Uitleg aan de hand van een ander sein op hetzelfde station.
In Duitsland kunnen sommige seinen uitgeschakeld worden, de machinist hoeft er dan niets mee te doen.
Hieronder is zo'n sein te zien. Het staat voor het wissel, maar als dat wissel zo ligt dat de trein verder langs het perron rijdt, is het sein eigenlijk overbodig, want aan het eind van het perron staat nog een sein (een beetje verdekt, maar wel te zien onder de B).
Om de machinist duidelijk te maken dat het sein is uitgeschakeld en niet in storing is, brandt er dan een wit "Kennlicht".
Bij de latere standaardvormen van de seinen is dat een klein lampje zoals op het voorsein ook te zien is (al heeft het daar een andere betekenis).
Maar in Koblenz staan nog seinen die eerder ontwikkeld zijn en daar is het Kennlicht gewoon een grote lamp en zit helemaal bovenin naast de groene lamp.
Als het sein voorbij is gereden, valt het gewoon weer terug naar onveilig.
Als er opnieuw een rijweg wordt ingesteld kan, afhankelijk van de stand van het wissel op de voorgrond, het sein dan een gewoon seinbeeld tonen of weer uitgeschakeld worden en dus Kennlicht tonen.
Het bijzondere aan Koblenz is dus dat dubbele optiek bovenin. Er zijn wel meer plaatsen waar dat is toegepast, maar niet heel veel en het overgrote deel is inmiddels alweer omgebouwd naar KS-seinen.
Huub