Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels  (gelezen 24434 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Gepost op: 15 Januari 2018, 16:37:13 »

Het tijdperk van mijn baan is begin jaren '80. Alle rails ligt inmiddels bijna en zodoende ben ik bezig met nadenken over de volgende stap, de aankleding. De afgelopen dagen heb ik heel wat foto's bekeken van eind jaren 70 tot begin jaren 80. Ik heb een klein (kop)station en aangezien ik best wat electrische treinen (Plan V, Mat '46, wat e-locs) heb moet wel een waslijn komen.

Ik kom op foto's uit die tijd geen situaties tegen waar een waslijn hangt, maar waar nog gebruik gemaakt wordt van klassieke beveiliging (Miljoenenlijn: wel klassieke beveiliging, geen waslijn. Friesland: moderne beveilging, geen waslijn. Vislijn: moderne beveilging, wel waslijn). Misschien zie ik wat over het hoofd?

Relais kasten:

Ik heb de set van Artitec. Ik zie ze alleen staan bij overwegen en bij lichtseinen. Klopt dat?

Kabelgoten:

Hoe lopen deze doorgaans. Van weer naar waar? Tegenwoordig zie ik ze vaak met afdekplaatje 'GAS' voor wisselverwarming. Maar was dit er al in 1981? Bij grotere stations lijken ze ook wel naar de wissels te lopen, maar bij kleinere stations en in de vrije baan zie ik ze niet.

Railspoelen en potjes:

Ik heb via Shapeways de SpoorObjecten set besteld. Daar zitten ook railspoelen en van die potjes(?) bij. Waar staan deze doorgaans. Ik heb wat cabineritten bekeken en de spoelen kom ik overal wel tegen (trein detectie toch?) maar de potjes?


Misschien een makkelijker vraag. Wat staat waar zoal in de buurt?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Januari 2018, 17:05:10 »

Begin jaren 80 waren er nog wel stations met waslijn en klassieke beveiliging.
Wat voorbeelden die ik zo weet.
De hele lijn Heerlen - Valkenburg - Maastricht, incl. die stations, tot 1986.
Op de lijn Den Bosch - Nijmgen is in 1981 de laatste klassieke beveiliging verdwenen.
In station Venlo hebben de armseinen het tot 1988 volgehouden.
Op deze site is voor veel stations aangegeven wanneer de klassieke beveiliging buiten dienst ging.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #2 Gepost op: 17 Januari 2018, 21:24:53 »

Dank voor je link die kende ik nog niet. Ik ben deze week op vakantie in Valkenburg en heb station Wijlre en Schin op Geul al bezocht en daar wat van de klassieke beveiliging gezien.

Het is me nog niet duidelijk of er op die lijnen naast klassieke beveiliging wel gebruik werd gemaakt wisselmotoren. En of er toen ook wel railtrafo's en potjes werden gebruikt voor de blokbeveiliging. Het lijkt me haast van niet. Ik ga nog eens verder onderzoek doen  Smiley
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Januari 2018, 23:05:07 »

Bij de klassieke beveiliging kun je de mechanische en de elektromechanische beveiliging onderscheiden.
Wissels en seinen worden bij de mechanische beveiliging (zoals Wijlre en Simpelveld) met trekdraden bediend. Daar zijn dus normaal gesproken geen wisselmotoren. Bij de elektromechanische beveiliging (zoals Venlo en Maastricht hadden) worden de wissels en seinen wel met motoren bediend.
Potjes en trafo's weet ik niet, ook bij de huidige beveiliging weet ik niet waar die precies worden gebruikt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2018, 11:31:04 »

Helder! Ik ga nog wat meer onderzoek doen.

Waar ik inmiddels achter ben is:

- Aan beide zijden van een dubbelbenig geisoleerde sectie zit een railspoel.
- Aan beide zijden van een enkelbenig geisoleerde sectie zit een railaansluitpotje.
- Waar twee dubbelbenige secties aan elkaar grenzen, liggen dus bij de las twee railspoelen, bij twee enkelbenige secties staan twee railpotjes naast elkaar.
- Als een dubbelbenige en een enkelbenige sectie aan elkaar grenzen liggen een spoel en een potje.
- Wisselsecties zijn meestal enkelbenig, maar dubbelbenig komt de laatste jaren vaker voor.
- Bij een wisselsectie staan ook maar twee potjes of railspoelen, alleen bij wissels met een hoeverhouding vanaf 1:15 liggen tegenwoordig soms een of twee extra railspoelen.
- Railpotjes worden ook gebruikt om verbinding te maken met andere zaken zoals ATB-Vv-bakens en -lussen en pedalen.

Bron: de buren
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2018, 11:54:46 »

Geen foto's of verdere uitleg ter verduidelijking want dit zegt me weinig.

Aah...gezien bij de buren....dat verklaart de halve inhoud.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Januari 2018, 11:59:45 »

Want wat is nu exact een dubbelbenig geisoleerde sectie of een enkelbenig geisoleerde sectie?
Zolang je niet weet wát dat is, weet je m.i. nog niet wanneer je op je baan een railspoel moet plaatsen of een aansluitpotje  Huh?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #7 Gepost op: 18 Januari 2018, 12:02:30 »

Enkelbenig is wanneer 1 spoorstaaf  geïsoleerd is. Dubbelbenig, dan zijn beide spoorstaven geïsoleerd.
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #8 Gepost op: 18 Januari 2018, 12:06:16 »

Aah...gezien bij de buren....dat verklaart de halve inhoud.

Doe eens lief  Wink

Als ik meer duidelijk heb dan zal ik dit zeker hier posten. Wellicht kan er dan een wiki artikeltje van verschijnen?
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #9 Gepost op: 18 Januari 2018, 12:45:28 »

Op Wikipedia staat nog e.e.a. over enkelbenige en dubbelbenige isolatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #10 Gepost op: 8 Mei 2018, 09:33:15 »

Ik heb even een tekening gemaakt van hoe het misschien zou kunnen worden:




Geel: dwergseinen (later bedacht dat de bovenste ook wat hogergeplaatst achter het perron zou kunnen staan.
Groen: vrijbalken
Grijs: Kabelgoten, in het echt zie ik die meer naar wisselmotoren en met name naar de plaatjes GAS lopen dan naar seinen
Roze: schakelkasten
Rood: wisselmotoren

Met deze opstelling vraag ik me bij het onderste perronspoor wel af tot hoe ver een trein kan staan. Een loc kan bijvoorbeeld niet net voorbij het perron staan, omdat het vertreksein dan niet zichtbaar is. Toch?

Hoe zou ik dat anders oplossen? De onderste 2 dwergseinen laten vervallen en er 1 bij het eerste wissel zetten ten hoogte van de wisselmotor (gezien vanaf het station)?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Mei 2018, 14:34:55 »

Ik zou in ieder geval het onderste dwergsein voor de vrijbalk plaatsen en niet erachter, zoals nu.

Nederland kent geen groepsuitrijseinen meer. Utrecht Goederen heeft er nog heel lang gehad, maar zover ik weet had dan elk spoor toch gewoon een eigen vertreksein. Je alternatieve oplossing zou denk ik alleen kunnen als de onderste twee sporen onbeveiligd gebied zijn (onwaarschijnlijk bij een perronspoor) en zelfs dan heb ik mijn twijfels of het dan wel kan zonder beveiligingskop of stopontspoorblok.
Wat je bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal nog ziet, zijn twee dwergseinen kort na elkaar, dus dwergsein - wissel - dwergsein. Bij een stop voor het eerste dwergsein, blijft het wissel vrij voor andere treinen, bij een stop voor het tweede dwergsein, is het wissel geblokkeerd.
Al denk ik dat je volgens de regels geen ruimte hebt om dat extra dwergsein te plaatsen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #12 Gepost op: 8 Mei 2018, 20:41:48 »

Dank Huub!

Ja het is een gedoetje wel. E.e.a. bepaald wel of ik langere treinen langs het perron kwijt kan of niet. In het echt zie ik de dwergsinen vaak voor de vrijbalk staan, qua zicht zou je eerder denken dat het andersom zou zijn, of niet?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 8 Mei 2018, 21:07:53 »

Achter de vrijbalk liggen de sporen zo dicht bij elkaar dat een dwergsein daar niet meer past, zeker niet in ons miniatuur bedrijf met overhangende rijtuigen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #14 Gepost op: 8 Mei 2018, 21:27:42 »

Helder. Maar dan heeft het geen zin m’n perron zover door te laten lopen. Aangezien een cabine het sein niet kan zien als die tot einde perron staat.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« vorige volgende »
Ga naar: