Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Boek: Helvetia 2010-2020
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Boek: Helvetia 2010-2020  (gelezen 11282 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Gepost op: 5 Februari 2021, 20:38:55 »

Onder deze titel heeft Lycka till Förlag onlangs een fotoboek van de op dit forum beruchtebekende Wesley uitgegeven over het spoor in Zwitserland in het afgelopen decennium.



Normaal voor mij een te recente periode om een plaatjesboek van aan te schaffen, maar na het doorbladeren in de NVBS-winkel maar eens van dit principe afgeweken.
Het is een aantrekkelijk boek geworden waarbij blijkens de ondertitel alle 26 kantons van Zwitserland worden bezocht. Van elk kanton een korte karakterschets in het algemeen en van het spoorwegnet, gevolgd door een grote hoeveelheid foto's die de spoorse veelzijdigheid van het land prima in beeld brengt.
Alleen van dit land? Nee, diverse andere landen wisten tot dit boek door te dringen.Voor Liechtenstein snap ik dat nog wel, is voor de gemiddelde buitenlander tenslotte een pot nat met Zwitserland. Maar het hoofdstuk over de internationale treinen lijkt er een beetje met de haren bijgesleept.
Neemt niet weg dat ook daar, net als in de rest van het boek, het fotowerk over het algemeen prima is. De bijschriften zijn, zover ik ze al heb gelezen, bondig maar informatief. Het geheel is goed gedrukt op mooi papier. En complimenten voor auteur en uitgever, geen enkele foto over de vouw.  Duim omhoog

De grote vraag is natuurlijk, is dit boek geschikt als raadplaatbijbel? Voor mij niet zo, maar dat is vooral omdat ik het land al vrij goed ken. De minder goed ingewijde krijgt in elk geval een goede indruk van de diversiteit qua landschappen in dit land.

Ook zeer geschikt voor een vakantieplanning, voor als dat straks weer mogelijk is.
Daar zit dan wel een addertje onder het gras. Bij het doornemen van het boek zou je zomaar kunnen denken dat het in Zwitserland altijd mooi weer is. Wie met die gedachte het land gaat bezoeken, komt of teleurgesteld weer terug naar huis of heeft gewoon enorm veel mazzel als die gedachte juist blijkt te zijn. Blijkbaar is Wesley een mooi-weer-fotograaf. Ach, elke fotograaf heeft zijn verbeterpunten.  Cheesy

Maar samenvattend:  een aanrader.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Februari 2021, 21:32:34 »

Dank voor je lovende woorden. Uit de recensie in Modelspoormagazine nr. 210 (februari): "Het boek heeft een plezierige opmaak die je uitnodigt om bijvoorbeeld dagelijks een kanton te bekijken, maar het ook gemakkelijk maakt om een bepaald kanton op te zoeken. Met de meer dan 300 foto's presenteert Wesley van Drongelen een briljant kijkboek voor liefhebbers van spoorwegen en bergen."

Koning Raadplaat, alias de mooi-weer-fotograaf, kan tevreden zijn.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Februari 2021, 21:59:06 »

Ik begrijp dat wel....wat moet je nu buiten als het slecht weer is?

Zei hij die vanmiddag laarzen heeft gekocht voor de naderende sneeuwstorm...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Februari 2021, 22:25:49 »

...wat moet je nu buiten als het slecht weer is?

Zei hij die vanmiddag laarzen heeft gekocht voor de naderende sneeuwstorm...  Undecided

Sneeuwschuiven!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Februari 2021, 22:34:16 »

Tegen de beschuldiging van het mooi-weer-fotograaf zijn weer ik mij niet. Is ook geen verrassing: jullie kennen allemaal mijn aversie tegen Normandië Grin. Foto's bij bewolking of regen probeer ik te vermijden. Het hoofdstuk over de internationale treinen is in een laat stadium ingevoegd om de spoorkaart op 2 bladzijden af te kunnen drukken - want dat verdiende die kaart qua leesbaarheid e.d. - hebben we dat hoofdstuk ingevoegd om een voor de druk 'correct' aantal pagina's (d.w.z. een veelvoud van 4) te halen. Het mag er een beetje als met de haren bijgesleept uitzien, maar we vonden het een betere oplossing dan ergens een pagina (eigenlijk 2: was de kaart op één pagina beland, dan had de info van p. 156 op diezelfde pagina gekund) op te offeren.

Bedankt voor de lovende woorden!
« Laatste verandering: 5 Februari 2021, 22:48:46 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Februari 2021, 22:43:00 »

Dat klopt. En we hadden dus kunnen volstaan met 2 pagina's, maar dat vond ik nou ook weer een beetje gierig. Dus wordt het boek afgesloten met 6 pagina's Zwitserse treinen in den vreemde en de spoorkaart van Zwitserland als spread over twee pagina's.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 6 Februari 2021, 10:24:37 »

Ik zou dan zelf hebben gekozen om de spoorkaart op de schutbladen te plaatsen, heeft als bijkomend voordeel dat je de kaart in één geheel kunt openleggen. Het is niet zo dat het storend is, maar ik vind het gewoon een raar hoofdstuk in dit boek, c.q. het waarom van juist de getoonde foto's ontgaat me grotendeels.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 6 Februari 2021, 10:39:36 »

Tja, dat is de verantwoordelijkheid van de uitgever... *kaatst de bal keihard naar Gert* ... ik lever alleen foto's en tekst aan Grin Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 6 Februari 2021, 11:11:41 »

 Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 6 Februari 2021, 11:50:55 »

Altijd weer die uitgevers....
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 6 Februari 2021, 13:18:14 »

Bedrukte schutbladen maken een boek aanzienlijk duurder. Het boek moest bij voorkeur onder de vier tientjes blijven.

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 6 Februari 2021, 13:38:19 »

Ah, dus het was de schuld van de drukker... Cheesy
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 6 Februari 2021, 17:25:41 »

Het is uiteraard gewoon mijn schuld, want ik heb de beslissing genomen. Cool

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #13 Gepost op: 6 Februari 2021, 18:23:43 »

Wie koopt nu laarzen voor de sneeuw? Ik zou ze eerder kopen tegen natte voeten. En daarbij zijn voor sneeuw sneeuwschoenen niet handiger? Grin
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 Februari 2021, 11:02:40 »

@ Huub. Bedankt voor je recensie.
...Ook zeer geschikt voor een vakantieplanning...
Dit stukje spreekt me erg aan.

@ Gert. Maak je een video waar je het boek doorbladerd?

Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Boek: Helvetia 2010-2020
« vorige volgende »
Ga naar: