Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 2202 2203 [2204] 2205 2206 ... 2651   Omlaag
Print
Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 8984880 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 13 gasten bekijken dit topic.
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #33045 Gepost op: 11 Juni 2021, 15:05:19 »

Inderdaad...

Waar Kranje moet liggen, weet ik niet (ken wel een Kranj in Slovenië, maar dat is geen voormalige Sovjetunie), en met Ventspils kan er alweer een voormalige Sovjetrepubliek afgestreept worden. Of er in Armenië helemaal geen Westers schrift gebruikt wordt, kan ik niet met zekerheid zeggen (dat alfabet begrijpt niemand behalve de Armeniërs zelf, dus kan ik mij voorstellen dat er af en toe Latijnse letters voorkomen), maar ook daar is het niet.

Nog 8 te gaan Cheesy.

Dus niet in de Baltische staten, Huub, is mijn conclusie.

Dat is één mogelijke conclusie (het is niet in de Baltische staten, en ik wil niet liegen), maar de andere mogelijke conclusie is dat het wèl in de Baltische staten is, maar ik jullie daarvandaan weg wil lokken Grin.
« Laatste verandering: 11 Juni 2021, 15:06:52 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

« Antwoord #33046 Gepost op: 11 Juni 2021, 15:18:02 »

Het juiste continent al wel Grin.
Dan neem ik aan dat je dit (tegen mijn verwachting in) niet politiek, maar geografisch bedoelt?
Of mis ik aan Europese zijde nog een Sovjet-republiek waar ze normaal schrijven?

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

« Antwoord #33047 Gepost op: 11 Juni 2021, 15:31:00 »

Dat met het continent was eerder als flauwigheidje bedoeld: er zijn in de USSR twee mogelijkheden (Europa en Azië), en met jouw Omsk had je er al voor gezorgd dat beide continenten reeds genoemd waren - dus kon ik dat rustig roepen Grin.

Naar mijn kennisstand worden wat de voormalige Sovjetunie betreft varianten van het Latijnse schrift gebruikt in:
Estland
Letland
Litouwen
Moldavië
Azerbeidzjan
Kazachstan
Oezbekistan
Turkmenistan
Vanwege de afwijkende alfabetten in Georgië en Armenië vermoed ik daar ook, zoals gezegd, enige zichtbaarheid van het Latijnse schrift, maar dat kan ik niet op ervaring baseren, want ik ben er nooit geweest (en daar is dit plaatje dus ook niet ontstaan).

Enkele van die landen (de doorgehaalde) heb ik al afgeschoten, andere nog niet.
« Laatste verandering: 11 Juni 2021, 15:32:35 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #33048 Gepost op: 11 Juni 2021, 16:02:53 »

Ik wil jullie feestje niet verknoeien, maar Europa en Azië zijn niet twee verschillende continenten, maar twee verschillende werelddelen, die samen op het continent Eurazië liggen. Continent is een geologische aanduiding, werelddeel een geopolitieke term.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

« Antwoord #33049 Gepost op: 11 Juni 2021, 16:04:56 »

Litouwen heb je ook al afgeschoten.
De rest Verweggistan en daar weet ik nog minder van als Oostweggistan.
Hoe verder naar het oosten, hoe minder ik ermee heb (hoewel dat bij een bol noodzakelijkerwijze ergens tot een omslagpunt moet leiden, maar dat punt heb ik nog niet bereikt  Grin ).

Wesley
Hero Member

« Antwoord #33050 Gepost op: 11 Juni 2021, 16:17:48 »

Ik wil jullie feestje niet verknoeien, maar Europa en Azië zijn niet twee verschillende continenten, maar twee verschillende werelddelen, die samen op het continent Eurazië liggen. Continent is een geologische aanduiding, werelddeel een geopolitieke term.

Dat kun je niet zonder meer stellen: het hangt heel erg van je definities van beide begrippen af... zie bijvoorbeeld >hier<.
>Wikipedia< zegt hieromtrent: "Hoewel in het Engels hetzelfde (continent), wordt in het Nederlands soms onderscheid gemaakt tussen werelddeel en continent. Een werelddeel is dan een geopolitieke en niet een geologische indeling." Let op het woord "soms" in die zin...
Deze discussie is een bekend wespennest... om het nog lastiger te maken: is in jouw optiek Afrika onderdeel van het continent Eurazië, en waarom/waarom niet? En hoe zit dat met India?  Tongue Cheesy

Litouwen heb je ook al afgeschoten.

OK, dat is mij dan ontschoten, maar ik geloof je graag. Het is namelijk ook niet in Litouwen Grin.
« Laatste verandering: 11 Juni 2021, 16:21:36 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

« Antwoord #33051 Gepost op: 11 Juni 2021, 16:48:30 »

Hmm, nee, ik had het anders gelezen, ja had het inderdaad nog niet afgeschoten. Nu wel, dus is de rest van mijn vorige antwoord onverkort van toepassing.  Grin

hubertus
Hero Member

« Antwoord #33052 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:08:08 »

Türkmenbaşy

Wesley
Hero Member

« Antwoord #33053 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:10:30 »

Dat zou interessant geweest zijn... maar vanwege Corona (dat in Turkmenistan officieel niet bestaat) is dat land al anderhalf jaar hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Dus dat werkt niet qua "paar weken oud" Cool.

Je komt wel langzaam dichterbij...

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

315*

« Antwoord #33054 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:15:04 »

Het is heel simpel, Wesley: Een continent is een zeer grote landmassa die niet of vrijwel niet met andere landmassa's verbonden is, en die zo groot is dat er plekken zijn waar een landklimaat of overgangsklimaat heerst. Hierbij wordt alleen gelet op land en water, niet op de waterdiepte, onderzeese bergruggen of het continentaal plat.

Vanwege die klimaatseis is Groenland, ondanks het forse formaat, geen continent maar een eiland en is Australië geen eiland maar een continent. Uiteraard is Afrika een continent.

De twee werelddelen Europa en Azië liggen simpelweg op de grote landmassa Eurazië. Europa wordt niet van Azië gescheiden door een zeestraat of zo, maar zit er gewoon aan vast. Laten we onszelf geen illusies maken: Het werelddeel Europa bevindt zich feitelijk op een tamelijk groot schiereiland van het continent Eurazië.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jeronimos
Hero Member

Jeroen

« Antwoord #33055 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:30:45 »

Urganch

blije groeten,

Jeroen
Wesley
Hero Member

« Antwoord #33056 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:36:51 »

Nogmaals: dat is jouw definitie, die zeker plausibel is, maar zeker niet de enige bestaande definitie. Er is simpelweg geen wetenschappelijke consensus - ook al niet omdat het woord 'werelddeel' niet echt bestaat in andere talen. Het antwoord dat je krijgt is ernstig afhankelijk van wie je de vraag stelt. Velen (waaronder ik, en Van Dale dus) zijn van mening dat 'continent' en 'werelddeel' zo goed als hetzelfde betekenen.

Dan de volgende vraag: of Europa nu wel of geen continent/werelddeel is. Dat hangt van de context af. Geologisch heeft het inderdaad weinig zin om van een separaat continent Europa te spreken, maar geografisch, sociologisch, cultureel, economisch, politiek en historisch zeer wel. Aan de grenzen krijg je dan allemaal ingewikkelde kwesties te beantwoorden (Cyprus, Zuid-Kaukasus, Europees Kazachstan), maar zo is het (sociale) leven nu eenmaal Cool.

En zelfs in geologische definities zijn er moeilijkheden. Op Afrika zinspeelde ik omdat het wel degelijk een aaneengesloten landmassa met Eurazië vormt (via de Sinaï), dus op basis van dat criterium moet je al de bakens verzetten en zoiets relatief willekeurigs als "niet of vrijwel niet" (Wat telt nog als "vrijwel niet verbonden"? Is de Rio Grande een continentale scheiding, en zo ja, wat is Centraal-Amerika dan precies?) invoegen om de definitie te laten aansluiten met je conceptie. Op basis van tectonische platen redenerend is het weliswaar makkelijker om Afrika als een apart continent aan te duiden, maar dan heb je weer een probleem met India... dus het is helemaal niet

heel simpel

Grin

En of Australië een continent is, daarover scheiden de geesten zich ook weer...
« Laatste verandering: 11 Juni 2021, 17:39:10 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Wesley
Hero Member

« Antwoord #33057 Gepost op: 11 Juni 2021, 17:37:09 »

Urganch is niet goed, wel (eindelijk) het juiste land.

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Jeroen

« Antwoord #33058 Gepost op: 11 Juni 2021, 18:16:14 »

Buchara.

blije groeten,

Jeroen
Wesley
Hero Member

« Antwoord #33059 Gepost op: 11 Juni 2021, 18:29:01 »

Te groot.

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 2202 2203 [2204] 2205 2206 ... 2651   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Raadplaatje
« vorige volgende »
Ga naar: