Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Modelspoorbanen in Bergün
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelspoorbanen in Bergün  (gelezen 10728 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8458


WWW
« Gepost op: 30 September 2017, 10:54:15 »

Het kleine Bergün (Graubünden, Zwitserland) heeft maar liefst drie modelspoorbanen die voor het publiek te bezichtigen zijn.

De eerste kwam ik bij toeval tegen en is een buitenbaan bij het Reka Feriendorf. 
Het ziet eruit als zo'n baan waar kinderen (of ouders zogenaamd als begeleiding) mee kunnen rijden.
Ik weet niet wat er normaal rijdt, maar er staan wel nog wat spoorse attributen omheen, waaronder een oud rijtuig.



Interessanter zijn de andere banen.
In het Bahnmuseum, direct naast het station, is Bernhard Tarnutzers zijn modulebaan in spoor 0m aan het bouwen.
Hochdeutsch heeft hij nooit geleerd of hij heeft gewoon geen zin om het te spreken (of minder waarschijnlijk, hij dacht dat ik een Zwitser was), waarbij hij ook nog van de hak op de tak springt en het niet altijd duidelijk is of hij tegen jou spreekt of in zichzelf. Maar ondanks dat hij dus wat lastig te volgen is, wel de moeite waard om het gesprek met hem aan te gaan, het is indrukwekkend wat hij laat zien. Meestal is hij 's middags aanwezig, waarbij je over de schouders van de hobbyist mee kunt kijken.
De baan is volgens mij ook te bekijken als hij er niet is, maar dan rijdt er niks, zover ik heb begrepen.













In het dorp zelf, in het Ortsmuseum bevindt zich de Albulabahn in model.
Tot een paar jaar terug een volledig aangeklede baan, maar vanwege technische veroudering en toenemende storingen is besloten die baan af te breken en volledig opnieuw te beginnen. Nu, bijna twee jaar later, liggen alle sporen en kan er een automatisch bedrijf worden afgewikkeld.
Voorbeeld van de baan is de Albulabahn tussen Bergün en Preda. Hoewel natuurlijk niet exact op schaal, komen de kenmerkende elementen als tunnels en bruggen wel terug. Zeker als je eerst de treinreis in het echt hebt gemaakt en het wandelpad van Preda naar Bergün hebt gelopen, is zelfs tussen het kale hout al veel herkenbaars te zien.
De baan is een beperkt aantal uren in de week in bedrijf en een paar maanden per jaar helemaal niet, dus even checken voor het bezoek is wel aan te bevelen.

Begin en eindpunt van de baan zijn de schaduwstations met een respectabele spiraal.


Vanaf het laagste niveau komen de treinen eerst in Bergün (linksachter) en na de slingering gaat het rechts naar Muot


En vandaar via de diverse keertunnels


naar Preda.


Daarna komen de treinen bij het hoogste niveau van de spiraal, al met al is een trein een behoorlijke tijd onderweg.


Als je er eens in de buurt bent, de omgeving is er mooi genoeg voor, twee aanraders om te bekijken.
En mocht je in de omgeving accomodatie zoeken, overweeg hotel Bellaval in Bergün. Ruime kamers voor een zeer redelijke prijs (naar Zwitserse begrippen zelfs laag), deels met uitzicht op de spoorlijn en een paar minuten lopen van het station. De eigenaresse is goed op de hoogte van mooie wandelroutes en als je aangeeft dat je spoorhobbyist bent, kan ze je ook specifieke tips geven op dat gebied. In de ontbijtzaal liggen zelfs spoortijdschriften. Alleen voor het avondeten kun je er niet terecht, dan moet je het dorp in.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 30 September 2017, 11:09:26 »

Oei oei Huub! >Klik<!
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8458


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 30 September 2017, 11:19:21 »

Heb ik gezien, ja. Heeft bij onze oosterburen zelfs heftige discussies opgeroepen. Tja, Duitsers en humor blijft een lastige combinatie.
Ik vind het wel grappig, maar helaas waren de bordjes alweer verdwenen toen ik er was. En ze hebben wel een punt natuurlijk.  Grin
Wat er wel nog te zien was, de lotto-getallen.
Eerst dacht ik dat de Zwitsers echt van het padje waren en ten behoeve van de domme toeristen in de Glacier-Express de hoogtepunten zijn gaan nummeren, maar gelukkig is het het iets tijdelijks.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 September 2017, 14:01:33 »

Ja, ze hebben die wet drie dagen later alweer ingetrokken - was een publiciteitsstunt die een zomer had moeten duren, maar er was een zoveel weerstand tegen (niet alleen uit het humorloze Grote Kanton, maar ook hier te lande, waar men meer viel over het feit dat de gemeenteraad zich met zo'n marketing gag bezighield in plaats van met de serieuze problemen die Bergen bedreigen - bergmarmotten of zo, weet ik veel Grin) dat ze de wet wat sneller naar de prullenbak hebben verwezen dan gepland.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Modelspoorbanen in Bergün
« vorige volgende »
Ga naar: