Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 390 391 [392] 393 394 ... 2651   Omlaag
Print
Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 8956825 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 104 gasten bekijken dit topic.
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #5865 Gepost op: 11 Oktober 2014, 16:13:48 »

Nou ja zeg, komen zelfs de reserve-schluchtenscheissern er niet uit? Tongue
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #5866 Gepost op: 11 Oktober 2014, 19:35:56 »

Nog geen goed antwoord.

Zoals ik eerder probeerde aan te geven, gebruik ik in de vraag bewust station/halte.
Als je op het onvolprezen sporenplan.nl kijkt, is voor beide wat te zeggen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #5867 Gepost op: 11 Oktober 2014, 22:48:19 »

Rothrist?
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #5868 Gepost op: 11 Oktober 2014, 23:13:54 »

zou ik eerder Mattstetten zeggen.
Das een gehucht van 568 inwoners dus echt een halte  Wink
Alleen daar kan ik ook geen match krijgen met de Sagerei.
Roggwil match ook niet even als Lyssach (geen splitsing)

Ik ben zeer benieuwd waar deze plaat gemaakt is.
Is recent want lok heeft recente aanduiding en er staat een geluidscherm links. M.i.z. is er een Autobahn in de buurt gezien de oprit waar een verbod bord staat. Zijn meestal toegangsroutes voor hulpdiensten.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #5869 Gepost op: 12 Oktober 2014, 07:19:32 »

Ik zou toch Rothrist zeggen. Op de voorgrond de lijn van Aarburg-Oftringen, op de achtergrond de lijn van Olten. Bij Rothrist komt dat bij elkaar en splitst zich weer in de Altbaustrecke naar Bern en de Neubaustrecke naar Mattstetten. En ergens in die kruising liggen nog de twee perrons van Rothrist, waar je weer niet van elke lijn kunt komen. Ik ben bij googlen zowel Bahnhof als Haltestelle tegengekomen. Ik ben wel benieuwd hoe de SBB het zelf benoemt, alles als station of een combinatie van aansluiting en halte. Officieel dus, voor machinisten en zo. Als iemand dat weet.
De oprit behoort toe aan een garagebedrijf, foto is september 2012 genomen vanuit het Ibis hotel.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5870 Gepost op: 12 Oktober 2014, 08:47:49 »

Ik geloof dat de Zwitsers niet echt een onderscheid maken: een stopplaats is een stopplaats, of daar nu wissels liggen of niet. Net als in Nederland dus Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #5871 Gepost op: 12 Oktober 2014, 09:31:21 »

Ben ik niet helemaal met je eens.
CH kent "Halt auf verlangen" In regionale treintjes zit een knop die je kunt indrukken en daarmee aangeeft dat je graag uit wilt stappen. Doe je dat niet dan rijdt de trein door als er geen ander gedrukt heeft of op het perron een passagier staat die ook te kennen heeft gegeven mee te willen (Ook een druk knop)

Bij een echt station zal de trein zo wie zo altijd stoppen of je dat nu verlangt of niet  Cheesy

Ik ken Rothrist niet, net zo min als de andere door mij genoemde halte plaatsen. Echter Rothrist heeft in sporenplan nog al wat sporen en door mij niet beoordeeld als halte plaats.

Is voor mij "buiten gebied" zal ik maar zeggen.
Dat de Rola die route rijdt hoef je mij niet te vertellen, dat kon je zo op een briefje geven  Wink Cheesy
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #5872 Gepost op: 12 Oktober 2014, 10:04:41 »

Jou niet, maar voor anderen was het een hint aan welke lijn te zoeken.

De SBB kent net als NS het onderscheid tussen haltes en stations, alleen de definitie is anders dan in Duitsland.
In wezen lopen door Rothrist gewoon twee doorgaande lijnen met wat verbindingen daartussen en enkele spooraansluitingen. Het reizigersdeel ligt aan één van die twee lijnen en is niet vanuit de andere lijn te bereiken. Aan wat ze in Duitsland het Buchfahrplan noemen (ik vermoed dat je in in Zwitserland dan het Streckenplan moet hebben) kun je zien of er sprake is van een station of een combinatie van aansluiting en halte.
Ik denk vanwege het goederendeel dat het een station is, ook omdat het dat altijd is geweest, maar ben niet 100% zeker. In elk geval was het als hint bedoeld om niet bij grotere stations te blijven zoeken.

 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5873 Gepost op: 12 Oktober 2014, 10:23:20 »

CH kent "Halt auf verlangen"

Of een stop al dan niet facultatief is, heeft echter helemaal niets te maken met de vraag of die stop een halte of een station is... Er zijn (of in elk geval: er waren) ook stopplaatsen die voor sommige treinen "auf Verlangen" waren en voor andere treinen vaste stops. Is dat dan een halte of een station?

