Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Nieuw treinenboek WBooks
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nieuw treinenboek WBooks  (gelezen 43449 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3898


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 12 April 2018, 15:54:49 »

Inmiddels heb ik het boek ook in huis en gelezen.
Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij.
Het had wat mij betreft een wat steviger verhaal mogen zijn, maar commercieel begrijp ik de keuze wel om er in de eerste plaats een fotoboek van te maken.
Wat ik dan niet begrijp, dat vervolgens een flink deel van die foto's wordt vernaggeld door er bijschriften in te plaatsen (die daardoor deels ook slecht leesbaar worden voor iemand die nog in de ontkenningsfase van de leesbril zit), maar vooral door ze over de vouw van het boek te plaatsen. Die foto's (en hun fotografen) verdienen beter. Het wekt nu bij mij de indruk dat een tijdschrift-vormgever zich ook eens op een boek heeft mogen uitleven.
De overgebleven foto's maken het alles bij elkaar voor mij wel de moeite waard, maar het blijft toch eeuwig zonde van bijvoorbeeld zo'n plaat als die in Haanrade (p. 70-71). Stuur bij een volgend boek dus alsjeblieft de huidige vormgever met verlof.  Wink

groet, Huub
Gelogd
Eelco
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 93


www.twitter.com/stormcou


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 13 April 2018, 10:39:52 »

Dank voor je feedback Duim omhoog

Tsja, die foto's over de vouw... Het zijn de liggende foto's waar dat bij speelt. Een staande foto kun je op een enkele pagina kwijt zonder gevolgen voor de foto, met een liggende foto is dat anders. Als je die niet over twee pagina's wil doen, wordt het al snel een foto op een halve pagina omdat deze er anders af valt. Dan zou je een boek krijgen met alleen kleine(re) liggende foto's en alleen staande foto's groter afgedrukt.

Als je naar het boek van Hans van Poll kijkt (Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen, 1944 - 1958) dan is dat eigenlijk een soort fotoalbum. Netjes twee foto's per pagina en een klein beetje afwisseling door een paar staande foto's wat groter te maken. Qua opmaak levert dat een saai boek op. Nu zal dat treinenliefhebbers worst wezen, maar als je een breder publiek aan wil spreken (en dat doet WBooks) dan wil je ook een beetje een spannende opmaak. En dan ontkom je eigenlijk niet aan foto's over de vouw.

Laat ik zeggen dat ik er mee kan leven. En bij een volgend boek voor WBooks zal het vermoedelijk weer gebeuren. Maar aangezien mijn tweede boek specifiek op spoorwegliefhebbers is gericht, zal het daar vermoedelijk niet gebeuren  Wink

En ja, WBooks maakt vooral "coffee table" boeken. Dus mooie plaatjes met hier en daar wat tekst. Een diepgravender verhaal over de ontstoming in de jaren vijftig begint eigenlijk al in de jaren twintig. En daarmee ga je al ver over de onderwerpgrens als je de laatste jaren stoom wil tonen. Ik heb het daar met Hans van Poll over gehad. Een boek met het volledige verhaal van de ontstoming bij NS wordt veel meer een geschiedschrijving dan een fotoboek. En is eigenlijk alleen interessant voor de geinteresseerden in spoorwegen. Wie weet heeft Uquilair interesse in het uitgeven van een dergelijk boek.

Eelco

« Laatste verandering: 13 April 2018, 10:50:37 door Eelco » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3898


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 13 April 2018, 14:24:39 »

Tsja, die foto's over de vouw... Het zijn de liggende foto's waar dat bij speelt. Een staande foto kun je op een enkele pagina kwijt zonder gevolgen voor de foto, met een liggende foto is dat anders. Als je die niet over twee pagina's wil doen, wordt het al snel een foto op een halve pagina omdat deze er anders af valt. Dan zou je een boek krijgen met alleen kleine(re) liggende foto's en alleen staande foto's groter afgedrukt.
Daarvoor is het liggend formaat bedacht.  Wink
Wil je het perse op deze manier doen, zorg dan in elk geval voor een bindtechniek die het mogelijk maakt het boek (vrijwel) plat open te slaan. Dat lukt bij dit boek niet, alleen bij het midden van de katernen kun je de foto's over de vouw volledig bekijken. Bij de andere mis je gewoon delen van de foto, vaak dwars door het hoofdonderwerp heen. Je hoeft geen spoorwegliefhebber te zijn om daarover te vallen en het zijn ook niet de minste foto's waar dat mee gebeurt.
De verwijzing naar het boek van Hans van Poll vind ik nogal slap. Net of de boekenwereld alleen uit deze uitersten qua opmaak bestaat.

groet, Huub


Gelogd
Eelco
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 93


www.twitter.com/stormcou


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 13 April 2018, 15:02:55 »

En liggend formaat voor een boek stelt weer beperkingen aan staande foto's. Maar goed, WBooks en diens opmaker hebben een keuze gemaakt voor deze vorm en ik ben daar in meegegaan.

Overigens maakte ik de verwijzing naar het boek van Van Poll omdat dat het zelfde onderwerp behandelt als het mijne om zo een vergelijking tussen zijn boek en het mijne te maken qua opmaak. Niet om het als voorbeeld voor de hele boekenwereld te gebruiken.

Eelco
« Laatste verandering: 13 April 2018, 15:05:06 door Eelco » Gelogd
Eelco
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 93


www.twitter.com/stormcou


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 25 April 2018, 17:49:01 »

In het digitale "NVBS actueel" werd mijn boek kort aangestipt bij de nieuwe aanwinsten van de NVBS bibliotheek:

"Dit onlangs uitgekomen prachtig uitgevoerde boek heeft een beetje misleidende titel, want op de voorkant staat de 3737, dus denk je: ‘alweer een boek over de 3737’. Niets van dat al: het behandelt de uitfasering van stoomtractie bij NS tussen 1945 en 1958. De foto’s zijn over het algemeen – voor mij althans – nieuw en dat maakt het boek echt interessant. De begeleidende teksten vormen een verdere informatiebron. Ook de belangstellenden die via nummers en standplaatsen hun spoorhobby bedrijven komen aan hun trekken. Tenslotte worden de 3737 en collega­museumloks toch nog even voor het voetlicht gehaald. Kortom een boek om snel te komen lenen."

Dat is voorwaar geen slechte beoordeling, benieuwd naar de 'officiële' recensie in Op de Rails  Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Nieuw treinenboek WBooks
« vorige volgende »
Ga naar: