Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: 40 jaar geleden  (gelezen 2469 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Gepost op: 8 Januari 2022, 15:10:06 »



Mispoes’ Nostalgische Poespas: 40 jaar geleden

Vrijdag 8 januari 1982. Na ongeveer een half jaar te hebben gespaard, kon ik eindelijk de tweede locomotief voor mijn N-modelbaan kopen. Een ‘rode hydraulische’ van Roco, die ik kende van de periode tot 1976 (van voor de elektrificatie van Oldenzaal-Bentheim), eind november 1981 met de trein 7955 Zwolle-Enschede en in de zomer van 1981 (Tienetoer) in Nijmegen. De eerste twee waarnemingen klopten niet met het model, de laatste wel. Het model was namelijk een 215 en geen 216, maar dat zag ik toen nog niet. Die 215 was voor mij toch een grotere mijlpaal dan de startset van 5 december 1979 omdat deze tweede loc een bewust uitgekozen doel was om voor te sparen.

Het zal omstreeks deze tijd, 15.00 uur, zijn geweest veertig jaar geleden dat ik de nieuwe aanwinst op de baan zette en er mee begon te rijden. Het model verdween later door de zelfbouwdrang waarmee ik uiteindelijk bij de schaal H0 uitkwam. Ongeveer anderhalf jaar geleden kwam ik op E-bay Duitsland een volkomen gaaf model tegen dat een exacte kopie was van mijn 215 uit 1982. Zelfde nummer (215 031-6) en in de originele verpakking. Het staat tegenwoordig in het theekastje naast de exacte kopie van die andere mijlpaal, de eerste V200 van toen ik net overgestapt was van N naar H0 in juni 1986.



Een half jaar geleden nam ik het besluit om een modelbaan in N te bouwen, omdat het er niet toch niet meer van zou komen de H0-modellen te laten rijden op een modelbaan. Heb er gewoon de ruimte niet voor. Het N-model van de 215 zal ik niet laten rijden op die baan. Qua detaillering en techniek kan het niet meer zo goed meekomen met de huidige standaard, maar belangrijker: ik ben veel te bang dat het model beschadigd zal raken.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 9 Januari 2022, 21:04:12 »

Mooi verhaal Frank!!!

Leuk om te lezen
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2022, 21:19:11 »

Moet bij mij ook een jaar of 40 geleden zijn. Ook een Roco 215, maar dan iets groter.
En ik hoefde er niet voor te sparen. Mijn vader dacht dat hij geflitst was en beloofde in een opwelling mij deze loc, als de bekeuring niet in de bus zou vallen. Wist hij veel dat ik hem daaraan zou herinneren.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 Januari 2022, 21:45:23 »

Een jaar of zes terug memoreerde ik ook mijn eerste eigen aankoop  Cheesy
Nu inmiddels 45 jaar terug, maar dat komt natuurlijk omdat ik veeeel ouder dan jullie ben  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Januari 2022, 22:33:52 »

Dank Sander! Smiley

Moet bij mij ook een jaar of 40 geleden zijn. Ook een Roco 215, maar dan iets groter.
En ik hoefde er niet voor te sparen. Mijn vader dacht dat hij geflitst was en beloofde in een opwelling mij deze loc, als de bekeuring niet in de bus zou vallen. Wist hij veel dat ik hem daaraan zou herinneren.  Grin

Als het een rode was, kon die weleens hetzelfde locnummer hebben gehad. De ob 215 033 heb ik ook nog gehad, maar de 215 036 in TEE was een verzinsel. Wel een mooi verzinsel, maar met een fout computercontrolecijfer, dat dan weer wel.

omdat ik veeeel ouder dan jullie ben  Grin

Dat wel natuurlijk...

Heb je een link naar jouw memoires, Jakop?
« Laatste verandering: 9 Januari 2022, 22:35:24 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Januari 2022, 06:16:04 »

Als het goed is, is ‘zes’ rood in het bericht en dat is de link  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: 40 jaar geleden
« vorige volgende »
Ga naar: