Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Ondoorzichtig maken van ramen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ondoorzichtig maken van ramen  (gelezen 16139 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 14 Oktober 2018, 16:18:10 »

Op mijn baan moet een stationsoverkapping de indruk wekken dat de sporen rechtdoor lopen, terwijl ze in werkelijkheid een bocht maken.
Om die bocht te camoufleren moet het nu nog heldere glas in de kap ondoorzichtig worden gemaakt, maar de indruk moet blijven bestaan dat het gewoon doorzichtig, maar vuil glas is.
Een dikke verflaag maakt het wel ondoorzichtig, maar dan is die indruk ook direct weg. Met het spuiten van een lichte nevel, wek ik wel de indruk van vuiligheid, maar kun je volgens mij nog steeds door het glas kijken.
Ik zat zelf te denken om het eerst te schuren en daarna pas die nevel te spuiten. Maar zie je die nevel nog door dat gematteerde glas?
Iemand ervaringen of andere ideeën?
Oh ja, het materieel is doorzichtig styreen uit een Faller bouwdoos.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #1 Gepost op: 14 Oktober 2018, 16:33:54 »

Huub, wat je ook doet, doe het aan de onderzijde van het 'glas'. Dan heb je de grootste kans dat een en ander op glas blijft lijken. En ik zou het met wat verf op waterbasis 'vervuilen'.
Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Oktober 2018, 20:28:03 »

Het eerste wat bij me opkomt is van binnen bekleden met ouderwets overtrekpapier (als dat nog te koop is)
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #3 Gepost op: 14 Oktober 2018, 20:54:58 »

Wellicht is plakfolie om een raam mat te maken een oplossing?
Aan de binnenzijde aanbrengen en eventueel nog een beetje vervuilen.
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Oktober 2018, 08:36:04 »

Dank voor de tips, ik ga ze eens proberen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #5 Gepost op: 15 Oktober 2018, 12:13:21 »

Ik zou het gewoon met verdunde vuile verf proberen, het zelfde wat je voor een wash gebruikt en dan dunne egale laagjes aanbrengen tot je het gewenste effect bereikt.

Verder droogt houtlijm mat op dus dat zou je ook licht verdund nog kunnen gebruiken, ook over je laag vuil.

Krijg je nou veel druppelvorming en blijft je wash niet zitten doe dan een beetje ervan door je houtlijm, hou die mix dik genoeg dat het geen druppels kan vormen.

Alles wat ik schrijf gaat uit van verf op waterbasis( zoals bekend gebruik ik muurverf) en dat kan je net als goede houtlijm gewoon met een vochtig wattenstaafje weer verwijderen als het niet word wat je wil.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Oktober 2018, 08:54:38 »

Wash-verf zou ook wel eens kunnen werken. Dank voor de tip.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 November 2018, 15:50:59 »

Een eerste proefstukje gemaakt.


Het linkerdeel heeft alleen een verfnevel gehad, rechts is eerst met schuurpapier bewerkt. De donkere vlek even niet op letten, was een foutje bij het spuiten.
Met schuurpapier maakt het ondoorzichtiger, maar geeft wel het risico op witte vegen. Links ben ik een beetje bang dat het volloopt met verf als ik er meer wazen overheen spuit.
Bkijft lastig.
« Laatste verandering: 12 November 2018, 15:53:19 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 12 November 2018, 20:11:18 »

Maar zijn meerder spuitlagen wel nodig?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 November 2018, 20:27:13 »

Links is er nog teveel zicht doorheen. Het moet echt ondoorzichtig worden, want daaronder gaan de treinen het hoekje om. Rechts is denk ik wel voldoende.
Het proefstukje is ook nog iets ander spul dan in de overkapping wordt gebruikt. In de overkapping is het echt "glashelder", dit stukje heeft van zichzelf al een beetje vervagend effect.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Ondoorzichtig maken van ramen
« vorige volgende »
Ga naar: