Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: De Spoorparade in Amersfoort
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: De Spoorparade in Amersfoort  (gelezen 13678 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Gepost op: 6 Oktober 2014, 10:28:53 »

Op de Spoorparade ter gelegenheid van het 175 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober 2014 (www.spoorparade.nl) zal naast diverse grootspoor- en modelspoorzaken, ook een demo op schaal (H0) te zien zijn hoe in de toekomst een deel van het grootspoorbedrijf zou kunnen gaan werken.

Eén van de Partners van de Spoorparade is BersCo Consultancy, achter deze naam verbergt zich een werkgroep die bestudeert of en hoe een volledig geautomatiseerd transport van containers over de rails kan plaats vinden.

Deze vraagstelling is ontstaan uit het simpele feit dat het huidige vervoer over de rails, en ook het water, uitstekend geschikt is voor grote aantallen containers die naar hetzelfde adres moeten, maar voor containers met zeer verschillende adressen veel minder geschikt is.

Het is dan ook geen wonder dat bijna 40% van alle containers die in Rotterdam overgeslagen worden, over de weg getransporteerd worden, dat is al een grote belasting op de wegen rond en van/naar Rotterdam, de Tweede Maasvlakte is in ontwikkeling en als die volledig in gebruik is dan zal het aantal containers verdubbelen met alle gevolgen van dien voor de drukte op de wegen.

Op de diverse containerterminals in Rotterdam wordt al lang gebruik gemaakt van volledig geautomatiseerd containervervoer met “Wheel Automatic Guided Vehicles”, dus waarom niet op de rails, echter zo simpel is dat natuurlijk niet.

Er is echter een sector die het volledig geautomatiseerd rijden van treinen reeds langer onder de knie heeft en dat is onze hobby: modelspoor.

Op de Spoorparade zal een demo te zien zijn van dit geautomatiseerde treinverkeer, er is een treintafel van 9 meter lang met daarop een ovaal, een schaduwstation, een containerterminal en een aantal spooraansluitingen (afleveradressen)

Er zijn 13 “Rail Automatic Guided Vehicles” die tussen het normale treinverkeer door rijden tussen de terminal en de diverse afleveradressen.

De werkgroep is nog niet zo lang aan het werk, dus er is ook nog niet zo veel bekend, op de Spoorparade zal de eerste informatie op schrift beschikbaar zijn.

Zoals gebruikelijk in onze hobby hebben de Nederlandse ontwikkelaars van de modelspoor software een tweede inkomstenbron (anders worden ze broodmager….), zo ook in dit geval, de (professionele) ontwikkelaars van de Raptor maken ook deel uit van deze werkgroep en dus wordt de demo bestuurd door een Raptor.

In het grootbedrijf zal dat natuurlijk niet het geval zijn, daar zal ERTMS t.z.t. een grote rol gaan spelen.

Voor een foto van de “rAGV” zie http://www.raptor-digital.eu/foto32.html, het is een verbouwde Piko lok, natuurlijk kan het niet perfect zijn, hij is o.a. te hoog (en ik zie nu ook dat één van mijn bovenleidingen los zit….)

Groet, Anne W
Gelogd
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Oktober 2014, 16:01:01 »

Ik ben benieuwd Anne.
Aankomende zondag wil ik er heen gaan.
Ik hoop dat de parade een groot succes word, er word nogal wat uit de kast gehaald door de NS en aanverwante bedrijven. Duim omhoog

Groeten van Jarno
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Oktober 2014, 16:02:11 »

Ga er zaterdag heen. Ben benieuwd..
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Oktober 2014, 18:27:49 »

Berichtje van de STAR bij de buren klik  Cheesy Cheesy Cheesy

humor ligt op ...... het spoor  Grin
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2014, 21:23:26 »

Vandaag ben ik met een kameraad naar Amersfoort geweest. Wij gingen bewust op vrijdag om de drukte voor te zijn. Als eerste de treinparade bekeken om 11:00 u. De zon staat dan het minst slecht. Dat de loc’s achter hekken “heen” rijden is wel jammer, als ze over het tweede spoor “terug” rijden kan je best een aardige foto maken.



Daarna naar de “static show”. Hoogtepunt vond ik de 1201 en de NS 186 004, omdat ik die nog nooit gezien had.



Het was mogelijk om in de cabine van divers materieel te kijken. Overal staan vrijwilligers die één en ander willen vertellen. De bollenwagen waar een film op geprojecteerd werd was wel apart. Als laatste om 16:00 u een spoorcollege gevolgd.



De dag goed volgemaakt. Het was een geslaagd evenement.

NS 175 kenmerkt zich door het lokale karakter, terwijl NS 150 een veel internationaler karakter had. Een aantal dingen herinner ik me daar nog van, ondanks mij jonge leeftijd toentertijd.  Hopelijk wordt NS 200 net zo’n festijn als 25 jaar geleden en ik hoop er dan weer bij te zijn.

Bij de buren nog een drietal foto's.
« Laatste verandering: 18 Oktober 2014, 07:44:35 door MHS84 » Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Oktober 2014, 05:42:48 »

Hoi Maarten,

Voor de leesbaarheid van het bericht kun je het beste even de foto'shier opnieuw uploaden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 20 Oktober 2014, 11:03:03 »

Gisteren ook naar de Spoorparade geweest. Een aanrader! Jammer dat het evenement maar zo kort duurt. 25 jaar geleden was het volgens mij zowat een maand.
Wie nog wil gaan, moet haast maken: slechts vandaag en morgen nog geopend.

 

Speciaal voor Mispoes: de moderne VW-trein:



Het model van deze loc zal ik beslist niet kopen, maar ik vind het wel een fraaie kleurstelling:



Ook deze is speciaal voor Mispoes (vanwege zijn binnenkort te verschijnen fotoboek):



Als de dag van gisteren (letterlijk, want de foto stamt van gisteren en figuurlijk omdat het er nog zo vertrouwd uitziet):



Deze loc heeft van mij de misprijzende bijnaam 'Lego-loc' gekregen:



Strak in de lak:



Vanaf station Amersfoort pendelde een Plan U naar Pon in Leusden (met dank aan Jakop voor de tip!):


mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Oktober 2014, 12:05:56 »

Toen ik zaterdag, toen ik in Amersfoort was, de lunch nuttigde naast Mispoes' VW-trein, vroeg ik mij al etend af waarom het interessant was om te weten wat de afstand van bovenkant rail tot onderkant bovendek is  Huh?



Daarom heb ik deze foto ook gemaakt. Ik denk dat het muntje wat kleverig was van de mayonaise van mijn friet-met want het viel wat traag...inmiddels snap ik de bedoeling.
Het is bovenkant rail tot bovenkant bovendek. Dan kan in elk land de lader uitrekenen wat er nog aan vrije ruimte over is binnen het plaatselijke profiel van vrije ruimte  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 20 Oktober 2014, 12:52:58 »

Zo kun je ook eenvoudig zien of je op het onderdek nog SUVs of alleen maar cabrio's kunt plaatsen.   Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joop_L
Newbie

Offline Offline

Berichten: 46


« Antwoord #9 Gepost op: 20 Oktober 2014, 15:01:32 »

Ik kreeg net door van m'n oom dat de gekte is toegeslagen daar. Sad Volwassenen die kids bij de modelspoorbaan Oosterbeek hoog/ Rhenen weg duwen omdat ze zo nodig kiekjes willen maken.... Angry Beetje sneu wel  Huh?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 20 Oktober 2014, 16:17:25 »

Dat zijn geen volwassenen, maar slecht opgevoede, uit de kluiten gewassen kinderen.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #11 Gepost op: 20 Oktober 2014, 16:26:52 »

Daarom laat ik bij mijn modelspoorbaan hier geen kinderen toe  Cheesy Cheesy Cheesy
Gelogd
hielke1501
Full Member

Offline Offline

Berichten: 102


« Antwoord #12 Gepost op: 20 Oktober 2014, 16:34:03 »

Dat is wel erg dom om te doen, kinderen/jeugdige/kids moeten nu juist deze prachtige hobby voorzetten en dat zullen ze niet gauw doen als ze worden weggeduwd bij een modelspoorbaan door volwassenen.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt heel wat jaren geleden in Goes. Mijn broer en ik gingen foto's maken van een N-spoorbaan die daar stond, maar de eigenaar of vrijwiller begon met zijn hand te zwaaien voor de lens van de telefoon. Pech voor hem, want later lukte de foto alsnog dit keer zonder hand.

MVG, Hielke

PS, helaas is mijn broer met de hobby gestopt en is alles overgegaan naar mij, wat weer een geluk is voor mij.   
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 20 Oktober 2014, 17:58:23 »

Ik ben vandaag geweest en vond het erg leuk.
Ontspannen sfeer en ook wat minder gebruikelijke dingen te zien, zoals wissels en de bijbehorende techniek en de werking van een blokstelsel met veiligheidsrelais (voor het eerst met eigen ogen kunnen zien waarom de overgang van rood naar groen via geel gaat bij een automatisch bloksein).

Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #14 Gepost op: 28 Oktober 2014, 17:05:13 »

Vanaf station Amersfoort pendelde een Plan U naar Pon in Leusden (met dank aan Jakop voor de tip!):


Hé, dat ben ik, die daar met z'n telefoon het krukje van de machinist fotografeert... Jammer dat ik je niet herkend had...

Ik heb daar overigens ook een leuke dag gehad. Volgende keer weer  Wink
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: De Spoorparade in Amersfoort
« vorige volgende »
Ga naar: