft is Lego niet meer interessant,,,
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 15 Januari 2018, 00:01:53 »

Top draadje! Duim omhoog

Wat is de dikte van je ligger?
9 of 12mm schat ik....
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 15 Januari 2018, 00:16:16 »

Mijn zoontje is vorige week 11 geworden, maar sinds hij een ps4 heeft is Lego niet meer interessant,,,

Daar valt nog wel iets aan te doen, Niels! 

 Grin


Je constructie van de klimspiraal is zeer interessant.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #8 Gepost op: 15 Januari 2018, 07:57:50 »

12 mm populierentriplex gebruik ik voornamelijk.

Sorry Gert, superhelden geeft ie helemaal niets om. Het is alleen maar Fifa....
Gelogd
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #9 Gepost op: 5 Februari 2018, 00:45:57 »

Hallo Niels,

Je gaf aan op de middelbare school niet uit te blinken in wiskunde heb je toch een berekening losgelaten op de klimspiraal.
Na wat googelen kwam ik bij N-project en daar staat een link naar een eenvoudige ( Duitse
Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #10 Gepost op: 5 Februari 2018, 00:52:05 »

Hallo Niels,

Ik deed ergens iets fout, daarom hier het vervolg:

Berekening van een klimspiraal.
Deze was voor mij abacadabra, maw ik begreep echt niet was de bedoeling was.
Ook al omdat het in het Duits was, denk ik.
Kun jij aangeven hoe jij die klimspiraal hebt berekend.
Heb jij ook, zoals men daar bij N-project aangaf, trapeziumplankjes gemaakt ?

MVG
Leo
Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #11 Gepost op: 5 Februari 2018, 12:24:50 »

Hoi Leo,

Voor mijn klimspiraal houd ik nu een helling van 2% aan. Dat houdt dus in dat op elke meter rails, het traject 2 cm omhoog gaat. 10 cm hoogteverschil, 5 meter helling. Ik moet bijna 22 cm omhoog en heb dus 11 meter helling nodig.

Ik meet dat uit over de binnenbocht en doe dat eigenlijk heel simpel met een meetlintje. Elke meter zet ik een puntje zodat ik weet hoe hoog de helling op dat punt moet zijn. Komt natuurlijk niet op de mm, maar ik wil niet te steil gaan. Ik gebruik geen trapeziumplankjes, maar heb op maat een klimspiraal gemaakt. Mijn klimspiraal is ook niet rond maar een groot ovaal. Dat was de enige mogelijkheid om binnen de ruimte met 2% de gewenste hoogte te halen.

grt,
Niels

PS: als je te snel post, kun je met het knopje 'verander' je tekst nog aanpassen. Hoef je geen nieuwe reactie te maken.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Februari 2018, 13:33:15 »

Ik meende dat je R2 wilde gebruiken voor de spiraal en dat was iets van 43 cm meen ik gelezen te hebben, maar kan het zo snel niet vinden.
Bij een straal van 43 cm. is de lengte van 1 cirkel (winding) 2 x Pi x r = 270 cm
Als je uitgaat van een dikte van hout + dempingsmat. + rails van 15 mm en een vrije ruimte wil hebben van 7 cm boven de spoorstaaf, kan je 8,5 cm stijgen per winding. Dat komt op 3,15 % (8,5/2,7)
Dat is behoorlijk stijl.
Ik zou toch zeker streven naar zo'n 2,5% maximaal.
Dat kan door die 7 cm te verkleinen (hoe hoog is je hoogste trein?) en door de dikte van de spiraal dunner te maken. Dunner hout of wellicht een ander dunner materiaal.
Een andere mogelijkheid is de straal te vergroten zodat de cirkel (winding) groter en dus langer wordt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Rob
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23



WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 7 Februari 2018, 00:29:54 »

Hallo,

Misschien een leuke tip ik wilde ook een keer weten hoeveel graden mijn helling was , ik heb toen op mijn mobieltje  in Play store een programmaatje Gradenboog binnen gehaald , dan zet je je telefoon op zijn kant op de baan en je ziet precies hoeveel graden je baan is.  Grin 

Groetjes Rob
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Februari 2018, 22:02:23 »


Dat is behoorlijk stijl.


Da’s inderdaad geen stijl....  Grin
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Klimspiraal
« vorige volgende »
Ga naar: