Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Piko 2022  (gelezen 35998 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
dombas
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8



WWW
« Antwoord #105 Gepost op: 12 Februari 2023, 21:55:57 »

De Piko is het elfde NOHAB AA16 model in HO. Te beginnen met het Long model uit de jaren vijftig. Alle elf staan op de foto:


All HO scale NOHAB models

Tot het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw was er weinig keuze als je een model van een NOHAB op jouw baan wilde hebben. De Märklin versie was de enige die er een beetje op leek. Helaas is het duidelijk een AFB model, dus er zijn heel veel details verkeerd. Toen kwam NMJ met een Superline model, maar dat was een beperkte oplage en duur (messing model). Maar toen kwamen Heljan en Roco met nieuwe modellen. Later heeft Märklin een heel nieuw model op de markt gebracht, op de foto te zien als de Trix MV 1102. NMJ kwam met de Topline serie en dat zette opnieuw een nieuwe standard. Van Biervliet kwam ook met een model, maar helaas weer een AFB model in DSB kleuren. En nu als laatste het nieuwe Piko model.

Groeten,
Lolke
« Laatste verandering: 12 Februari 2023, 23:37:49 door dombas » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #106 Gepost op: 12 Februari 2023, 22:53:45 »

Leuk om te zien. Strikt genomen zijn het dus elf MY-modellen. Nohab heeft immers ook MX-locs gemaakt en als je die ook in je beschouwing meeneemt, dan komen Heljan en McK/Dekas er nog bij.
En als ik het goed heb, komt NMJ met de iets verkorte (wegens de beperkte lengte van sommige draaischijven in Noorwegen, meen ik) uitvoering. Al met al hebben we tegenwoordig behoorlijk veel keuze.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dombas
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8



WWW
« Antwoord #107 Gepost op: 12 Februari 2023, 23:26:48 »

Je hebt gelijk. Elf MV/MY modellen. Want ja de MX en MZ zijn ook NOHAB modellen.

Ik heb de Heljan en McK/Dekas MX modellen ook in de verzameling, tevens diverse MZ modellen.

Over de Noorse Di3-en gesproken. Er zijn heel veel detail verschillen tussen een DSB MY en een NSB Di3. Net zoals de MÁV M61 ook weer allerlei detail verschillen heeft. De AFB modellen (SNCB/NMBS & CFL) hebben we heel want andere detail verschillen.

Terug naar de Noorse Di3:
Na het bouwen van vier DSB MY's, werd het vijfde NOHAB model een NOHAB demonstrator en die heeft in diverse landen gereden. Uiteindelijk is deze door de NSB gekocht en als Di3.602 in dienst gekomen. Dit is tegenwoordig het museum model en weer teruggebracht naar de demonstratie uitvoering. De serie productie voor Noorwegen werden 30 cm korter gemaakt om nog op de draaischijven te passen. Er zijn nog 5 'lange' Di3-en. Die hebben hun oorsprong in een mogelijke bestelling van de Finse spoorwegen. Een loc heeft in Finland rondgereden maar uiteindelijk ging de bestelling niet door en heeft de NSB ze overgenomen. Die demo loc werd de Di3.643 en de andere vijf de 622, 623, 641 en 642. Samen met de 602 zijn deze zes dus de standaard lengte en de rest is 30 cm korter.
In model heeft alleen NMJ deze korte op de markt gebracht. Het NSB Topline Di3 model is ietsje korter dan de NSB Topline MY. De Heljan Di3 is een voorbeeld van de lange versie.

In de 2023 aankondigingen van Märklin staat een Di3.613, maar als de lengte niet wordt aangepast, klopt dat model niet.

MVH,
Lolke
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #108 Gepost op: 13 Februari 2023, 08:14:25 »

Even een vraag uit onwetendheid / nieuwsgierigheid tussendoor: waarom zou zo'n loc op een draaischijf moeten passen? De meester kan toch gewoon in de andere cabine plaatsnemen? Of zijn er alleen maar ronde locloodsen met verplichte draaischijf in Noorwegen?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #109 Gepost op: 13 Februari 2023, 10:06:36 »

Ook onwetend over de Noorse situatie/redenen, maar wellicht met iets meer fantasie..  Wink
Als je hem weg wil zetten of voor onderhoud binnen wil hebben in een ronde loods, zal de schijf veelal moeten draaien naar de positie waar hij heen moet.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #110 Gepost op: 13 Februari 2023, 13:08:07 »

Ik heb eens een filmpje gezien van een draaischijf ergens in of bij Oslo, waarbij de draaischijf ondergronds (in een rots dacht ik, maar dat weet ik niet meer precies) was gebouwd. Erg veel ruimte was daar niet.

De Piko-loc heeft erg goed geluid: https://www.youtube.com/watch?v=-UQEvOUgqjk

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #111 Gepost op: 13 Februari 2023, 13:13:05 »

En ook nog even de Belgische variant: https://www.youtube.com/watch?v=ztjpA4T5T7c

De kwaliteit van Piko is nogal wisselend (denk maar aan de ronduit bedroevende gele kleur met spikkels op de ICR-rijtuigen), maar met de Nohab-locs hebben ze zichzelf overtroffen. Ik kan niet wachten tot er een voor mij geschikte versie verschijnt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #112 Gepost op: 14 Februari 2023, 18:47:25 »

Video over de ICR-rijtuigen: https://www.youtube.com/watch?v=id9cqmWOUJ0&t=1s

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2022Topic: Piko 2022
« vorige volgende »
Ga naar: