En dat is goed.
Maarten zat met zijn Sennecey-le-Grand ruim gezien aan de goede spoorlijn (Parijs - Marseille), maar op het verkeerde deel te zoeken.
En al veel eerder was hij met La Tuilière op loopafstand, maar op de verkeerde oever.
Dat zoeken op de verkeerde oever, overkomt mij ook wel eens....
Ik wist dat we die dag via de rechter Rhone-oever van Lyon naar Valence zijn gereden en ik had ook onthouden dat er die dag iets bijzonders was met die lijn. En toen hield mijn geheugen me voor de gek. Ik was namelijk 100% overtuigd dat we op de rechteroever ook de foto's hadden gemaakt, het bijzondere was dan ook (dacht ik) dat we daar ook reizigerstreinen hadden gefotografeerd. Niet erg gebruikelijk op een goederenlijn.
Nadat ik vorige week weer een keer vergeefs die lijn langsgelopen was, op zoek naar het juist fotopunt, ook maar eens vanuit Valence de spoorlijn op de linkeroever bekeken. Zonder al te veel hoop, ik wist immer 100% zeker dat het daar niet kon zijn. Nou ja, die overtuiging was wat onterecht, want in 5 minuten had ik de juiste plek gevonden. En daarmee kwam ook weer de herinnering van de bijzonderheid naar boven. Toen we ons op de andere oever hadden geposteerd langs de lijn, stopte er na enige tijd een busje met spoorwerkers die ons vertelden dat we flink geduld moesten hebben, de spoorlijn was die dag namelijk buiten gebruik. Daarop zijn we toch naar de andere oever gereden. Compleet misleid door de verkeerde herinnering dus.
Maarten dicht mij overigens onterechte kwaliteiten toe:
Kwestie van slecht archieveren lijkt me niet
Omdat ik dingen vrij goed kan onthouden, ben ik altijd matig geweest in archiveren. Zeker vanaf begin deze eeuw heb ik honderden foto's en dia's waarvan ik helemaal niets heb bijgehouden. Nu weet ik de plaatsen meestal wel vrij snel in mijn geheugen op te graven, uitzonderingen daargelaten, maar bijvoorbeeld opnamedata onthoud je niet en moet ik nu met veel moeite uit allerlei bronnen zien te achterhalen.