Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: NS-gele led-verlichting
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: NS-gele led-verlichting  (gelezen 4386 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
george
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3



« Gepost op: 3 Oktober 2011, 10:09:55 »

Hallo allemaal,

Tijdens het N-spoor evenement in Lochem kreeg ik van iemand achter de Modelspoorwijzer tafel (wiens naam ik niet weet) een tip om ledjes de juiste kleur te geven voor het frontsein van een NS-loc. Hij adviseerde een autolamp lakstift. Bij deze hartelijk dank voor de tip.

Ik heb een tip terug:
Volgens een medewerker van Brezan zijn die stiften niet of nauwelijks meer te krijgen (ja, in het groen, blauw en paars). Na enig zoeken vond ik een alternatief in de vorm van een glasverf viltstift. Deze is voor €2,50 te koop bij Pipoos. De stift heeft een normale punt, en aan de andere kant een extra fijne punt. Ideaal voor SMD-ledjes in een schaal N loc.

Nu alleen nog iets doen aan de "licht lekkage".
Gelogd

Met vriendelijke groet,

George
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 3 Oktober 2011, 11:44:03 »

Dat was ik met de lamp-lakstift-tip. Gebruik ik eigenlijk standaard om van (koude) witte LEDs hele mooie warm-witte of een nog geler type licht mee na te bootsen. Grin

Ik heb daar gewoon een Motip stiftje voor gehaald bij een autolak speciaalzaak. Stond gewoon in het Motip rekje.

W.b.t. lichtlekkage... In de meeste gevallen doet zwarte verf wonderen. Als kunststof doorschijnt, smeer je dit gewoon vol met zwarte verf. Als het de LED zelf is die teveel lichtspreiding geeft, dan smeer je de betreffende zijden van die LED in met zwarte verf.

Gr. Dave
Gelogd
george
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3



« Antwoord #2 Gepost op: 3 Oktober 2011, 21:59:51 »

Ik had al warm-witte leds. Staan mooi in een Belgische loc. Met de gele glasverfstift geven ze in een NS-loc mooi geel licht, niet dat amber achtige wat de meeste als geel verkochte leds uitstralen.

Wat betreft de licht lekkage: de loc in kwestie is een 1600. Door de schuin lopende neus kan ik het printplaatje met de ledjes niet strak tegen de kap krijgen. Het printje zit met 4 decoderdraadjes vast aan de locprint, zodat de kap er normaal af kan. Dat heb ik bij de andere loc wel gedaan, maar daarbij kan het dak uit de kap gehaald worden. Dan is het mogelijk om bij het plaatsen van de loc de draadjes (dun koperlakdraad) een beetje naar hun plek te leiden.

Doordat de print niet tegen de kap aan zit, zal er ook bij zwart maken van de zijkant van de ledjes licht door de verkeerde openingen komen.

Ik denk dat ik iets met lichtgeleiders moet proberen, die naar binnen uitsteken tot aan de ledjes, en dan de ruimte tussen de lichtgeleiders ergens mee opvullen. Los daarvan heb ik wel een loc met rijrichtingafhankelijke front- en sluitseinen, waarbij beide onafhankelijk van elkaar in- en uitgeschakeld kunnen worden (met F0 en F1).
Gelogd

Met vriendelijke groet,

George
george
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3



« Antwoord #3 Gepost op: 12 Oktober 2011, 14:49:17 »

Een paar strookjes zwart karton doen (bijna) wonderen. Eén kant van de loc is gedaan, mogen jullie raden welke  Wink
Ter vergelijking een loc met de niet-bewerkte ledjes. Ik moet zeggen dat het kleurverschil in werkelijkheid groter is dan uit de foto blijkt. Het omgekeerde geldt gelukkig voor de licht lekkage.

Gelogd

Met vriendelijke groet,

George
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: NS-gele led-verlichting
« vorige volgende »
Ga naar: