Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Verkanting, wel of niet?
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verkanting, wel of niet?  (gelezen 30806 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 9 December 2015, 23:05:06 »

Voor wissels gebruik ik de NOCH railbedding. De rails zelf wordt wel gewoon geballast. Ik wil de wissels absoluut niet nat hebben en ik vrees ook voor steentjes tussen de bewegende delen. Heb ze grijs gespoten, hoe ik dat met de kleur doe zie ik later wel.

Even hier op inhakend wil ik onderstaande foto tonen. Het is wel een 'korte wissel' en niet een r=902 afbuigende zoals jij gebruikt, maar het principe is hetzelfde. Zoals hieronder heb ik het ook gedaan bij mijn slanke wissels en Engelsmannen.
Ik heb ter plaatse van de bewegende delen van de wissel de blauwe plaat weggesneden. Dat kan natuurlijk met kurk ook. in dat gat is ballast gestrooid en gefixeerd met verdunde houtlijm. Dit steekt net niet boven de blauw plaat uit. Het wissel heb ik aan de onderkant voorzien van een dunne sheet behalve bij die bewegende delen. Die sheet zit met houtlijm vast. Toen ballast gestrooid tussen de biels op het sheet en dat ook voorzichtig gefixeerd. als je het wissel dan plaats op zijn plek kijk je door de biels naar het onderliggende ballast. Dat ligt dan wel diep, maar er ligt ballast én de boel functioneert gewoon goed.
Het ballast wat je naderhand langs de randen strooit houd 'm op z'n plaats en door de sheet is hij ook nog eens redelijk gemakkelijk te verwijderen en of weer te plaatsen. De schade blijft beperkt en is redelijk simpel weer te herstellen.






Wat bovenstaande wisselcombinatie betreft; ik zou die eerste eens mooi in die verkanting leggen, vastzetten met wat schroefjes en dan een voorzichtig kijken wat je met de 2e kan en niet kan. Volgens mij is er best wel wat buiging mogelijk en als ik het goed zie gebruik jij de slanke wissels met vaste puntstukken (of je maakt ze vast) dus nog minder bewegende delen dan bij mij.
Ik heb vanavond even een rei op één van die gebogen wissels gelegd en daar zit bij mij toch zeker zo'n 2 mm buiging in over de 20 cm lengte van de wissel. Een paar uurtjes testen en je weet of het kan of echt niet
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #16 Gepost op: 9 December 2015, 23:35:50 »

Jakop, ik heb al enige ervaring met die slanke wissels en heb als eens gehad dat als je niet goed vlak liggen dat ze niet goed functioneren. Met 2 wissels heb ik dat al gehad.
Dus je begrijpt dat ik een beetje huiverig ben om te gaan torderen.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 10 December 2015, 07:15:18 »

Ja....begrijp ik wel....het is uit mijn ervaring dat het hier wel functioneerd dat ik het zeg.

Zolang de boel niet vast ligt kan je e.a. voorzichtig proberen, werkt het niet, dan zal je ze toch vlak moeten leggen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 10 December 2015, 12:08:30 »

Waar je bij verkanting wel rekening mee moet houden, dat je treinen de neiging krijgen om naar binnen te kantelen.
Zolang alles in het spoor blijft en je wagons normaal (soepel) rijden, zul je daar geen last van hebben, maar bij een ontsporing zul je sneller het effect zien dat de hele trein kantelt, zeker als je met langere treinen rijdt. Die ervaring had ik tenminste op een vorige baan waar ik verkanting had toegepast. Ik geef toe, ontsporingen horen niet op een modelbaan, maar met een paar merken heb ik van tijd tot tijd helaas wel dat probleem.  Cheesy

Om die reden nu niet meer echt toegepast. Al ligt juist die echt zichtbare boog in een helling. Om te voorkomen dat het spoor naar buiten kantelt, ligt de ondergrond geforceerd iets naar binnen gekanteld. Maar dan heb je het over nog geen millimeter verschil op 10 cm breedte van de strook waar de rails op ligt. Dit geeft nog geen zichtbaar verkantingseffect.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 10 December 2015, 14:03:16 »

Hoeveel verschil in hoogte tussen de railstaven  had je bij die vorige baan?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 10 December 2015, 15:07:29 »

Ik denk dat ik toen gebruik heb gemaakt van telefoondraad, dus zeg 1 mm bij een bielslengte van 30 mm.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #21 Gepost op: 10 December 2015, 21:52:20 »

Dank Huub en Jakob voor jullie inbreng.
Wat Huub aanhaalde spookte ook door mijn hoofd.
Ik ga met beleid verkanting aanbrengen en eerst een jaar op proef rijden. Er wordt dus eerst nog geen ballast aangebracht.
Mocht het niet bevallen dan kan ik de verkanting nog verwijderen.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 10 December 2015, 22:09:12 »

Dat is altijd verstandig: een lange testperiode. Altijd doen.
Ik kan alleen nog toevoegen dat mijn verkanting ongeveer hetzelfde is al Huub schetste, maar ik daar tot op heden nog geen negatieve aspecten aan heb ervaren qua ontsporen ed.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #23 Gepost op: 10 December 2015, 23:00:38 »

Ik merk nu net dat de wissels niet goed werken in de Noch railbedding. Moet eerst bekijken wat daar aan de hand is en oplossen voordat ik verder ga het is ook altijd wat .....

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 10 December 2015, 23:05:22 »

Vervelende hobby ook!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #25 Gepost op: 11 December 2015, 02:36:40 »


Dat wissel na het wissel in de boog ligt er dus in het echt ook.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 11 December 2015, 07:12:57 »

En wat me nu hier op valt is dat het derde spoor wat ontstaat door het tweede wissel ook in verkanting ligt.
Dat biedt perspectieven in model denk ik.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #27 Gepost op: 16 December 2015, 18:56:04 »

Wat bovenstaande wisselcombinatie betreft; ik zou die eerste eens mooi in die verkanting leggen, vastzetten met wat schroefjes en dan een voorzichtig kijken wat je met de 2e kan en niet kan.

Ik zei dus het wissel moet recht inde bedding liggen ander krijg je grote kans op problemen.

Na een tip van iemand die mij melde dat kurk met een schuurblokje goed te schuren is heb ik op een proefstukje geprobeerd of de onderzijde van de Noch railbedding te schuren is met een schuurblokje.

Ik kan melden ..... dat werkt prima  Duim omhoog

Ik ben nu een methode aan het ontwikkelen dat ik de wissel railbedding aan de onderzijde precies 1 mm schuin kan afschuren.

De Noch railbedding is 4 mm hoog had ik ergens al gemeld en de kurk wat ik gebruik in de bogen is 3 mm hoog.

Als ik dus van de wisselrailbedding van binnen naar buiten 1 mm schuin weg kan schuren komt het wissel vlak in de bedding 1mm aflopend te liggen dus verkanting. De binnen railstaaf sluit dan aan op de kurkrailbedding en de buitenkant moet ik dan 1 mm opvullen.

Ik heb geen wissel railbedding over maar wel platen van dat spul.
Ik ga dus eerst de vorm uitsnijden en een proefstuk schuren. Als dat lukt dan ga ik dat toepassen op de wissel railbedding.

Ik houd jullie op de hoogte!

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 16 December 2015, 19:00:00 »

Ben benieuwd naar foto's vanuit dezelfde hoek als die grootspoorfoto's als je het spul hebt liggen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1965


« Antwoord #29 Gepost op: 16 December 2015, 19:23:20 »

Ook hier benieuwd!!!
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Verkanting, wel of niet?
« vorige volgende »
Ga naar: