Herbertshofen is goed.
Het sein is er een uit het
Sk-systeem. Dit was een proef uit de jaren '70 om het Duitse seinstelsel te vereenvoudigen, vooral het aantal tegelijk brandende lampen te verminderen. Waar in het oude H/V-systeem tot wel vier lampen tegelijk branden is dat er in het Sk-systeem altijd maar één (afgezien van aanvullende seinen zoals snelheidsaanwijzers en het hier ook zichtbare 'Kennlicht').
Het is maar op een traject toegepast, Augsburg - Donauwörth, en dat ging zo voordelig mogelijk. Er is richting Donauwörth gebruik gemaakt van normale hoofdseinen Bauform 1960 en 1969, richting Augsburg kregen de losse voorseinen dan nog wel een speciaal ontworpen rond achtergrondscherm.
Op de raadplaat zien we inderdaad een Vorsignalwiederholer, herkenbaar aan het witte Kennlicht in combinatie met de gele (en op de hintplaat groene) lamp.
Ook het Mastschild (de gele plaat op de mast) verraadt dat we hier met een Sk-sein te maken hebben.
Het Sk-systeem is verder niet meer toegepast, maar de principes zijn grotendeels teruggekomen in het Ks-systeem.
Zoals te zien is, staat er al een Ks-sein ter vervanging. In de kijkrichting zou eigenlijk het Sk-systeem al in november 2021 vervangen moeten zijn. Maar de aanleg van DSTW gaat hier blijkbaar niet vlekkeloos, want tien maanden later staan de Sk-seinen er (voor mij gelukkig) nog steeds.
Hoewel de omweg niet groot was, ben ik hier inderdaad speciaal voor omgereden.
Vlakbij is overigens een bij modelspoorders zeer bekende plaats (van de Trödelmarkt) te vinden...
groet, Huub
p.s. voor de echte liefhebber, het traject Augsburg - Donauwörth is grotendeels nagebouwd in de Zusi-treinsimulator, dus incl. Sk-seinen