De SBB kent net als NS het onderscheid tussen haltes en stations, alleen de definitie is anders dan in Duitsland.

Hoe luidt die definitie dan (bij de SBB, bedoel ik)?
Gelogd

Ik zie sterren!
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #5874 Gepost op: 12 Oktober 2014, 10:49:52 »

...
CH kent "Halt auf verlangen" In regionale treintjes zit een knop die je kunt indrukken en daarmee aangeeft dat je graag uit wilt stappen. Doe je dat niet dan rijdt de trein door als er geen ander gedrukt heeft of op het perron een passagier staat die ook te kennen heeft gegeven mee te willen (Ook een druk knop)
...

Eigenlijk een tram dus? Grin

De tofste manier waarop ik ooit een trein heb laten stoppen is zoals deze vrouw doet aan de Durango & Silverton Narrow Gauge Railway (VS). Daar is de officiele manier om de trein te laten stoppen om met je handen voor je knieen heen en weer te laten bewegen. Tongue

Maar bijvoorbeeld in de voorsteden van Philadelphia (ook VS) heeft SEPTA ook request stops. In de spits stoppen alle treinen er, maar in de daluren moet je de conducteur laten weten dat je wilt stoppen.

Affijn, over de confederatie begin ik steeds meer te leren. Dankzij Johan weet ik inmiddels een tijdje van het bestaan van de BLS, dus bij dit plaatje dacht ik dat we te maken hadden met een personentrein op BLS netwerk. Dankzij Johan was het duidelijk dat het een RoLa tussen Freiburg en Novara is, en wel op SBB sporen, met een nieuwer traject op de achtergrond. Dat moet wel de HSL tussen Olten en Bern zijn, maar ik kon de juiste locatie ook niet vinden. Door de hint van Huub had ik maar het meest aannemelijke station gegokt dat sommige mensen een station zullen noemen en andere een halte.

De volgende, de naam van het station ajb:
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8743


WWW
« Antwoord #5875 Gepost op: 12 Oktober 2014, 10:51:13 »

Hoe luidt die definitie dan (bij de SBB, bedoel ik)?
Als ik dat wist, wist ik ook of Rothrist station of halte is.  Cheesy

Door zoekacties weet ik met 99% zekerheid dat het onderscheid in Zwitserland bestaat, maar het enkele feit dat er wissels liggen, maakt iets niet tot station, wat in Duitsland wel bijna zonder uitzondering het geval is.
Het zal wel iets soortgelijks als in Nederland zijn, haltes langs vrije baan versus stations (hoewel dat ook niet meer eenduidig is, sinds een lijn als Utrecht Amsterdam feitelijk geen vrije baan meer kent, maar Utrecht Zuilen bij mijn weten wel als halte wordt beschouwd).

Dus wie het echt weet, mag het zeggen. Ook als de resultaten van mijn zoekacties een verkeerd beeld schetsen en Zwitserland het onderscheid toch niet kent. Ik laat me graag corrigeren.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 540


« Antwoord #5876 Gepost op: 12 Oktober 2014, 13:26:37 »

ZwijndrechtDen Haag Laan van NOI
Gelogd

Groeten, Erwin
hielke1501
Full Member

Offline Offline

Berichten: 102


« Antwoord #5877 Gepost op: 12 Oktober 2014, 14:13:42 »

Den Haag Moerwijk
Gelogd
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #5878 Gepost op: 12 Oktober 2014, 14:34:31 »

Utrecht Zuilen, Zwijndrecht en Den Haag Moerwijk zijn het niet, maar het is wel halte (?) Den Haag Laan van NOI is het wel. Erwin is. Duim omhoog
Gelogd
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 540


« Antwoord #5879 Gepost op: 12 Oktober 2014, 14:53:59 »

Het is een station, je kan er namelijk van sporen wisselen. Weliswaar maar alleen aan de kant van het Hollandsche Spoor, maar toch....

De nieuwe raadplaat:

In welke plaats staat dit rijtuig? Een makkelijke denk ik zo Cool

En sterretjes bijschrijven doe ik niet meer aan.......(is zoooo BNLS.... Grin)

By the way, Om ca half 5 ben ik weg, als het dan nog niet is geraden kan ik vanavond pas weer kijken voor het juiste antwoord als die gegeven is.
« Laatste verandering: 12 Oktober 2014, 15:01:52 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Pagina's: 1 ... 390 391 [392] 393 394 ... 2651   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Raadplaatje
« vorige volgende »
Ga naar: