Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: aanleg van trolleybus lijn 2
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: aanleg van trolleybus lijn 2  (gelezen 13656 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 6 Oktober 2014, 21:56:30 »

De foto's in dit topic zijn als gevolg van het gewijzigde beleid bij photobucket niet langer zichtbaar en zullen ook niet terug keren.

Als je in Arnhem aan een busroute woont of gaat wonen is de kans groot dat er vroeg of laat bovenleiding boven komt te hangen zodat er met trolley bussen gereden kan worden. Daar kan je fan van zijn of niet, daarover wil ik hier geen discussie gaan voeren, daar zijn andere fora voor.

Wat ik hier wel wil doen is jullie een kijkje geven in hoe de aanleg van de infra in z'n werk gaat. Sinds de gemeente besloten heeft deze infra aan te leggen houd ik vrienden, kennissen en diverse chauffeurs via een aantal mails op de hoogte van de stand van zaken van de werkzaamheden. De zelfde foto's die ik rond gemailt heb wil ik ook hier gaan posten. Ik doe dit niet in 1 keer want dan ben ik uuuuuuuuren bezig en daar heb ik geen zin in dus ik zal in de komende week langzaam naar nu toewerken.

In Arnhem word op dit moment hard gewerkt aan een verlenging van lijn 2. Deze rijd nu nog vanaf de Hoogkamp naar het Centraal Station maar moet per 14 December verlengt worden naar de Laar Oost zoals in de brief hieronder van de gemeente Arnhem te lezen valt:

Lijn 2 gaat vanaf het Centraal Station rijden via het Willemsplein, Velperplein, Airbornplein, de Monchiplein, de Koppel naar Konenburg. Vanaf Kronenburg word de route van lijn 7 gevolgd tot net voor de halte Otis Reddingplein. Daar gaat het rechtsaf via de busbaan naar de Laar Oost waar lijn 2 net als lijn 4 via de Limburgsingel, Maastrichtsingel, Venlosingel en Randweg naar het eindpunt van lijn 6 bij de halte de Laar West/Bredasingel rijd.

Lijn 2 krijgt op de Laar West geen eindlus en zal daar steeds overlopen van/naar lijn 6. Een deel van de ritten van lijn 6 zal wel blijven keren omdat lijn 2 max. 2x per uur rijden en lijn 6 max. 4x per uur rijd.

Het eerste wat zichtbaar werd is het kappen van bomen. Deze zijn niet gekapt voor de trolley aanleg maar bij een grote kap actie in Arnhem is wel rekening gehouden met de te plaatsen trolley masten.








26 Februari zijn de bomen gekapt:







Zoals jullie zien woon ik aan de route en deze foto's kon ik dan ook zo vanaf m'n balkon maken.

De gemeente heeft ook al snel een drempel op de Limburgsingel verlaagd.




Hier 2 foto's van de busbaan over de A325 toen er nog niks van de trolley te zien was.




In April werden de eerste werkzaamheden langs die busbaan zichtbaar in de vorm van eht boren van funderingen voor bovenleidingsmasten en het plaatsen van de eerste masten.












Dan wat jongere foto's van het zelfde traject van 1, 23 en 29 Mei 2014:












Ook op het traject de Monchiplein-Kronenburg is men in April al gestart met het boren van de funderingen:

Hier nog met oude bovenleiding van een in de jaren 90 opgeheven trolleylijn.











Dit was het even voor nu, ik ben al een uur met deze post bezig dus van de week volgt weer een update.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 24 Juli 2017, 21:19:31 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #1 Gepost op: 7 Oktober 2014, 21:19:32 »

Zo bij deze dan een 2e post.

Als eerste overal het boren van de funderingen voor de palen waar gister al beperkt wat van te zien was.

Eerst wat geboorde gaten op de Randweg:










Hier de halte Lange Akkers/Limburgsingel:

De oude eindpunt voorziening die al jaren buiten gebruik is is inmiddels verwijderd.


Tussen de rotonde op de Huissensestraat en de halte de koppel zijn al vrij snel palen voor de bovenleiding geplaatst, dit is 2e helft van Juni geweest. Voor de rest heb ik precieze datums vanaf Juni niet meer bijgehouden zodat ik nu probeer alles in de juiste volgorde te houden.








Enkele weken later zijn de masten geschilderd en toen ik een keer naar het werk ging bleek dat de zwarte randen net boven de grond met de hand geschilderd worden.




De eerste spandraden op de genoemde rotonde zijn al vrij snel opgehangen.





Hierbij werd even voor het gemak vergeten dat er een ondergrondese afvalcontainer vlak bij de rotonde staat. Deze is sinds de eerste spandraden hangen niet meer te legen omdat de vuilniswagen er met de kraan niet meer bij kan. Inmiddels zijn we 3 maanden verder maar een oplossing is er nog niet.

Bij de doorsteek ten noorden van de Winkelcentrum Kronenburg t.h.v. de Pleyroute stonden ook nog masten. Deze zijn grotendeels verwijderd en elders herplaatst en een aantal zijn rond die plek herplaatst.




Hier nog wat andere geplaatste masten tussen de haltes Otis Reddingplein en de Pas.



Zoals je op deze foto ziet zijn deze masten weken later geplaatst als de masten voorbij de halte de Pas richting de Lange Akkers in de Laar Oost.

Op een ochtend werd ik wakker van en bleken ze juist op dat moment bij mij voor de deur op de Venlosingel de funderingen aan het boren waren. Op het volgende foto verslag kan je het hele circus aan het werk zien:
































Dat was het weer even voor nu, ik heb nog een kleine 40 foto's klaar staan voor een volgende post waarbij duidelijk te zien is dat de bovenleiding zelf inmiddels vorm begint te krijgen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Oktober 2014, 20:55:02 door Bjorn van der Meulen » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 14 Oktober 2014, 12:18:31 »

Voor deze update heb ik weer een kleine 40 foto's klaar staan. Dit zijn allemaal uit de laatste 2 maanden en veel zijn uit September. Om het voor mezelf werkbaar te houden en voor jullie ook enigzinds overzichtelijk te houden zal ik ze posten vanaf de Laar West richting de Huissensestraat. Vooral hier in de Laar Oost onstaat dan een aardig beeld van hoever sommige stukken zijn en hoe weinig er op andere plekken is gebeurd.


Dit is de rotonde waar lijn 6 nu keert, vanaf hier hangt de rijdraad aan een tijdelijk ophanging. Inmiddels hangen hier ook al de wissels maar foto's daarvan komen in de volgende post.








De bovenstaande foto's zijn genomen vanuit een gasbus waarmee we over de randweg reden vanaf de rotonde naar de kruising Randweg/Venlosingel, hier houd de bovenleiding op maar hier onder nog enkele foto's van dit stuk vanuit een andere hoek.







Dan gaan we de Venlosingel op en hier zijn de masten pas een week of 2 terug geplaatst.






En toen liep ik m'n slaap kamer in en stond er een wagen met masten voor m'n flat, goede timing :mrgreen: :





Tja lijn 4 moest er ook nog even door maar ook dat past.


En hop de volgende ook even neerzetten.


Als de masten in de buizen zijn gezet gaat er fijn grit bij om de open ruimte op te vullen en ze vast te zetten.


Zo zag het er daarna uit.

Voorbij m'n flat in de bocht zag het er zo uit:



Dit zijn wat oudere foto's toen nog niet alle masten waren geplaatst en we gaan nu iets verder terug in de tijd.


Hier de kruising Venlosingel/Maastrichtsingel, de bussen horen hier rechts af te gaan, maar dat gebeurd al een hele tijd niet door uitgelopen werkzaamheden waarover later meer.


In Augustus werden op de Maastrichtsingel( op de foto hierboven) en Limburgsingel( foto's hier onder) de haltes verlengt en hier en daar wat asfalt vernieuwd en hier en daar wat masten geplaatst. Het stelt niks voor maar men had er 4 weken voor gerekend.








En hier komen we dan bij "het probleem" op de route. Deze bus doorsteek word dubbel sporig gemaakt met aan beide zijdes haltes er aan. Pas aan het einde van die 4 weken was men zover dat er beton gestort kon worden maar dat moet 3 weken uitharden. Dat betekende 2,5 week uitloop van de omleiding. Inmiddels was ook de Venlosingel aan de beurd en daardoor kregen we een omleiding in een omleiding. Waar lijn 4 normaal over de Venlosingel ging ging hij nu over de Limburgsingel, daarna in tegen gestelde richting over de Maastrichtsingel en dan ipv de nog gestremde Limburgsingel het 2e deel over de Venlosingel. Inmiddels zijn de werkzaamheden op de Venlosingel aan de haltes alweer zover dat lijn 4 hier weer rijd zoals ook bij het plaatsen van de masten te zien was maar.................... Het beton van de busdoorsteek hierboven bij de halte Lange Akkers is afgekeurd, het was te glad. Inmiddels is het beton weer verwijderd en is er nieuwe bewapening gelegd. Ik ben er al een paar dagen niet geweest maar het zou kunnen dat er inmiddels nieuw beton is gestort maar ook dat mag weer 3 weken uitharden. Het duurt dus nog wel even voor lijn 4 terug keert op de Limburgsingel.

Hier nog een foto van de busbrug over de A325 waar inmiddels ook alle masten staan.

Alle bovenleiding hangt ook maar daar blijk ik geen foto's van te hebben dus die moet ik nog even maken.

Dan gaan we nu naar het gedeelt kronenburg-de koppel-Huissensestraat.

Hier rijden we vanuit Kronenburg onder de Pleyroute door, waar zo's 1,5 week terug de wissels zijn opgehangen.



Hier de wissels gezien vanuit de andere richting:


Dan gaan we verder richting de Huissensestraat met lijn 14.








En dan zijn we aangekomen bij de rotonde op de Huissensestraat, hier nog zonder wissels, rechts de bovenleiding komend vanaf 't Duifje.


Hier nog foto's van de wissels op de rotonde op de Huissensestraat richting 't Duifje/Kronenburg gezien met en zonder wissel.





Rechts naar Kronenburg, rechtdoor naar 't Duifje.

Ik zit er nu lekker in dus ik denk dat ik post 4 er zo gelijk achter aan doe, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Oktober 2014, 20:56:05 door Bjorn van der Meulen » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #3 Gepost op: 14 Oktober 2014, 12:39:52 »

Deze post is wat korter en bestaat bijna volledig uit detail foto's van de wissels. Inmiddels zijn alle 8 wissels geplaatst, deze zijn alleen nog niet actief. Wel moet je er als chauffeur al rekening mee houden omdat er net als bij de modelspoor wissels stroomloze stukjes in zitten en dan moet je het stroompendaal optijd loslaten. Doe je dat niet dan voel je een lichte of zware schok door de bus omdat even de stroom weg valt en buiten leverd het vooral in het donder een mooie groene lichtflits op. De ontvangers van de wisselbediening en de daaarbij behorende lampen moeten nog worden geplaatst voor de wissels bedienbaar worden. Op 1 van de trolley's zit een zender waarmee de chauffeur via knoppen verschillende signalen kan uitzenden naar de ontvangen om 1 of meerdere wissels tegelijk te bedienen. Dit systeem is al heel oud maar werkt vrij goed alleen toen men laatst begon met het uitrollen van het bekende 4G netwerk begonnen op sommige plekken wissels een eigen leven te leiden met alle ontsporingen en schades tot gevolg. De frequenties liggen dus te dicht bij elkaar, maarja dat soort dingen keren regelmatig overal terug. ik denk bijvoorbeeld aan de 25kv bovenleidng van de HSL die de ATB van de lijn Gouda-Den haag op tilt deed slaan :mrgreen:

Maar nu terug naar lijn 2 en we gaan verder waar ik in de vorige post eindigde, namelijk de rotonde op de Huissensestraat. Vorige week moest ik daar een keer bijna 15min op de bus wachten dus de tijd gebruikt om een lading detail foto's te maken.


















Een dag later stond ik op de bus te wachten en toen kwamen ze de oude lantaarnpalen verwijderen op de Venlosingel




Vrijdag avond heb ik tenslotte nog een nieuwe wissel op de rotonde bij het eindpunt van lijn 6 op de foto gezet. De foto's zijn niet heel duidelijk maar wel leuke plaatjes.




Zo nu zijn jullie zo goed als helemaal bij en vanaf nu zullen het kleine updates worden met alleen nog actuele situaties.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 23 Oktober 2014, 20:57:17 door Bjorn van der Meulen » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 21 Oktober 2014, 22:15:18 »

Afgelopen vrijdag 17-10-2014 ben ik langs het tracé gelopen en heb een foto verslag gemaakt van de halte Maastrichtsingel naar de halte Otis Reddingplein.




























































Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #5 Gepost op: 25 Oktober 2014, 09:03:05 »

Mooie foto's. Goed dat Arnhem blijft investeren in devtrolley.  Duim omhoog

Ik las overigens dat Amsterdam ook serieuze plannen heeft voor de invoering van de trolley.

Grtz,
Niels
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #6 Gepost op: 28 Oktober 2014, 00:27:55 »

Ik lees net dat de zogenaamde trolley plannen van het GVB verkeerd uit zijn gelegd en men geen trolley overweegd maar het opladen van accu's van bussen via de trambovenleiding, zie hier.

Er was al iets vaags aan het bericht in eht parool waar werd gesproken over met de bus aanhaken op de trambovenleiding. Iets wat een trolley bus nooit zou kunnen omdat stroom afname per pantograaf een geheel ander systeem vereist als stroom afname per trolley.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: aanleg van trolleybus lijn 2
« vorige volgende »
Ga naar: