Ik bakkelei nog wel even verder hoor
:
Uiteindelijk denk ik dat het van je interpretatie van "glooiend" afhangt. Het landschap van mijn Streetview-link vind ik slechts zeer licht glooiend - en dat is één van de glooiendste delen van Denemarken. In elk geval - en daar ging het uiteindelijk om - lijkt het mij in zo'n extreem licht glooiend ("biljartlaken-plat" was natuurlijk een overdrijving voor komisch effect) landschap zeer onwaarschijnlijk dat een spoorlijn insnijdingen en/of tunnels nodig heeft: het relief stijgt zo geleidelijk dat de spoorlijn gewoon over de molshoop heen kan.
Omdat ik verbaasd ben dat jij, zonder gedegen onderzoek zo'n stelling poneert.
Waaruit concludeer jij dat ik geen onderzoek gedaan heb? Omdat ik in jouw ogen fout zit met mijn observatie? Dat is natuurlijk niet voldoende om aan te nemen dat ik het niet onderzocht heb. Laten we wel wezen, juist jij hebt mij in de afgelopen jaren tot veel meer onderzoek van het Deense landschap gedwongen dan mij lief is, met al die raadplaatjes
. Daarbij ben ik zelf een paar maal in Denemarken geweest (d.w.z. vooral doorheen gereden, maar de auto van mijn ouders had ramen waar ik doorheen kon kijken), en mijn blijvende herinnering is er niet één van rollende heuvellandschappen, maar van vlakke akkers en weides.
Maar ergens heb ik het vermoeden dat je het serieus meent. En dat vind ik eerlijk gezegd merkwaardig.
Niet zozeer dat ik het serieus neem - al blijf ik er wel bij dat het landschap bij Gislev in mijn ogen slechts zeer licht glooiend is, licht genoeg om het
for all intents and purposes "plat" te noemen, maar ik accepteer dat dat een lichte overdrijving van mijn kant is - maar het valt mij dan weer op, dat elke keer wanneer iemand (ik of iemand anders) roept dat Denemarken plat is, jij op je paard klimt en tegen de
vindmøller ten strijde trekt. Dat verbaast mij dan weer, want zo'n big deal is het niet. Doe je trouwens ook als we zeggen dat het weer er miserabel is
.
DK is aantoonbaar niet biljartlaken-plat (op een paar kleine stukken na).
Nee, maar wel vrijwel. Laten we het op een slecht gespannen biljartlaken houden, dan krijg je van mij een paar rimpels
.
Het is aantoonbaar veel glooiender dan bijvoorbeeld Nederland.
Behalve het woord "veel" (want heel glooiend is het in mijn ogen dus niet) kan ik dat zonder meer accepteren, ik heb ook nooit gezegd dat DK platter is dan Nederland - platter dan Nederland gaat bijna niet. DK is, inderdaad, iets glooiender - met de nadruk op "iets".
Een glooiing wordt niet gedefinieerd door grote hoogtes, maar door hoogteverschillen op relatief kleine oppervlaktes.
Dat weet ik (en dat had je al gezegd, en ook toen wist ik dat al), daarom spreek ik ook van zaken als:
En als een landschap tien meter stijgt over een lengte van vijfhonderd meter...
Heb ik het over grote hoogtes? Nee. "Denemarken is lager dan Nederland" is objectief juist, maar daar ging de discussie niet over.
Zo, nu weer aan het echte argumenteerwerk: zorgen dat ze mij aannemen voor promotie
.