Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels  (gelezen 24488 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #15 Gepost op: 9 Mei 2018, 08:34:13 »

Wat je bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal nog ziet, zijn twee dwergseinen kort na elkaar, dus dwergsein - wissel - dwergsein. Bij een stop voor het eerste dwergsein, blijft het wissel vrij voor andere treinen, bij een stop voor het tweede dwergsein, is het wissel geblokkeerd.
Al denk ik dat je volgens de regels geen ruimte hebt om dat extra dwergsein te plaatsen.

Hier zit ik nog aan te denken, de plaats zou dan zijn ten hoogte van de wisselmotor bij het tweede wissel (gezien vanaf de vrije baan). Wat zijn die regels dan? En als ik daarvoor zou kiezen, laat ik het omloopspoor dan onbeveiligd (2 seinen nodig)? Of beveilig ik het zoals ik het nu heb plus dat extra sein (4 seinen nodig)?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 9 Mei 2018, 19:47:48 »

Helder. Maar dan heeft het geen zin m’n perron zover door te laten lopen. Aangezien een cabine het sein niet kan zien als die tot einde perron staat.
Daar hadden ze in Duitsland wel een oplossing voor...  Wink

by hb foto, on Flickr

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 9 Mei 2018, 20:44:28 »

Kan het sein niet links geplaatst worden Huub?
Dat gebeurt toch wel eens als het niet anders kan...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 9 Mei 2018, 21:26:10 »

Het is een beetje lastig om naar een realistische oplossing te zoeken voor iets wat een typisch modelspoorprobleem is.
In het echt zullen de seinen globaal op de plek komen, waar ze zijn getekend. Alleen bij het onderste spoor moet die nog iets naar links opschuiven, zodat een trein die voor het rode sein stopt, niet een rijweg naar het middelste spoor blokkeert.
Het perron houdt dan gewoon eerder op of een paar meter perron wordt gewoon niet gebruikt.
Amsterdam Centraal heeft dan op een paar plekken die seinen kort achter elkaar staan, maar het is wel meer dan de lengte van één wissel.
Wat je ook bedenkt, het blijft in mijn ogen een gekunstelde oplossing.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 9 Mei 2018, 21:32:10 »

Wat het ook is natuurlijk aangezien we in model in lengte schaal meestal 500 meter in 2 meter willen weergeven terwijl de rest 1:87 is  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 9 Mei 2018, 22:20:06 »

Ik meende dat ik het eens gezien had. Het komt dus voor al zal het een enorme uitzondering zijn.


bron

Wellicht dus een oplossing voor je Joran; op de kop van het perron met een pijltje  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #21 Gepost op: 9 Mei 2018, 23:52:55 »

Haha precies deze foto vond ik vandaag ook Jakop. Maar vond ook deze nog in Haarlem.

Het komt dus vaker voor  Duim omhoog. Vandaag twee digikeijs dwergseinen aangeschaft.

Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 10 Mei 2018, 08:26:22 »

Ik zie niet goed wat je wint door het sein links te plaatsen.
Het sein moet o.a. beveiligen tegen flankaanrijdingen op het wissel. Dat kan alleen als het voor de vrijbalk staat. Anders zou een trein die netjes voor het sein stopt, toch het wissel kunnen blokkeren.
En waar een vrijbalk past, past ook een dwergsein, zoals vaag hieronder is te zien (direct naast de overgang tussen het 1e en 2e rijtuig).


Ook hier was trouwens nog een tweede sein opgesteld aan het einde van het perron.
Maar wil je dat toepassen, moet er in werkelijkheid denk ik wat meer lengte zitten tussen beide wissels.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1980


« Antwoord #23 Gepost op: 10 Mei 2018, 09:32:06 »

Kort voor Den Haag HS staat een inrijder links van het spoor (sein 222) met een pijl die naar dat spoor wijst. Daar is die pijl, denk ik, vooral bedoeld om geen verwarring te scheppen voor (machinisten van) treinen vanaf de Binckhorst naar Den Haag HS. Seinen die links staan, zijn immers bepaald geen uitzondering (dubbel-enkelspoorbeveiliging).
Gelogd

Groet, Frank
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels
« vorige volgende »
Ga naar: