Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Modeltrein Expo On Traxs 2017
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modeltrein Expo On Traxs 2017  (gelezen 18352 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 11 Maart 2017, 22:20:18 »

Vandaag samen met Gert deze beurs bezocht. In tegenstelling tot wat je elders wel kan lezen vonden wij deze editie allerminst tegenvallen. In tegenstelling zelfs; er waren bijzonder mooie staaltjes modelbouw te zien!  Duim omhoog
Niet elke baan kan mij bekoren omdat het niet je interessegebied is bijvoorbeeld, maar dat wil nog net zeggen dat het modelbouwwerk niet OK is. Een kleine impressie met wat telefoon-foto's.

Amsterdam:



Hollandscher wordt het niet:



Oostmahorn:











Smeerdijk: (lekker vies!)





En omdat ik toch iets heb met dat rare land aan de andere kant van de plas:





Voor straf kennelijk wat overbelicht  Undecided

Het mag duidelijk zijn dat ik Oostmahorn de mooiste baan vond al was Amsterdam dat ook, maar meer een grote kijkdoos die maar een inkijk van ca. 1 meter heeft en daar stond constant een muur van mensen voor. Om eerlijk te zijn hebben we die niet goed kunnen bekijken vandaag.
Wat mij betreft is ook deze editie zeer geslaagd. Complimenten aan de organisatie!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #1 Gepost op: 12 Maart 2017, 13:30:57 »

Jakop,

Ziet er mooi uit, vooral die foto van Amsterdam spreekt mij aan.

Tja, en als iedereen er voor staat, dan kan je niet alleen niks zien, maar kan je ook geen fatsoenlijke foto's maken, da's mij ook al heel wat keertjes overkomen bij diverse evenementen  Grin

Bert Sprinter
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Maart 2017, 16:14:37 »

Ik ben vandaag ook geweest en vond het erg wisselvallig.

In Utrecht was het stralend weer


In Amsterdam was het een beetje onbestemd weer, niet heel zwaarbewolkt, want je kon de vliegtuigen naar Schiphol zien, maar de zon was er ook niet.


In Smeerdijk was het zwaarbewolkt, maar daar weet je nooit of het door het weer komt of door de vieze industrie.


In Koningswaal ook wat onbestemd weer, zwaarbewolkt, maar toch leek de zon er doorheen te prikken.


In Sauwerd lijkt elk moment het onweer los te kunnen barsten.


In Oostmahorn dat typische noordelijke weer, waar het altijd maar weer afwachten is of je de hele dag droog blijft of de ene na de andere bui op je hoofd krijgt.


Schoonhoven ligt vlakbij Utrecht en dat was te zien, gewoon stralend weer.


En ook de rest van Holland, gewoon stralend weer met een enkel wolkje.


Het buitenland dan. In Vierheim vies somber herfstweer.


In Kniephaven weer zoals je van de Wadden kunt verwachten, wel zonnig, maar geen strandweer.


Bij de Schrottplatz heb ik niet uit het raam gekeken, daarvoor moest ik langs die dikke medewerker in zijn blauw-witte broek en daar heb ik het niet zo op.


Kortom, het weer was wisselvallig, de beurs was weer van een hoog niveau. Een mooie banenmix in een mooie entourage, waarbij ik zowaar een van de grote-schaal-banen (Vierheim) nog wel te pruimen vond. Niks ten nadele van de kwaliteiten van de bouwers in een grote schaal, maar ik heb daar gewoon niks mee.
Toppers voor mij waren Smeerdijk en Amsterdam, het spul in het stationsgebouw had voor mij niet gehoeven. Aan de andere kant, ik had er ook geen last van en het bood me de gelegenheid een keer die achterste ruimte van binnen te bekijken. 
En nu ik toch aan het zeuren ben, ik snap een winkel als MTE niet zo goed. Dan heb je de kans om op zo'n uniek evenement te staan en dan ga je gewoon dozen schuiven alsof het een beurs in Houten is. De andere handelaren speelden veel beter in op het karakter van deze beurs door zich meer als een informatiestand te presenteren waar je ook kon kopen.

Tenslotte omdat ik het een van de toppers vond, nog een plaatje uit Amsterdam.


Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Maart 2017, 19:33:04 »

Vandaag ook geweest. Het was voor mij de tweede keer. Nu interesseer ik me vooral voor Nederlandse banen en die waren er genoeg dit jaar, in vergelijking met vorig jaar.

Oostahorn vond ik erg tof. Vooral ook omdat de trein aan de achterkant reden, wat zorgde voor mooie doorkijkjes.

Sauwerd vond ik ook erg geslaagd. Heeft mij weer de nodig inspiratie opgeleverd voor het aanleggen van riet langs de slootkanten.

De Belgische baan Oeverzijde kende ik van Modelspoormagazine.be. Erg gaaf om die eens in het echt te zien. Puik stukje modelbouw.

Groeten uit Holland vond ik ook aanrader. Dat liet mij ook zien dat je op een relatief kleine baan toch lange treinen kan laten rijden (zolang je maar geen station hebt Smiley). Vond ook erg geslaagd dat de Piko Hondekop was verouderd. Daardoor was de plastic look helemaal verdwenen, wat mij toch altijd heeft tegengehouden om dit model te kopen.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 12 Maart 2017, 20:18:08 »

Leuk gevonden thema, Huub!  Duim omhoog

Nadat ik het spoorwegmuseum gisteren al samen met Jakop onveilig had gemaakt, dat vandaag nog eens dunnetjes overgedaan
met mijn broer. Vooral 's ochtends was het redelijk rustig, dus deze ronde de camera maar eens ter hand genomen. Hieronder
een fotoverslag.



Het dak van uitspanning Paviljoen Toxopeus (thans: 'De Gouden Stek') zit onder de algaanslag.
In werkelijkheid heeft het inmiddels een ander kleurtje gekregen en is het ietwat verbouwd.




Ook dit gebouw ziet er anno 2017 een beetje anders uit. Wie het maart-nummer van Modelspoormagazine heeft gelezen,
weet waarom het mijn speciale aandacht kreeg.
Wink



De fraaie, zelfgebouwde veerboot naar Schiermonnikoog. Oostmahorn is zo echt als het maar kan. Slechts de spoorweg is fictie.
Een bijzonder fraai staaltje van mixen van werkelijkheid met fantasie. Enig minpuntje wat mij betreft was dat er nog analoog gereden
wordt op deze modelbaan.



Een fraai geweatherde dieselloc op de modelbaan Vierheim Industrie. Behalve het dieselgebrom, hoorde ik nog een ander geluid.
Een geluid dat mij bekend voorkwam...



Dat geluid kwam uit de verte. Zie je wat ik bedoel, daar achterin?



Nee, ik doel echt niet op dit kleine rangeerlocje.



Ik herkende namelijk een geluid dat ook regelmatig in mijn achtertuin klinkt: eksters!



Tegenover het Friese Oostmahorn stond heel toepasselijk het Groningse Sauwerd.



Alwaar zo'n fraaie Plan U natuurlijk goed op zijn plaats is.



Maar ook als er even niets reed, was er nog genoeg te zien.



We blijven nog even in de omgeving van de Wadden, want Kniephaven is absoluut de mooiste spoor Z-modelbaan die ik ooit zag.



Wat een staaltje landschapsbouw!



Dit is echt spoor Z! Ongelooflijk de detaillering die mogelijk blijkt op deze schaal.
Dat kleine gele autootje op de achtergrond was half zo groot als de nagel van mijn pink.



Tijd om eens te verkassen naar een grote stad. Wat zeg ik? Dé grootste stad van het land. Op zaterdag was het schier onmogelijk
om van Amsterdam goede foto's te maken en hadden dranghekken voor het publiek niet misstaan. Vandaag was het beter te doen.



Het hoekpand rechts op de foto is kenmerkend voor de Amsterdamse School.



Aan de linkerkant van deze modelbaan hingen toelichtende foto's.


Graag wil ik de heren van de organisatie mijn complimenten meegeven voor alweer een uitstekende editie van OntraXs.
Ik ben alle jaren geweest en vaak zelfs twee keer in het weekend. Ik hoop dat jullie deze unieke mix van de allerbeste banen
en echt interessante commercie nog járen vol weten te houden. Of om met Wim Hoekema te spreken: alsjeblieft nooit kiloknaller-
bakken met zesdehands meuk!


O ja, we mochten natuurlijk ook weer stemmen. Mijn broer heeft op Sauwerd gestemd. Ik heb zowel gisteren als vandaag op
Oostmahorn gestemd. Ja, da's het voordeel van twee keer OntraXs bezoeken, dan mag je twee keer stemmen. Een kunstje
dat ik aanstaande woensdag onmogelijk kan herhalen...
Maar om in termen te blijven: ik wil wel even voor de Maurice de Hond van het modelspoor spelen en voorspel een overwinning
voor Amsterdam bij het volwassen publiek terwijl ik denk dat de onvolprezen Jaap Teeuw met zijn Pendelbaan de kids-award in
de wacht zal gaan slepen.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 12 Maart 2017, 20:31:43 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 Maart 2017, 21:27:07 »

Wie het maart-nummer van Modelspoormagazine heeft gelezen,
weet waarom het mijn speciale aandacht kreeg.

Een wat saai gebouw, Deense architect?  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 12 Maart 2017, 21:52:26 »

Je zit aardig in de buurt met je gok. Als je op onderzoek uitgaat, ontdek je de oorspronkelijke functie van het gebouw wel.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Maart 2017, 22:04:23 »

Als je op onderzoek uitgaat, ontdek je de oorspronkelijke functie van het gebouw wel.   Cool

En als je daar te lui voor bent? Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Maart 2017, 22:06:57 »

Dan krijg je geen gehoor...  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 12 Maart 2017, 22:09:59 »

Zo is dat!   Cheesy

Ondertussen is de uitslag bekend en blijk ik er als een echte peiler half naast te zitten:
Amsterdam heeft inderdaad de eerste plaats van het volwassen publiek gekregen,
maar ook de jonge bezoekers gaven deze modelbaan de meeste stemmen!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #10 Gepost op: 12 Maart 2017, 22:48:41 »

Niks aan het geheel toe tevoegen.
Amsterdam, Oostmahorn, Jaap zijn baan en de Z-baan waren mijn favorieten dit jaar.

Ik voeg 1 foto toe aan de rij foto's die hier al staat:


Een Sik.....in Z-spoor!!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 12 Maart 2017, 23:33:50 »

Een Zik dus.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Chris van Diesen
Full Member

Offline Offline

Berichten: 203



WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 Maart 2017, 22:55:35 »

Hoewel mijn baas inderdaad zijn stand niet heeft aangekleed met vitrines, potjes verf, zakjes styreen en rekken met lijm of een tafel met camera treinen, heeft ie wel een demo statisch grassen om de haverklap gegeven  Cool

Bewijs is hieronder te zien. Cheesy

https://www.flickr.com/photos/renewolf/32609293423/in/album-72157677950483543/

Resultaat is dat er 30 man in Nederland nu ook zitten te grassen.  Cool
Heeft ie toch wat meer gedaan dan alleen 'dozen schuiven'

Om de pijn te verzachten voor 2018, zet MTE vlaggen en banners neer.



De sfeer onder de deelnemers was in ieder geval wel uitstekend.
Zowel bij de handel als banenbouwers. Het is een plezier om elk jaar 3 dagen 24 kilometer te lopen en je contacten te onderhouden in de ambiance van het spoorwegmuseum.

Genoeg lol gehad, weinig gemekker,1 luistervink, zeker weer fantastische ideeën gehoord van diverse deelnemers (handel en banenbouwers) voor 2018.
Dan bestaat OntraXS 10 jaar. Heb er nu al weer zin in.


« Laatste verandering: 13 Maart 2017, 23:36:48 door Chris van Diesen » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Maart 2017, 06:16:28 »

Niks mis mee, deze edite  Duim omhoog
De mix van commercie en banen is m.i. prima zo.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 14 Maart 2017, 09:14:27 »

Beste Chris,

Bij deze beurs draait het niet in de eerste plaats om treintjes. Ze zijn uiteraard overal te zien, spelen een belangrijke rol, maar de hoofdrol is echt voor de scenery, het tafereel, de presentatie. Bij de meeste handelaren zie je dat terug, veel ruimte gereserveerd voor de aankleding, inderdaad de potjes met verf, zakjes styreen en rekken met lijm. Maar ook grassen, ballast, bouwpakketten, kortom de scenery. En meer het karakter van een informatiestand dan van een verkoopstand.
Bij MTE zag ik dat niet en dat vind ik jammer, vooral ook omdat jullie zover ik weet ook bijzonder spul leveren. Dan doel ik niet op nummervarianten van materieel, maar merken en bijzondere producten die je verder niet of nauwelijks in Nederland aantreft. In mijn herinnering hadden ze dat in het verleden ook, zeker in de beginjaren. Nu was het overgrote deel mainstream materieel wat ik zag.
Ik heb die begrassers zien liggen. Zoals het er bij lag, deed het wel vermoeden dat er mee gedemonstreerd werd, maar in elk geval niet op de momenten dat ik er in de buurt was. Het bijpassende gras had me dan misschien wel weer geïnteresseerd, maar dat zag ik niet. Het kan zijn dat ik niet goed heb gekeken, maar ook als ik terugkijk op de foto, zie ik het nog steeds niet.


Ik zie hier een dozenschuiver. Dit is niet iets wat ik bij de "Champions League Modelbouw" vind passen. Aan de ene kant weet je door het deelnemersveld en de entourage een, in mijn ogen terecht, hooggewaardeerde tentoonstelling te organiseren. Maar aan de andere kant accepteer je wel op een prominente plaats tussen de modelbouwjuwelen een dertien in een dozijn stand van een winkel. Dat snap ik niet goed. 
Je mag het met me oneens zijn, even goede vrienden. Ik sluit ook niet uit dat ik met mijn mening tot een heel kleine minderheid hoor, maar ik ben ook weer niet de enige die er zo tegenaan kijkt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Modeltrein Expo On Traxs 2017
« vorige volgende »
Ga naar: