Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Peco Insulfrog of Electrofrog?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Peco Insulfrog of Electrofrog?  (gelezen 16586 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Gepost op: 12 December 2017, 20:29:35 »

Ola,

Zoals ik al enige tijd geleden aankondigde in mijn Arnhem draadje ben ik voornemens om mijn F*mann rails in te gaan ruilen tegen Peco rails. Puur vanwege de betere geleiding en de slankere en dus realistische wissels.

Ik heb al even een winkelmandje aangemaakt op http://www.hattons.co.uk/ want importeren is best interessant!

Nu loop ik tegen twee dingen aan waar ik graag jullie advies in zou willen hebben:

1. Ik lees overal dat mensen voor de serie Code 100 Streamline gaan. Waarom is dat de beste keuze (is dat de beste keuze?)?
2. Wissels worden aangeboden in Insulfrog en Electrofrog. Wie kan me vertellen wat het verschil is en waarom ik voor een bepaalde variant moet gaan?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Zodra ik antwoord heb op deze vragen ga ik geld pompen in de aftakelende Engelse economie!

Grtz!
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 12 December 2017, 21:05:48 »

KLIK

Ik vond deze uitleg...maar je er adviseeren kan ik niet  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 12 December 2017, 21:54:17 »

1. Code 100 is dezelfde spoorstaafhoogte als nu met Fleischmann hebt. Code 83 is vergelijkbaar met Tillig elite en Rocoline, dus een lager profiel.
En dan heeft peco ook nog wat lager, code 75, maar daarvan weet ik niet of dat probleemloos met NEM wielflenzen kan combineren. Ik heb het spul zelf niet, maar bij code 83 zal geen probleem zijn, tenzij je oud materieel hebt. Dan denk ik aan minimaal 30 jaar oud, daar zouden de flenzen net te hoog kunnen zijn.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar als je toch nieuw gaat aanschaffen zou ik toch sterk de code 83 overwegen. Ziet er toch een stuk mooier uit.
2. Bij insulfrog heb je geïsoleerde spanningloze puntstukken, net als je nu bij Fleischmann hebt. Wil je echt langzaam over wissels kunnen rijden, ook met een 2-assig rangeerlocje, is polariseren wel verstandig. Dat kan met de electrofrog. De puntstuken krijgen dan wel spanning, afhankelijk van de stand van het wissel van de ene of de andere spoorstaaf. Je kunt dan geen wissels meer openrijden en het is wat meer nadenken en werk bij de aanleg, maar ik kan het alleen maar aanraden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2017, 14:26:30 »

Heren,

Dank voor de reactie. Leuk duidelijk filmpje met overigens een ander advies dan Huub. Code 83 heeft Peco niet, althans niet bij Hattons. Ik begreep dat Tillig zich wat lastiger laat leggen en had eigenlijk de keuze al voor Peco gemaakt. Nu breng je me toch weer aan het twijfelen....

Electrofrog lijkt ideaal bij rangeerbewegingen dus, ik denk dat mijn wisselstraten in het station prima met insulfrog kunnen. Lastig.....

Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 December 2017, 14:56:30 »

Even gezocht, twee codes door elkaar gehaald. Sorry voor de verwarring. Code 83 blijkt speciaal voor de Amerikaanse markt te zijn en geeft dus schijnbaar wel problemen bij Nem. Het lagere code 75 schijnt dan weer wel te werken met Nem, maar zelf geen ervaring mee.
Het enige peco dat ik heb, is code 100, maar ik gebruik het alleen uit het zicht, vanwege de hoge spoorstaven.
In het zicht bijna alles Rocoline en inmiddels één wissel van Tillig. Maar die geeft wel af en toe het probleem dat de tongen niet helemaal aansluiten. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is. Bij een vorige baan had ik ook wat Tillig en toen eigenlijk al hetzelfde probleem, reden voor mij om volledige voor Rocoline te gaan. Alleen op die ene plek paste alleen maar tillig.
Overigens hoor ik genoeg mensen die wel met goede ervaringen hebben met Tillig, dus voorlopig houd ik het er maar op dat ik het wissel niet gebruik zoals is bedoeld.   

Over insul- of electrofrog, ik had uit luiheid in eerste instantie niet alle wissel in mijn station gepolariseerd, maar heb dat later alsnog gedaan, terwijl de luiheid niet minder was geworden.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 13 December 2017, 15:00:11 »

Ik werk met Piko rails. Spotgoedkoop en je ziet de rails toch amper na het schilderen en ballasten.
Dus een goedkoop railtje voldoet bij mij prima!
Gelogd

mvg,
 Sander
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #6 Gepost op: 13 December 2017, 17:56:37 »

Waarom voor Peco gaan en niet voor Rocoline (zonder bedding)? Qua prijzen toch niet heel verschillend dacht ik? Voordeel van Roco is dat de treinenboer om de hoek het heeft (althans die van mij).
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #7 Gepost op: 13 December 2017, 20:23:14 »

Goede vraag Joran. Ik ga eens even wat dingen naast elkaar zetten denk ik. Een vergelijk tussen Peco, Rocoline en Piko op aanschafkosten. Tillig vind ik erg mooi, maar ook veel te duur worden.

Volgende week ga ik even buurten bij Hunerbein in Aachen en de verschillende types eens in het echie bekijken. Dit betekent wel dat ik de aanschaf even uitstel. Nu ja, nog zat te doen...

Heeft Rocoline ook meerdere keuzes mbt de puntstukken?

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 13 December 2017, 23:09:56 »

Alle Rocoline wissels hebben een metalen puntstuk, maar dat is wel al volledig geïsoleerd.
In de biels zit de aansluiting om het puntstuk te polariseren, maar je kunt kiezen om dat wel of niet te doen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 27 December 2017, 22:22:30 »

Goed, de kogel is door de kerk, het gaat Rocoline worden. Beschikbaarheid en de uitstraling maar vooral de geometrie gaven mij de doorslag.

Zojuist bij Marnan alles zo'n beetje opgekocht dat ze nog hadden aangezien ze een leuke BTW actie hadden. Iemand enig idee waar je Rocoline tegen goede tarieven kunt kopen?

Grt,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 27 December 2017, 23:07:44 »

Rocoline zonder bedding, I presume? Ik heb geen idee wat de actuele prijzen zijn, maar ik zou eens kijken in de webshops van MTE, Lippe en Kuijper's Hobbyhuis.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Peco Insulfrog of Electrofrog?
« vorige volgende »
Ga naar: