Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: [1] 2 3 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212172 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 12 Oktober 2015, 23:25:31 »

Beste mensen.

Eén van mijn lievelingen treinen is die mag je toch hebben hoop ik  Grin de Rola ofwel de Rollende Landstrasse.
Die staat altijd op mijn modelbaan en die is er nog niet af geweest.


Hier staat de Rola in de boog bij Mitholz.
Dubbeltractie Re 465/Re 460 Liliput Begleitwagen en 16 beladen Rola wagons volgens voorbeeld klik  Cool


De Begleidwagen is van Liliput nr 388125. Schaal 1:87
Dit model draait ook al heel wat jaartjes mee en het heeft mij in het begin verbaast dat hij 16 Rola wagens wil trekken.
Die 16 Rola wagens zijn van metaal en hebben 8 assen dus in totaal 128 assen en dat rijdt erg zwaar. De HAG loks die er voor zitten hebben er geen moeite mee.

Vorig jaar heeft deze trein (heb ik globaal uitgerekend) ongeveer 20 echte kilometers gereden. Voorgaande jaren heeft de trein ook flink gereden.

Vorige week trekt plotseling de Liliput wagon de eerste Rola wagon uit de rails boven aan bij de 3% helling bij het uitkomen van de boog (R3). Sinds dien is het hommeles. Blijft ontsporen, niet meer goed te krijgen. Bij het uitkomen van de boog komt de koppeling niet meer goed recht en wordt de Rola wagen zijdelings uit de rails gedrukt. Boven aan de helling zijn de krachten die aan de koppeling getrokken worden natuurlijk maximaal.


De originele schaarkoppelingmechanisme van de wagon.
In recht stand is het maar een puntje. Er is jaren lang zwaar aan getrokken en nu zie je (niet te fotograferen) slijtage sporen op het kunststof zitten. Aan bijde zijden gelijk.
Inzet met 16 Rola wagens is dus in deze toestand voorbij, dat is duidelijk. Een nieuw model kopen is geen optie (bijna niet meer te krijgen).

Er moet dus wat gebeuren ...................


Mijn gedachte is om een nieuwe koppeling dissel te maken die scharniert om het draaisteldraaipunt. Dan worden de krachten veel beter verdeeld.
Zo gezegd zo gedaan hier op de foto de eerste schreden om een koppeling dissel te construeren.
Een strip messing van 5 mm dik 15 mm breed en zo'n 50 mm lang.
Gat van rond 8 mm in geboord en een steel van 5 mm breed gefreesd.
Dit is de basis waar ik verder mee gegaan ben.


Hier is de dissel afgewerkt. Draaipunt om het draaistel is 2,8 mm dik. Tevens is daar waar de NEM-schacht voor de koppeling gemaakt is 2,7 mm dik maar dan aan de andere zijde. De totale dikte van 5 mm is dus volledig gebruikt.
Tevens heb ik een boven plaatje gemaakt met een sleuf van 2,2 mm in een boog (handwerk). Waarom is straks hier onder te zien.


De dissel omgedraaid en zien we de gefreesde NEM schacht voor de koppeling.


Koppeling passen in de schacht. De maten van de NEM schacht zijn 3mm breed, 7 mm lang en 1,65 mm diep.


Dissel passen in het rijtuig. Je ziet dat er rondingen en schuine hoekjes zijn gemaakt zodat alles vrijloopt van richels e.d.


De bovenzijde.
Omdat het aangrijppunt van de koppeling boom bij de Rola wagon erg laag zit verwacht ik dat de koppeling dissel bij de Hupacwagen naar beneden wordt getrokken. Dan heb je nog een probleem.
Om dat te ondervangen heb ik een plaatje gemaakt met een sleuf waar een schroefje met een ringetje moet voorkomen dat de dissel naar beneden wordt getrokken. Beetje vet er aan dan moet het goed gaan.
Plaatje is maar 0,4 mm dik, ik heb even niet anders liggen.
Ik verwacht dat het op den duur niet stevig genoeg is. Test zal het moeten uitwijzen.
Ik houd er dus nu al rekening mee dat ik misschien een nieuwe moet maken die dikker is. Dat is voor latere zorg. Eerst zien of het doet wat ik verwacht.


Dan wordt de NEM schacht dicht gemaakt door een messing plaatje op te solderen en verder af te werken.


Als alles klopt en je hebt het goed berekend schuif je de standaard koppeling er zo in  Grin

Tot zover mijn knutselwerk van vandaag.

Komende dagen ga ik uitgebreid test rijden. Ik zal de bevindingen hier rapporteren.

Mvg, Johan


« Laatste verandering: 26 April 2020, 09:59:13 door Jefftrack » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Oktober 2015, 05:16:19 »

Interessante exercitie!

Ik neem aan dat je hier voor wel e.a. geprobeerd hebt met het originele meganisme?
Je verhaal lezend klinkt het als een combinatie van slijtage (wat wellicht glad te polijsten is) en een (te) slap geworden veertje.
Ik heb en zelfde soort ontsporing opgelost bij een aantal Roco kalkwagens door wat te schuren (geen zichtbare braampjes) en daarna een beetje lagervet er op.

« Laatste verandering: 13 Oktober 2015, 05:19:53 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #2 Gepost op: 13 Oktober 2015, 16:59:15 »

Hoi Jakop,

Je wilt niet weten hoe hard er aan die koppelingen getrokken wordt. Veertje heeft helemaal niks in te brengen of je moet er 1 van een echte Daf vrachtwagen slopen maar die past niet in 1:87  Grin

Polijsten e.d. zijn in dit geval lapmiddelen.
Ik wil meteen tot een goede definitieve oplossing komen. En ja dit is mijn manier van aanpak.

Eerste test zien er goed uit, hoe ik het gedacht had werkt.
De lengte van de dissel was een beetje gokken. Kan nu ik het werkelijk op de baan zie gekoppeld nog wel enkele millimeters korter.
Ik kan deze inkorten maar dan wordt het knoeiboel.
Ik heb de eerste stappen al gezet om een tweede dissel te maken die iets korter is.
Zo snel gaat dat ook niet want ik heb nog meer te doen. Komende dagen zullen jullie er nog wel meer van zien.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 16 Oktober 2015, 15:28:36 door Sander Lageveen » Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Oktober 2015, 18:45:41 »

dat plaatje
je hebt de boog naar buiten achterwaards
Als je dat omkeert ,heb je toch weer een KK mechaniek(bijna)en dus korter gekoppeld
Of denk ik nu te simpel
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 14 Oktober 2015, 22:23:35 »

Hallo Jerry

Helaas die vlieger gaat niet op. De nieuwe koppeling dissel scharniert om het draaipunt van het draaistel.
Zet daar eens (denkbeeldig) een passerpunt in en trek de beweging van het boutkopje. Dan zie je dat je het nooit kunt omdraaien.

Ik ben weer flink aan het werk geweest. Een nieuwe koppeling dissel geconstrueerd. Deze is 3,5 mm korter dan de vorige.
Resultaat is nu voor mij aanvaardbaar en ik zal met veel foto's laten zien hoe het was en hoe het wordt.

Eerst foto's van de gekoppelde wagons met originele KK schaarmechanisme in diverse standen (geen rangen  Wink Cheesy)

Hier zien we het origineel op recht spoor gekoppeld.  Afstand tussen de buffers bedraagt hier ..... 8,5 mm.


Origineel in de boog R=2 (420 mm) gekoppeld. Deze bogen bevinden zich in de berg en zijn dus uit het zicht. Dat het lelijk uitzien deert mij niet, zit toch in de berg. Boog van Mitholz is gebaseerd op R=900 mm. Dat is de tegen boog van de slanke wissels K-rail.


Zo ziet het origineel er uit van opzij gefotografeerd in boog R=2

Om een goed beeld te krijgen laat ik nu het koppeling systeem van de Rola wagen zien.


Van opzij gefotografeerd. Is ook eigenlijk een koppelboom met een S-bocht er in. Je ziet dat het aangrijpings punt een stuk lager ligt en daarom zal deze koppeling de koppeling van de Liliputwagen omlaag willen trekken.


Rola wagen van de onderzijde. Duidelijk geen KK mechanisme dus ....
Door 8 van die kleine wieltjes maakt dat de wagon zwaar rijd (en zeker 16 achter elkaar)

En nu op naar de nieuwe situatie!


Met de nieuwe koppel dissel 3,5 mm korter dan de eerste distel.
De Marklin koppeling beugel aan de Liliput wagen is verwijderd. Afdekplaatje op de haak is wel blijven zitten. De beugel van de Rola wagon zal dus altijd koppelen.

Maar wat is nu het afstand verschil .................
Origineel was de afstand tussen de buffers 8,5 mm
In de nieuwe situatie is die 10,5 mm. Korter kan niet dan krijg je problemen met de buffers van de Liliput wagen (daarom is de beugel van die koppeling ook verwijderd om meer ruimte onder de buffers te krijgen)


Het verschil in het rode vierkante hokje.
Zo lijkt het veel maar het is een rijtuig tegen een Rola wagon. Op de modelbaan zie je m.i.z. er weinig van.
Ik lig hier niet wakker van een ieder geval.
Het moet goed en betrouwbaar blijven rijden, daar gaat het mij om.


Zo ziet het er uit in de boog R=2.  Duidelijk dat als de beugel een de Liliput wagen had blijven zitten problemen had gekregen met de buffers. (Vandaar dat ik in eerste instantie 3,5 mm langer had gemaakt, dat kon dus anders!)
Bovenplaatje moet ik nog opnieuw maken en dat wordt ook beter gemaakt zodat het plaatje meer draagvlak krijgt.
Gaatje voor het boutje M2 is nu ook iets opgeschoven en (niet onbelangrijk) nu ook in de midden geboord.
Als het goed is hoef ik nu niets aan de bodemplaat van het Liliput rijtuig te veranderen, dat blijft dus origineel (op het verwijderen van het veerhaakje na)


In R=2 van opzij gefotografeerd. Buffer van het Liliput rijtuig is precies vrij!

Op deze voet ga ik verder. Komende dagen wordt alles rustig afgebouwd, gemonteerd en proef gereden. Ik zal daar t.z.t. wel over posten.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 20:11:27 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #5 Gepost op: 15 Oktober 2015, 21:45:21 »

Knutsel .... knutsel.... knutsel ........  Grin

Mensen die mij kennen weten dat ik met dit soort dingen in mijn element ben  Wink  Krijg per mail al reacties als "echte Johan oplossing". Dank daar voor  Duim omhoog

Vandaag het e.a. verder afgerond.

Boven de eerste koppel dissel met bovenplaatje.

Onder de nieuwe die 3,5 mm korter is met nieuwe bovenplaat.


Koppel dissels omgedraaid. 3,5 mm is toch wel te zien.
Duidelijk is dat ik de bovenste niet kon inkorten want er is geen vlees meer om een goede NEM schacht te realiseren.


Zo ziet de bovenplaat aan de onderzijde er uit. Er is beduidend meer draagvlak dat de eerste proto type. Aan de kop draagt de V de plaat over de volledige breedte.


Gekoppeld aan de bovenzijde.
De bovenplaat is volledig pas gemaakt in de KK ruimte en ligt er los opgesloten in.. Omtrek aan de maat gefreesd daarna de V en de sleuf met handwerk er ingemaakt. (boren, slijpen en vijlen)

Welnu het is volledig klaar voor de test.
Ik heb de 16 Rola wagons gekoppeld aan de Liliputwagen en met de hand omhoog getrokken door het stuk waar de ontsporingen plaats vond.
Ik kan melden dat het probleem is opgelost want het gaat 100% goed.
M.i.z. worden de krachten nu veel beter verdeeld.

Er is een lagere boutkop M2 gemonteerd. Desondanks zal hij de bodem van het interieur nog iets raken. Daar zal nog een fractie materiaal weggenomen moeten worden.
Dat is de enige aanpassing wat aan de wagon zelf gedaan moet worden.

Dissel wordt op de plaatsen die in het zicht komen zwart gemaakt en dan kan na aanpassing van de boden interieur het rijtuig weer definitief gemonteerd worden.

Na proef bedrijf zal ik wederom mijn bevindingen melden.
Maar ik heb er nu reeds 100% vertrouwen in dat het probleem naar tevredenheid opgelost is.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 20:17:54 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Oktober 2015, 05:09:37 »

Dat denk ik ook!  Duim omhoog
Ik zal niet dergelijke lange (lees zware) treinen rijden, mijn max. is ca. 230 cm, maar het is wel duidelijk dat de kortkoppelmechanismen de krachten die bij dergelijke lange treinen ontstaan niet kunnen hebben.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 17 Oktober 2015, 00:28:21 »

Jakop dank voor de tip en Sander heel erg bedankt voor het herstellen van een taalfoutje Duim omhoog

Schreef ik ergens hier boven ......................

De lengte van de dissel was een beetje gokken. Kan nu ik het werkelijk op de baan zie gekoppeld nog wel enkele millimeters korter.
Ik kan deze inkorten maar dan wordt het knoeiboel.

Laatst zei iemand tegen mij dat s'nachts je de beste ideeën krijgt .... Nou die vlieger ging dus op  Grin

Kreeg een idee over een werkwijze om de te lange dissel in te korten. Dat heb ik gedaan en dat wil ik jullie niet onthouden.


Printplaat is ongeveer 1,6 mm dik. Als je de koperlaag weg haalt blijft er 1,5 mm over. Ik heb een strip gefreesd van 3 mm breed zodat de breedte en hoogte overeen komen met de NEM schacht maten.
Dat de strip flink langer is geeft niet. Juist handig.


Volgende stap, nieuwe maat gefreesd waar de NEM koppeling met zijn pootjes ingrijpt. Er ontstaat dus een nieuwe sleuf over dwars van 3 mm. De dammetjes die je ziet zijn 1,5 mm lang. Dat is dus de nieuwe maat.


Volgende stap. Lengte inkorten zodat de maat van 7 mm lengte van de NEM schacht weer ontstaat.
Nu heb je dus een NEM schacht met een sleuf van 3 mm breed over dwars er in. Niet standaard dus  Grin  Maar dat gaan we wel maken  Wink


I.p.v. alleen een plaatje op solderen heb ik nu een tegen deel gemaakt waar aan dammetjes van 3 mm zijn gemaakt.

Voel je al waar ik heen wil  :Smiley


Leg de strip van printplaat in de NEM schacht en het tegen deel gaat er boven op. De print zorgt er voor dat alles goed in lijn komt te liggen.


Tsja je moet wel eens vindingrijk zijn  Grin
De boel klemmen met schuifmaatbekjes maar dat leid de warmte bij het solderen zo snel af. Tussen de bekjes en de messing delen  stukjes afval van printplaat geklemd.
Voordeel van printplaat is dat het goed tegen warmte kan en hier in dit geval de warmte niet zo snel weg vloeit.
Zeker ook de keuze van het stripje printplaat van 3 mm in de NEM schacht. Kan goed tegen warmte maar zal niet vast gesoldeerd worden omdat de koper laag verwijderd is.


Voilà om en om solderen. Flink opstoken hier is een temperatuur van 450 graden gebruikt. (messing koelde langzamer af dan dat ik dacht ..... auw ........  Shocked )
Strippen plakken wel iets vast door de hars maar zijn gewoon los te trekken. De strip van 3 mm ligt bewust niet tot achter in. Met een schroevendraaiertje kon ik de strip al los wrikken en iets opschuiven. Door het uitstekel van het messing tegendeel al af te zagen kon ik de printplaatstrip in de bankschroef klemmen en door er met behoorlijke kracht aan te trekken schoot de strip los uit de NEM schacht.


Na verder afwerken ziet de ingekorte dissel er nu zo uit.
Deze ligt voorlopig op reserve (net als bij een echt spoorweg bedrijf  Wink Cheesy )

Maar ik wilde jullie de aanpassing niet onthouden. Vindt het juist een uitdaging om zo iets voor elkaar te krijgen  Cool
De uitspraak dat het een knoeiboel zou worden moet ik een ieder geval herzien  Wink Grin

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 20:47:46 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Oktober 2015, 05:46:20 »

Meester in messing!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2015, 19:36:59 »

Dank Jakop  Cool

Het is wel mijn beroep natuurlijk. Al is het wel altijd een uitdaging om het uiterste te halen uit het (hobby) Proxxon freesmachientje. Ik kan er toch redelijk nauwkeurig mee werken (valt mij nog alleszins mee) Nu heb ik wel de goede freesjes liggen en dat scheelt ook  Grin
Ook opspannnen is erg belangrijk en daar heb ik in het echte werk jaren lang ervaring in. Ook voor deze dissel heb ik diverse hulpmiddeltjes gemaakt om de opspanningen optimaal te krijgen.


In deze toestand uitgebreid testritten gemaakt.
Was verleidelijk om de tweede dissel aan de lokzijde te plaatsen. Echter de korte lengte van de NEM-schacht van de lok laat dat niet toe. Zijdelingse uitslag van de dissel is niet toereikend.
De originele KK heeft aan die zijde geen probleem met de lok en blijft dus gewoon functioneren. (waarom zou je een nieuw probleem creëren daar je net een probleem hebt opgelost  Grin )

De nieuwe dissel aan de Rola wagon zijde doet het prima.

Banken zaten los en zijn er uitgerold. Nu terug geplaatst met iets meer lijm er aan. Staat nu te drogen evenals de dissel die zwart gemaakt is.

Ondertussen krijgen de HAG loks een grote onderhoudsbeurt.
- motor gaat los
- collector reinigen
- koolborstelhouders reinigen
- koolborstels controleren
- tandwielen controleren en opnieuw invetten
- wiellagers smeren

Als het rijtuig weer inzetbaar is kan de Rola er weer een jaartje tegen  Cool

Heb ik nog een ander probleem aan de horizon .................
Ik krijg met regelmaat boze transporteurs aan de lijn.
Waar blijven de auto's , ze zijn al jaren onderweg maar zijn nog nooit op bestemming aangekomen  Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked
Tsja ik zeg steeds .... nog 1 rondje ..... nog 1 rondje ........ maar hoelang kan ik dat nog volhouden ........  Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy
(Volgens Koploper heeft de Rola reeds rond de 6800 schaal kilometers afgelegd  Wink )

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 20:51:03 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2015, 20:56:16 »

Smeer je de assen van de wagens ook eigenlijk?
Met die afgelegde afstand en gewicht van de sleep hebben die loks het niet licht.
Moeten het er 2 zijn? m.a.w. trekt 1 de sleep ook nog?

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #11 Gepost op: 17 Oktober 2015, 22:10:17 »

Hallo Jakop


Ik heb deze dubbeltractie van HAG er voorstaan volgens dit voorbeeld
Af en toe staan er twee Marklin loks er voor maar nooit lang.
Deze HAG lokken moeten het doen. Eén decoder Zimo MX64H (H van Hochleistung) stuurt de twee motoren aan. Motordraden lopen hier nog door de koppeling dissel heen. Echter een paar jaar geleden zijn deze modellen gevallen en is de zelfgemaakte dissel door breuk verloren gegaan. Na reparatie van de modellen (Re 465 had lak, buffer en koppeling schade) hebben ze een 4-aderige stroom voerende koppeling gekregen van Roco. En dat gaat ook prima

HAG is robuust, goed geconstrueerd. Tandwielen zwabberen absoluut niet wat bij Marklin wel het geval is.
HAG kan het prima aan, heb net de motoren los gehad. Alles ziet er prima uit. Collector was prima. Geen vuil tussen de spleten.
Ankers zijn bij HAG standaard gelagerd met kogellagers. Daarom smeer je de ankerlagers niet en blijven de koolborstels mooi droog.
In de koolborstelhouder zit wel slijpsel. Droog spul. Dat maak ik 1x per jaar goed schoon. Tandwielen en aslagers kijk ik 3x per jaar na. Als je die blijft smeren dan houden deze loks het jaren uit met de zware Rola.

Ik zei al soms komt er een Marklin span voor. Of omdat ik die combinatie een klein poosje wil zien rijden of omdat de HAGs onderhoud nodig hebben. Aan het rijgeluid van de Marklin loks kun je horen dat ze het zwaar hebben. (Tsja dan hadden ze maar geen Marklin moeten worden  Cheesy )

Roco modellen komen er niet voor. Die rij je de vernieling in. Daar is Roco nou net te duur voor  Grin
Over Piko en andere merken zal ik het maar niet hebben.

Je moet gewoon de lok van HAG hebben  Cheesy Cheesy Cheesy

Dubbeltractie is een must maar dat is in het echie ook zo.
Dubbeltractie is dubbeltractie dus 2 motoren. Hier geen dummie bij!
Hier rijdt gemiddeld 4 span dubbeltractie op de modelbaan in twee soorten.
1- één decoder stuurt twee motoren aan en dat is dan een Zimo MX64H
2- twee decoders op zelfde adres en zo goed mogelijk op elkaar afgeregeld. Decoders die dat doen zijn Marklin C90, ESU Lopi en Zimo MX64

Onderhoud en smeren is belangrijk!

Daar in tegen smeer ik geen enkele wagon of welk ander ongemotoriseerd voertuig. Afkloppen maar ik heb nog geen problemen met wagons gezien.
Ik smeer niet omdat ik vrees dat er dan veel te veel olie troep op de rails terecht komt.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 20:53:11 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Oktober 2015, 08:53:25 »

Duidelijk verhaal Johan!
De zaak rijdt hier pas sinds het voorjaar en nog niet zo heftig ik de schaal-km dat onderhoud nodig was, maar dat is wel een punt om niet te vergeten.
Nu heb ik niet dergelijke zware treinen doordat mijn maximale lengte ergens rond de 230 cm ligt. Wel heb ik een helling van zo'n 2,7% met slimgers r=360 er in en dat is de grootste uitdaging voor sommige treinen.
Tot nu toe bleek een gebrek aan gewicht van het tractie-voertuig de reden dat die helling een probleem was. Nieuwe ASB 's van Märklin! (Tip van Jeroen) en lood toevoegen was tot nu toe afdoende. Ik verbaas me er wel soms over hoe sterk zo'n klein motortje kan zijn.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #13 Gepost op: 18 Oktober 2015, 22:15:06 »

Hallo Jakop

Ik denk dat we de zelfde Jeroen kennen  Wink Grin
Zijn 1100-en verzwaart hij met 60 gram. Die lok heeft een kunstof kap wat nadelig is.
Een vergelijkbare Marklin Re 4/4 II met metalen kap trekt hier zonder moeite een EC de helling op met 10 bak.

Nu is die Rola trein van mij wel een uitzondering dat die zo zwaar rijdt. Andere goederentreinen met vergelijkbare lengte van 4 meter 20 rijden een stuk lichter. 24 Marklin Eanos bakken worden makkelijk door 1 lok naar boven getrokken. Zelfs door een Roco Re 6/6 met 4 aangedreven assen.

Heb nog wat foto's gemaakt om verschil tussen HAG en Marklin te laten zien. (Foto's zijn met foon gemaakt, had geen zin om camera op statief weer te pakken)


Eerst even een paar foto's van 1 de motoren gisteren los gehaald die daadwerkelijk de Rola trekken. Anker en met collector ziet er prima uit. Niet vet en de spleten zijn schoon. Doekje er over, klaar  Grin


Koolborstelhouder net los na een jaar rijden. Het is los slijpsel en geen aangekoekte vette bende. Dit moet wel even grondig gereinigd worden. Je moet ook niet langer dan een jaar intensief rijden zonder te reinigen. Dan loopt het te vol en krijg je problemen. Kwastje er bij, na reinigen met een doekje, klaar  Grin


Binnen liggende tandwiel werk na schoonmaken met een doekje.
Ziet er goed uit, niks mis mee. Weer invetten, klaar  Grin

Nu laat ik jullie een andere HAG motor zien die 10 jaar stilgestaan heeft. Die is wel wat vettig geweest en is eerst schoongemaakt.
Hij moet eigenlijk nog even een badje wasbenzine hebben (krijgt ie ook nog wel, motor moet weer gaan rijden)


Grote tandwiel A heeft een vast as en die is gelagerd in een bronzen bus (zie foto hier onder bij A)
Tandwielen B zijn gelagerd in een dikke vaste pen. Er zit een smeerkraagje zodat het vel/olie niet zomaar weg loopt. Dikke pen zit goed in het motorhuis verankerd (zie foto hier onder)



Dat is nu HAG, goede brede tandwielen die goed gelagerd zijn en goed smeerbaar.
Deze motoren kunnen rustig , mits goed gesmeerd en onderhouden, langdurig met de Rola rond zeulen. En ik kan je verzekeren dit zijn geen zaagmachinetjes. Geluid wat ze maken is prima, niks mis mee.

Gaan we nog even naar een Marklin motor kijken (die afkomstig is van een NS mP)


Minder brede tandwielen die in dunne pennetjes gelagerd zijn. Dit gaat snel zwabberen en scheef op elkaar lopen. Daar komen o.a. de zaagmachine geluiden vandaan (de ene motor erger dan de andere)
HAG gebruikt ook meer tandwielen om de krachten naar de wielen over te brengen dan Marklin. Heeft zeker ook een gunstiger invloed op de HAG motoren.



Marklin motor binnenzijde. Ik heb zelf alle Marklin motoren van kogellagertjes voorzien waar het anker in gelagerd is.
Smeer problemen en vette boel bij de koolborstels is dus ook bij mijn Marklin modellen verledentijd.

Wat ik ooit al eens op het 3-rail forum aangekaart heb is het volgende.


Dit is een motor van een Ae 6/6 3-assig draaistel maar 2-assige draaistellen hebben het ook.
Er zit zoveel zijdelingse speling op de assen dat de al niet te brede tandwielen ook nog eens half op elkaar gaan draaien. (zie A)
Je kunt je wel indenken dat tandwielen scheef gaan lopen en het slijtage beeld ongunstig wordt. Dergelijke draaistellen mogen bij mij absoluut geen zware treinen trekken.


Ik heb bij B ringetjes geplaatst zodat de tandwielen bij C veel beter op elkaar blijven lopen.
De Marklin loks die af en toe de Rola mogen trekken hebben deze modificatie ook gehad.

Tot zover de verhandeling over motoren en ouderhoud er van die de zware Rola trein mogen trekken.

Je moet de motoren van HAG hebben  Cool Grin  Duim omhoog

Ik zal (als ik tijd kan vinden) deze week proberen een videootje te maken van de Rola. Dan kun je hem in zijn volle lengte voorbij zien rijden.

Laatste nieuws, het Liliput begleidrijtuig is weer in dienst genomen en rijdt probleemloos.
Missie geslaagd  Duim omhoog

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 20 April 2020, 21:08:07 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 19 Oktober 2015, 05:26:13 »

Interessant verhaal. Met name over die Märklin tandwielen en die ringetjes.
Dan zal je een wiel van de as getrokken hebben om die er op te krijgen.
Heb je daar apparatuur voor?
Je smeert de asjes dus met olie, doe je ook nog iets met het oppervlak van de grote tandwielen?
Die 'liggen' min of meer op elkaar en draaien tegen elkaar in.

Goed nieuws dat je oplossing effectief is!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: